Máte žiaka/dieťa, o ktorom si myslíte, že je inteligentný, ale aj napriek vášmu odhadu sa mu v škole nedarí? Zdá sa vám, akoby využíval polovicu svojho potenciálu? V škole zlyháva z nepozornosti alebo opakovaním chýb v čiastkových krokoch? Je v jednom predmete veľmi dobrý a v inom nepochopiteľne zaostáva? Poznáte dieťa, ktoré ma záujmy presahujúce jeho vek, ale niektoré základné problémy nedokáže riešiť? Zabúda, stráca, nepočuje, nevie si zorganizovať čas a denné povinnosti? A čo dieťa neobratné, ktorému slová ako rovnováha a koordinácia nič nehovoria? Alebo sa u neho stretáva všetko? Spomínané problémy sú typické aj pre deti s poruchami učenia a pozornosti. Zdá sa, že hlava, ruky a nohy pracujú skôr proti úmyslom dieťaťa. Ak je to tak, jeho problémy môžu byť zapríčinené narušeným vývinom reflexov.
Ako súvisia reflexy a úspech v škole a v živote? Novorodenec príde na svet z bezváhového, vodného prostredia. Počas prvého roka má neľahkú úlohu. Musí vzpriamiť svoje telo na nohy, vyrovnať sa s gravitáciou a naučiť sa žiť v trojrozmernom priestore. Pre túto úlohu ho príroda dočasne vybavila tzv. novorodeneckými reflexami. Ak však novorodenecké reflexy z rôznych dôvodov nevymiznú, budú neskôr neželane vstupovať do zložitej neurologickej komunikácie medzi zmyslami a mozgom alebo medzi mozgom a telom.
Potom to môže vyzerať tak, že dieťa síce nemá zjavnú zmyslovú vadu, ale aj napriek tomu vnemy sú u neho skreslené, prichádzajú oneskorene. Oči, ústa, ruky, nohy a vôbec celé telo nefungujú v harmonickej spolupráci. Výsledkom je, že dieťa neprečíta to, čo je na papieri, objekty sa strácajú zo zorného poľa, neviditeľná sila napína a uvoľňuje svaly alebo nedovolí registrovať, či realizovať kroky v správnom poradí.
Dieťa sa snaží vykompenzovať túto disharmóniu, všetko ho však stojí extra námahu. Výsledok nikdy nie je rovnaký v pomere k množstvu investovanej energie. U týchto detí sa často objavujú poruchy učenia alebo pozornosti, prípadne trpia psychickými problémami alebo poruchami správania, ktoré sú skôr spôsobené preťažením dieťaťa aj jeho neschopnosťou efektívne fungovať v sociálnom prostredí. Psychologické a špeciálno-pedagogické poradenstvo je u týchto detí málo efektívne a zvyšuje frustráciu dieťaťa a rodiča.
Ak sa chcete o tejto overenej metóde dozvedieť viac a pomôcť úspešne fungovať vášmu dieťaťu/žiakovi v škole, v sociálnej oblasti aj celkovo v živote, odporúčame vám absolvovať špecializovaný INPP školský program, ktorý sa bude najbližšie konať v septembri 2015 v Nitre.
Viac informácií o INPP metóde získate na stránke Inštitútu psychoterapie a socioterapie http://www.socioterapia.sk/inpp/, prípadne nám napíšte na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Zdroj: