Čo je PPP?
Public - private partnerships (v preklade verejno-súkromné partnerstvá) by sme mohli definovať na základe nasledovných charakteristík:
* súkromný partner zabezpečuje výstavbu a prevádzku diela
* za služby, ktoré súkromný partner poskytuje a ktoré sú spojené s týmto dielom, súkromný partner získava platby od jeho používateľov alebo od verejného partnera
* riziká spojené s výstavbou a prevádzkou diela sú rozdelené medzi verejným a súkromným partnerom na základe dlhodobého kontraktu
Pilotným projektom verejno-súkromného partnerstva, ktorý by mal byť na Slovensku realizovaný, je výstavba diaľničnej siete. Ide konkrétne o diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Turany, ktorý tvorí súčasť strategického východozápadného cestného koridoru D1 a je súčasťou transeurópskej cestnej siete určenej Európskou úniou. Dňa 29. júna 2005 vláda Slovenskej republiky schválila uznesenie č. 515/2005 o implementácii tohto projektu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len "Ministerstvo") angažovalo prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti (ďalej len "NDS") konzorcium zložené z Mott MacDonald, Deloitte, Dewey Ballantine a Dedák & Partners, ktoré by malo poskytovať poradenstvo pri výbere PPP koncesionára formou verejného obstarávania. Ministerstvo plánuje uzavrieť zmluvu s koncesionárom PPP, ktorý prevezme zodpovednosť za návrh, výstavbu, financovanie a prevádzkovanie projektu na obdobie 30 rokov. Plány Ministerstva sú také, že v štruktúre spoločnosti, ktorej Ministerstvo udelí koncesiu PPP, bude NDS vlastniť menšinový podiel prostredníctvom nepeňažného vkladu, za čo získa minimálne zastúpenie v štatutárnych orgánoch. Riziká spojené s výstavbou a prevádzkyschopnosťou prevezme koncesionár PPP. V súčasnosti trvá proces verejného obstarávania výberu koncesionára, ktorý by mal byť skončený v prvej polovici roku 2007 a až po jeho skončení sa zaháji výstavba úseku. Výstavba úseku by mala trvať približne 5 rokov, investor by úsek mal prevádzkovať ďalších 25 rokov, pričom štát by mal splácať úsek počas tohto obdobia a po jeho splatení prejde do vlastníctva štátu. V súčasnosti nie je známa suma, koľko by mal štát reálne splácať, odhadované náklady na výstavbu sú približne 20 miliárd slovenských korún.