Andrej Sitkey - Blog o doprave ⛔️

Pred komunálnymi voľbami v roku 2022 bol realizovaný prieskum, v ktorom sa sociológovia obyvateľov mesta pýtali na problémy, ktoré by malo mesto a primátor okamžite riešiť. Prieskum ukázal, že 18 % respondentov považuje za najväčší problém zlý stav chodníkov a ciest. Aká je situácia dva roky po voľbách?

Projektová dokumentácia rekonštrukcie Hollého ulice sa pripravuje od roku 2021 a doposiaľ nebolo vydané stavebné povolenie. Podobne to vyzerá s rekonštrukciou Radlinského ulice. Zmluva na spracovanie projektovej dokumentácie bola s projektantom podpísaná v roku 2021 a koncom tohto roka bolo konečne vydané územné rozhodnutie. Vzhľadom na liknavosť mestského úradu, „opoziční“ poslanci v máji 2023 na mestskom zastupiteľstve vyčlenili finančné prostriedky na realizáciu veľkoplošných opráv ciest. Navrhli sme rekonštrukciu troch ciest: Akademická, Dolnočermánska a Braneckého. Zastupiteľstvo na rekonštrukcie schválilo 130.000€. Na týchto uliciach sa mali rekonštruovať cca. 70 m dlhé úseky, ktoré sa nachádzajú tesne pred križovatkou, kde sú najväčšie priečne a pozdĺžne nerovnosti. Zmluva so zhotoviteľom ciest bola podpísaná v septembri 2023 a napriek tomu rekonštrukcia doposiaľ nebola realizovaná.

Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty

V máji 2024 sme v mestskom zastupiteľstve navrhli vyčleniť finančné prostriedky na rekonštrukciu ďalších ciest – Akademická II. etapa od Tr. A. Hlinku po Výstavnú, Hviezdoslavova od vjazdu do židovského cintorína po križovatku s Pražskou, Bratislavská pred križovatkou pri OC Tesco a Palánok od uličky za Tabáňom po Mariánsku. Zastupiteľstvo na rekonštrukcie schválilo 462.000€. Prekvapivo vedenie mesta na júnové zastupiteľstvo predložilo rozpočtové opatrenia, v ktorých navrhlo financie vyčlenené na opravu ciest použiť na iné účely. Uvedený návrh však poslanci neakceptovali. Vďaka tomu v súčasnosti prebieha príprava podkladov na verejné obstarávanie. Je smutné, že ani za niekoľko mesiacov mesto nezrealizovalo opravy cca. 1 km ciest.

Pre zlepšenie súčasného stavu poslanci troch „opozičných“ klubov na zastupiteľstve v decembri 2023 prijali uznesenie, v ktorom požadovali pripraviť na zasadnutie mestského zastupiteľstva zadanie podmienok obstarávania, finančného krytia a realizácie opráv miestnych ciest a chodníkov vrátane prvkov debarierizácie na roky 2024-2026. Toto uznesenie nebolo splnené. Na tohtoročnom májovom zastupiteľstve predložil poslanec Igor Kršiak materiál Zámer modernizácie, opráv a údržby miestnych ciest a chodníkov a realizácie debarierizačných opatrení súvisiacej s cestnou infraštruktúrou mesta Nitry s výhľadom na 4 roky. V zmysle tohto materiálu by malo mesto uzavrieť s viacerými dodávateľmi rámcový kontrakt na opravu ciest a na základe preferencie výborov mestských častí a v súlade so stanoviskom správcu miestnych ciest schváliť zásobník modernizácie, opráv a údržby miestnych ciest a chodníkov v predpokladanom finančnom objeme na úrovni 1,5-2,0 mil. eur ročne. Predložený zámer bol zastupiteľstvom schválený.

Koncom septembra bolo na mestskom úrade pracovné stretnutie, na ktorom bol okrem iného dohodnuté, že predsedovia výborov mestských častí predložia návrhy na obnovu miestnych ciest a chodníkov v príslušnej mestskej časti. V súčasnosti sa čaká na zaslanie podkladov. Zároveň prebieha verejné obstarávanie rekonštrukcie ulíc Lidická a Lužianska v mestskej časti Dražovce. V tomto roku bola po niekoľkoročnom čakaní rekonštruovaná Bočná ulica a na Klokočine bola opravená časť Škultétyho ulice. Pri porovnaní so susednou Trnavou alebo aj menšími mestami napríklad Partizánskym, je to v našom meste športovou terminológiou povedané na uterák.

Okrem mestských ciest je v nevyhovujúcom stave aj cesta I. triedy č. 64, ktorá je správe Slovenskej správy ciest. Posledná rekonštrukcia cesty I/64, ktorá vedie naprieč mestom, bola realizovaná v roku 2013. Preto som sa začiatkom tohto roka spolu s vedúcim odboru dopravy stretol so zástupcom správy ciest. Na stretnutí som ho upozornil na skutočnosť, že z dôvodu rekonštrukcie mosta na Cabajskej ulici a presmerovania nákladných vozidiel do centra mesta, sa rapídne zhoršuje stav cesty I/64. Zástupca SSC nás informoval, že sa pripravuje rekonštrukcia cesty I/64 v mestskej časti Krškany. Nakoniec sa žiadna rekonštrukcia nerealizovala.

Čo sa týka ciest II. a III. triedy, ktoré sú v správe Nitrianskeho samosprávneho kraja, v minulom roku bola rekonštruovaná cesta III/1661 - ul. Dobšinského a vozovka mostu na ceste II/513 (nad R1). V súčasnosti prebieha rekonštrukcia železničného nadjazdu na ceste II/562 – ul. Cabajská a výstavba okružnej križovatky pri OC Metro.

Naivne som si myslel, že oprava komunikácii je jednou zo základných priorít vedenia mesta. Žiaľ zatiaľ vidím opak. Zostáva nám už len veriť, že čoskoro sa to zmení.

Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty Blog o doprave: prečo sa v meste Nitra neopravujú cesty



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk