Južný obchvat Nitry, R1: vizualizácie, fotografie z výstavby, videá + úseky Selenec - Beladice, Beladice - Tekovské Nemce, BB severný obchvat

Aktuálne termíny otvorenia prvej súkromnej diaľnice R1 (Nitra – Banská Bystrica)
Nitra, západ – Selenec 28. 9. 2011 
Selenec – Beladice 28. 9. 2011 
Beladice – Tekovské Nemce 28. 9. 2011 
Banská Bystrica – severný obchvat 4. júla 2012


Diskusiu a aktuálne fotografie z výstavby obchvatu nájdete v našom Diskusnom fóre (kliknite sem)

Prepojenie Novozámocká - Dlhá
http://www.nitralive.sk/infrastruktura/518-prepojenie-novozamocka-dlha.html

Po kliknutí na obrázok sa Vám otvorí link na stiahnutie v plnej veľkosti!

alt



Rýchlostná cesta 1 (R1) je rýchlostná cesta na Slovensku, ktorá po svojom dokončení bude spájať mestá Trnava, Nitra, Žarnovica,Žiar nad Hronom, Zvolen a Banská Bystrica. Pôvodne bola plánovaná ako diaľnica D65, no po neschválení diaľničnej kategórie D22,5 v roku 1999 bola zmenená na cestu pre motorové vozidlá (rýchlostnú cestu). R1 je súčasťou európskych ciest E58, E77,E571 a E572. Celková dĺžka je plánovaná na 173,553 km, z ktorých je v súčasnosti v prevádzke 104,340 km, vo výstavbe 18,047 km a v štádiu príprav 51,166 km.

História

Výstavba rýchlostnej cesty R1 začala už v 70. rokoch. Vtedy nezávisle od seba začala prestavba úsekov ciest I/51 (Trnava -Báb) a I/66 (Banská Bystrica - Kováčová). V tom čase sa však neuvažovalo o zriadení kategórie rýchlostných ciest a preto boli aj tieto nové úseky kategorizované ako cesty I. triedy. V 80. rokochbol vystavaný úsek Šášovské Podhradie - Budča. Úsek Trnava - Báb bol vybudovaný len v polovičnom profile, preto sa v polovici 90. rokov začalo s dobudovávaním na štvorprúdovú cestu. Celý 23,2 km dlhý úsek kompletne sprejazdnili 15. júla 2000. Koncom 90. rokoch začala výstavba i v Pohroní. Ešte v roku 1996 sa začala výstavba obchvatu Žarnovice. Ten sa staval v dvoch etapách, pričom ho kompletne sprevádzkovali 25. októbra 2006. 10. decembra 1997 sa začalo s etapovitou výstavbou úseku Tekovské Nemce - Rudno nad Hronom, ktorý bol dokončený 28. októbra 2003. Úsek Rudno nad Hronom - Žarnovica bol vo výstavbe v období od 7. júla 2004 do 25. októbra 2006 a úsek Budča - Kováčová od 1. júla 2001 do 5. novembra 2004. V marci 2008 začali stavať chýbajúci úsek Žarnovica - Šášovské Podhradie, ktorý bude dokončený v júni 2010. Úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice by sa mali začať stavať na začiatku apríla 2009. Dokončované by mali byť postupne v priebehu rokov 2010 a 2011.



Nitra - západ - Selenec

Úsek R1 Nitra, západ - Selenec kategórie 22,5/120 (100) má dĺžku 12,590 km. Nachádza sa na ňom 12 mostných objektov, z ktorých deväť je na rýchlostnej ceste, jeden v križovatke Lehota a dva nad rýchlostnou cestou. Najväčší z nich má dĺžku 1 163,0 m a je zároveň najdlhším mostom celého projektu. Na predmetnom úseku rýchlostnej cesty sa nachádza 2,5 km oporných a zárubných múrov. dve mimoúrovňové križovatky, Čermáň a Lehota a Stredisko správy a údržby rýchlostných ciest (SSÚR).


Selenec - Beladice

Úsek R1 Selenec - Beladice dĺžky 18,967 km je najdlhším úsekom v tomto projekte. Je navrhnutý v kategórii 22,5/100. Prepojenie s jestvujúcim komunikačným systémom zabezpečujú dve mimoúrovňové križovatky „Selenec“ a „Beladice“. V navrhovanom úseku rýchlostnej cesty sa nachádza spolu 21 trvalých mostných objektov, z ktorých je 12 priamo na rýchlostnej ceste. Hneď na začiatku úseku sa nachádza niekoľko dlhých mostov, z ktorých najdlhší má 950 m. Na úseku sa bude nachádzať takmer 14 km protihlukových stien.

