Strana 4 z 9
3. CYKLOTRASY, CHODNÍKY
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::Andrej Sitkey - nezávislý kandidát na poslanca za Chrenovú č. 21
Cyklistické komunikácie majú dve základné funkcie, dopravnú a rekreačnú. Cyklotrasy s dopravnou funkciou v cyklisticky rozvinutých krajinách, tvoria dôležitú súčasť dopravného systému. Umožňujú bezpečnú a rýchlu dopravu v centre mesta, pričom znižujú podiel individuálnej dopravy. V Nitre jednoznačne prevažujú cyklotrasy s rekreačnou funkciou. Každý hovorí o tom , koľko je áut v centre mesta, ale podmienky pre cyklistov tu nie sú vytvorené. Dopravnú funkciu má možno úsek od Zoborského mosta po univerzitný most a úseku popri Tr. A. Hlinku a Slančíkovej. Na Štefánikovej alebo Štúrovej nemáme ani meter cyklotrasy, pričom šírkové parametre by to umožňovali. O pešej zóne ani nehovorím. Bežne sa po pešej zóne premávajú autá, ale cyklistom je po väčšinu dňa zakázaný vjazd. Vybudovali sa nové cyklotrasy smerom na Krškany, ale na podjazd pod Univerzitným mostom, ktorý by ich bezpečne prepojil, sa zabudlo. Neodmysliteľnou súčasťou cyklotrás, by malo byť ich vybavenie. Stojany na bicykel chýbajú nielen na cyklotrasách ale a pri dôležitých inštitúciách. O odpočívadlách, ktoré majú krytý prístrešok, lavičky na sedenie a stôl, smetný kôš, informačnú tabuľu s mapou a cyklistické stojany, môžeme len snívať. Mesto by sa malo začať zaoberať myšlienkou zdieľania resp. požičiavania bicyklov. Takéto požičovne zriadiť na staniciach, v centre a na záchytných parkoviskách.Preto je potrebné:
1. Sprístupniť cyklistom centrum mesta – pešiu zónu, Štefánikovu a Štúrovu ulicu.
2. Zlepšiť šírkové usporiadanie cyklotrás, aby boli bezpečné pre chodcov a cyklistov.
3. Doplniť stojany na bicykle a kvalitne vybavené odpočívadlá.
4. Vybudovať podjazd pod Univerzitným mostom.
5. Vytvoriť podmienky cyklistom na bezpečnú jazdu po komunikáciách.
6. Zviesť systém zdieľania bicyklov.
Michal Šimonek - kandidát na poslanca za mestskú časť Staré mesto č. 20
K téme cyklotrasy už bolo veľa článkov tu na Nitralive, rovnako o tom diskutujeme už roky v diskusnom fóre a v článkoch. Ja považujem za cyklotrasu len úsek Mostná - Univerzitný most nakoľko je oddelená časť pre chodcov a cyklistov a to viditeľne použitím iných materiálov, značenie je kvalitné a tiež sa tu nachádza oddychové miesto so stojanmi na bicykle, mapa a podobne. Zvyšné "cyklotrasy" v Nitre sú buď staré deravé chodníky s kde-tu namaľovanou zelenou čiarou, potom novšie úseky bez kvalitného značenia a robené narýchlo. Čakám ako označia nový úsek Chalupkova - Priemyselná ulica nakoľko tam absentujú značky aj čiara. Schválne som napísal Chalupkova pretože mestom proklamovaný úsek začína od Univerzitného mosta čo je blbosť - je tam len úzky krivý chodník a zásobovacia komunikácia - nevhodné a nebezpečné pre cyklistov. A to mi najviac vadí nielen na cyklotrasách v Nitre - nedotiahnuté veci, uponáhlané a bez koncepcie.Riešenia?
- prehodnotiť a zmapovať existujúce cyklotrasy
- staré úseky prerobiť na vyhovujúce (povrch, značenie, stojany a iné vybavenie)
- navrhnúť a realizovať nové úseky tak aby vytvárali logickú sieť
- zrušiť nezmyselné cyklotrasy vedúce cez značky, osvetlenie a podobne
- spraviť kvalitné mapy - do ruky aj na internet a následne rozmiestniť po cyklotrasách
- mobilná aplikácia obsahujúca sieť cyklotrás po meste a okolí, odpočívadlá, cyklo-obchody
Čo sa týka chodníkov jednoznačne ich treba začať systematicky opravovať po celom meste - v centre by mali byť len dlaždené chodníky a nie aktuálny stav - kúsok asfalt, potom dlažba a znovu asfalt. Všetci vieme ako chodníky v Nitre vyzerajú - X-ročné a rozpadnuté, nelogicky postavené - ľudia si šlapú vlastné chodníky.