Tlačová správa NSK, NITRA (4. december 2024) – Aj v roku 2024 sme naprieč Nitrianskym samosprávnym krajom pokračovali v modernizácii ciest II. a III. triedy, ale aj mostov, čím sme výrazne prispeli k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Vďaka rozširujúcej sa taktovej doprave sa zlepšilo spojenie a zvýšil komfort cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave.

Mostné čaty sa aj v roku 2024 zameriavali na rýchle, drobné a povrchové opravy mostov, vďaka ktorým sa predĺžila ich životnosť a znížili náklady na rozsiahle rekonštrukcie či komplexné stavebné zásahy. Tieto špecializované tímy sme zriadili ešte v roku 2023 ako súčasť Regionálnej správy a údržby ciest Nitra. V roku 2024 opravili celkovo 19 mostov v hodnote 392-tisíc eur. „Pomoc takouto formou je pre kraj neoceniteľná, pretože chráni mosty pred zaradením do nižšej kategórie. Takéto zásahy výrazne zlepšujú aj vizuálny stav mostov, čo pozitívne ovplyvňuje verejný dojem a bezpečnosť cestnej infraštruktúry,“ hovorí predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Branislav Becík.

V nasadení bola aj cestná čata, ktorá v roku 2024 zrealizovala opravy 19 úsekov ciest II. a III. triedy za približne milión eur. Na našich komunikáciách vymenili asfaltové vrstvy, zvodidlá, osádzali smerové stĺpiky či spevňovali a dosýpali krajnice.

V tomto roku sme stihli postupne modernizovať aj vozový park regionálnych cestárov, čím sme zvýšili efektivitu prác. Inovatívnym projektom bol i monitoring mosta v Šuranoch. Vďaka kamerám a senzorom sledujeme zaťaženie a statiku, čo pomáha pri plánovaní údržby, najmä s ohľadom na budúce dopravné zaťaženie. V centre Šurian sme sa pre zlý technický stav pustili aj do opravy okružnej križovatky v súbehu ciest II/580 a III/1495. V prípade priaznivého počasia plánujeme ukončenie opráv do polovice decembra.

Od začiatku júla rekonštruujeme frekventovaný Cabajský most nad železnicou v Nitre. Prvá etapa prác na strane od Nových Zámkov je už ukončená a zhotoviteľ pokračuje plynulo druhou etapou.

V prípade priaznivých klimatických podmienok sa bude na moste pracovať aj v zimnom období. „Na financovanie tejto rekonštrukcie využijeme najmä európske zdroje z nenávratného finančného príspevku, ktoré nám nedávno schválilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Celkové oprávnené výdavky projektu sú vo výške 1 946 329,23 eur. Výška spolufinancovania schváleného projektu je vo výške 8 percent z celkových oprávnených výdavkov,“ informuje riaditeľ ÚNSK Peter Privalinec.

Na okraji Nitry v úseku Mlynárce – Lužianky postupujeme s dôležitou prestavbou stykovej križovatky na okružnú. Tá po dokončení výrazne zlepší prehľadnosť a plynulosť dopravy. V obci Ladice (okr. Zlaté Moravce) zase rekonštruujeme oporný múr. Práce zahŕňajú úpravu svahu koryta potoka Drevenica, výstavbu doplnkového múru a inštaláciu nového zvodidla, aby sa predišlo zosuvom pôdy a zvýšila sa bezpečnosť cestnej premávky.

Okružná križovatka Nitra Mlynárce - Lužianky Okružná križovatka Nitra Mlynárce - Lužianky

V Žiranoch budujeme takzvaný "by-pass", na ktorý chceme v najbližšom období presmerovať dopravu. Pôvodnú časť cesty III. triedy, ktorá je v havarijnom stave rozoberieme a postavíme na novo. Neskôr tam ešte vybudujeme odvodňovacie priepusty a žľaby.

V nitrianskej mestskej časti Janíkovce bola zvýšená bezpečnosť komunikácie výmenou starého zábradlia za nové oceľové zvodidlá. Upravili sme tam aj krajnice. Na župnej ceste III. triedy medzi Pohranicami a Hosťovou (okr. Nitra) sme opravili krajnicu, ktorá bola poškodená vplyvom nepriaznivého počasia v závere leta.

Taktová doprava: Nárast o 23 percent

Pilotný projekt bol spustený v júni 2023 na trase Nitra - Vráble - Levice a v tomto roku na ďalšej trase Nitra - Cabaj-Čápor - Trnovec nad Váhom - Šaľa. Navrhla ju expertná skupina zložená z pracovníkov Odboru dopravy Úradu NSK a spoločnosti ARRIVA. Medzi Nitrou a Šaľou na linke 403 423 sú k dispozícii spoje, ktoré odchádzajú zo zastávok v pravidelných časových intervaloch - taktoch. Počas pracovných dní každú hodinu a cez víkendy každé dve hodiny. Počet cestujúcich v tomto úseku stúpol medziročne o 23 percent. „Taktová doprava má zmysel najmä v úsekoch, ktoré nie sú prepojené priamym železničným spojením. Je významným krokom k lepšej mobilite v našom regióne. Aj týmto spôsobom podporujeme rast a rozvoj Nitrianskeho samosprávneho kraja a zvyšujeme kvalitu cestovania v prímestskej doprave,“ vysvetľuje predseda NSK Branislav Becík.

Okrem motoristov sme v kraji mysleli aj na bezpečnosť chodcov a cyklistov. Na jeseň sme zabezpečili 650 kusov výstražných svetiel s logom NSK pre bezpečnejší pohyb na cestách. Medzi občanov ich distribuovali policajti priamo v teréne.



Zdroj: NSK