Vizualizácia mosta ponad Levickú cestu pod Seleneckým kopcom


Vizualizácia mosta ponad polia pri Malante

Zdroj vizualizácií: http://www.ppp-r1.sk/sk/selenec-beladice/vizualizacie/


Beladice - Tekovské Nemce


Cesta R1 Beladice – Tekovské Nemce je navrhnutá ako smerovo rozdelená cesta pre motorové vozidlá kategórie 22,5/100. Jestvujúca cestná sieť je prepojená na navrhovanú R1 v dvoch mimoúrovňových križovatkách a to Tesárske Mlyňany a Čaradice. Rýchlostná cesta viacnásobne križuje existujúce dopravné trasy - cesty III. triedy, a železničnú trať Zlaté Moravce - Kozárovce. Mimoúrovňové kríženie trasy rýchlostnej cesty R1 s prírodnými i umelými prekážkami zabezpečia navrhované mostné konštrukcie v počte 24 objektov s celkovou plochou 22.385m2 .


Čo je PPP?

Public - private partnerships (v preklade verejno-súkromné partnerstvá) by sme mohli definovať na základe nasledovných charakteristík:

* súkromný partner zabezpečuje výstavbu a prevádzku diela
* za služby, ktoré súkromný partner poskytuje a ktoré sú spojené s týmto dielom, súkromný partner získava platby od jeho používateľov alebo od verejného partnera
* riziká spojené s výstavbou a prevádzkou diela sú rozdelené medzi verejným a súkromným partnerom na základe dlhodobého kontraktu

Pilotným projektom verejno-súkromného partnerstva, ktorý by mal byť na Slovensku realizovaný, je výstavba diaľničnej siete.
Ide konkrétne o diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Turany, ktorý tvorí súčasť strategického východozápadného cestného koridoru D1 a je súčasťou transeurópskej cestnej siete určenej Európskou úniou. Dňa 29. júna 2005 vláda Slovenskej republiky schválila uznesenie č. 515/2005 o implementácii tohto projektu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len "Ministerstvo") angažovalo prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti (ďalej len "NDS") konzorcium zložené z Mott MacDonald, Deloitte, Dewey Ballantine a Dedák & Partners, ktoré by malo poskytovať poradenstvo pri výbere PPP koncesionára formou verejného obstarávania. Ministerstvo plánuje uzavrieť zmluvu s koncesionárom PPP, ktorý prevezme zodpovednosť za návrh, výstavbu, financovanie a prevádzkovanie projektu na obdobie 30 rokov. Plány Ministerstva sú také, že v štruktúre spoločnosti, ktorej Ministerstvo udelí koncesiu PPP, bude NDS vlastniť menšinový podiel prostredníctvom nepeňažného vkladu, za čo získa minimálne zastúpenie v štatutárnych orgánoch. Riziká spojené s výstavbou a prevádzkyschopnosťou prevezme koncesionár PPP. V súčasnosti trvá proces verejného obstarávania výberu koncesionára, ktorý by mal byť skončený v prvej polovici roku 2007 a až po jeho skončení sa zaháji výstavba úseku. Výstavba úseku by mala trvať približne 5 rokov, investor by úsek mal prevádzkovať ďalších 25 rokov, pričom štát by mal splácať úsek počas tohto obdobia a po jeho splatení prejde do vlastníctva štátu. V súčasnosti nie je známa suma, koľko by mal štát reálne splácať, odhadované náklady na výstavbu sú približne 20 miliárd slovenských korún.


Fotogaléria

Fotografie z výstavby nájdete na prvej stránke pod linkami konkrétnych mesiacov

Celková situácia


http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=PPP_projekty/map_podkl/Nitra_Selenec/B2_Celkova_situacia_stavby_10000.pdf

Ortofotomapa

http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=PPP_projekty/map_podkl/Nitra_Selenec/B4_Ortofotomapa_10000.pdf





Video

http://www.youtube.com/watch?v=qamnKEAn0_Y

http://www.youtube.com/watch?v=VWuLhNKOyq0

http://www.youtube.com/watch?v=WFtKGcv__Ns

http://www.youtube.com/watch?v=b0LYb0kCMc0

http://www.youtube.com/watch?v=gUz9mVCd86c



www.ndsas.skNárodná diaľničná spoločnosť

www.dialnice.info - Diskusné fórum o diaľniciach a rýchlostných cestách

http://www.24hod.sk/clanok-74348-Odstartovala-vystavba-dialnice-R1-v-useku%C2%A0Nitra-–-B--Bystrica.html

http://sk.wikipedia.org/wiki/Rýchlostná_cesta_R1_(Slovensko)

http://www.transparency.sk/PPP/projectSR/dialnice.htm

http://www.ppp-r1.sk/sk/