Andrej Sitkey - Blog o doprave ⛔️

Po poslednom zastupiteľstve sa rozprúdila diskusia o regulácii parkovania v meste. V tejto súvislosti mi obyvatelia kladú mnohé otázky, na ktoré sa pokúsim v tomto článku odpovedať.

Aké sú ciele regulácie?

Cieľom regulácie je:
- z dôvodu na neustáleho rastu počtu vozidiel, je potrebné stanoviť pravidlá, aby vozidlá parkovali len na legálnych miestach.
- zvýhodniť rezidentov, pred vodičmi, ktorí nemajú v meste trvalý pobyt.
- zlepšiť obrátkovosť - využitie parkovacích miest najmä v centre mesta.
- podnietiť ľudí k využívaniu udržateľných spôsobov dopravy alebo k zdieľaniu vozidiel.

Akými opatreniami sa zavádza regulácia?

Regulácia parkovania sa realizuje prostredníctvom priestorovej regulácie, kde sa jednotlivé časti mesta a ulice rozdelia do ucelených zón, v ktorých sa zavedú rovnaké pravidlá regulácie. V týchto zónach v súlade s platnou legislatívou vyznačia parkovacie miesta. Navýšenie parkovacích miesta sa môže dosiahnuť ich výstavbou alebo zmenou organizácie dopravy napríklad zavedením jednosmernej premávky. Regulácii parkovania by mal predchádzať prieskum statickej dopravy, ktorý by zistil skutočný počet parkujúcich vozidiel a počet legálnych parkovacích miest. Po tomto prieskume môžu byť zvolené dva prístupu. Prvý je, že pred reguláciou sa dobuduje počet chýbajúcich parkovacích miest zistených prieskumom. Druhou možnosťou je, že skutočný počet chýbajúcich sa zistí až po zavedení regulácie, a následne sa tieto miesta postupne dobudujú. V našom meste bola zvolená druhá možnosť.
Ďalším spôsobom regulácie je cenová politika. Zavedením vhodnej cenovej politiky sa dosiahne zvýšenie obrátkovosti parkovacích miest. V prípade nevhodne zvolených sadzieb za parkovanie, vozidlá dlhodobo obsadzujú parkovacie miesta, následkom čoho dochádza k časovým stratám a dopravnému zaťaženiu dopravného systému pri hľadaní voľných miest. Vhodne zvolenou cenovou politikou sa môže znížiť dopravné zaťaženie centra mesta, kde sa zavedenie vyššia sadzba ako na jeho okraji.

Prečo zvyšujeme parkovné?

V našom meste sme pôvodne mali základné sadzby v centre mesta 0,50 prvá hodina a 1,00 € každá ďalšia začatá hodina a v širšom centre 0,20 prvá hodina a 0,50 € každá ďalšia začatá hodina. K výraznejšej zmene sadzieb došlo v roku 2019 za súčasného primátora, kedy sa sadzba v centre mesta zvýšila za druhú hodinu z 1,00 € na 1,50 € a na okraji centra mesta sa sadzba za prvá hodinu zvýšila z 0,20 € na 0,50 € a za druhú hodinu z 0,50 € na 1,00 €. Okrem toho sa zrušili všetky zľavnené parkovacie karty, okrem karty pre rezidentov a osoby so zdravotným postihnutím. Od 1. apríla 2025 nové všeobecne záväzné nariadenie zvyšuje sadzbu v centre mesta za prvú hodinu z 0,50 € na 1,00 € a za druhú hodinu 1,50 € na 2,00 €, mimo centra sa zvyšuje sadzba za prvú z 0,50 € na 1,00 €, sadzba za druhú hodina sa nemení. Tieto sadzby boli odsúhlasené poslancami jednohlasne v júni 2024. Pre porovnanie v Trenčíne a v Trnave je sadzba parkovného za prvú hodinu 2,00 €.
Na zastupiteľstve bol predložený návrh na ponechanie súčasných sadzieb. Predložený návrh je populárny, nie však odborný a zodpovedný. Ponechaním súčasným sadzieb by v rozpočte vznikla sekera 500 tisíc eur. Pretože rozpočet mesta musí byť zo zákona vyrovnaný, chýbajúce financie by sa museli nahradiť iným príjmom napríklad zvýšením iného poplatku alebo šetrením na prevádzkových nákladoch mesta napríklad na čistenie alebo kosenie. Okrem toho od posledných úprav sadzieb uplynulo viac ako 5 rokov a v dôsledku inflácie, sadzby prestávajú plniť regulačnú funkciu.

Kam pôjdu peniaze z parkovného?

Okrem regulačnej funkcie prinesú upravené sadzby parkovného zvýšený príjem do rozpočtu mesta. Tieto prostriedky by sa mali využiť predovšetkým na prevádzkové náklady parkovacieho systému (nákup parkovacích automatov, osadenie a údržbu dopravného značenia a pod.), výstavbu nových parkovacích miest a obnovu komunikácií, jednoducho na lepšie služby. V roku 2023 mestské zastupiteľstvo vyčlenilo financie na nákupu techniky, ktorou by sme mohli vodorovné dopravné značenie na parkovacích miestach obnovovať vo vlastnej réžii. Tento by sa to malo podariť. Okrem toho sme v máji 2024 v zastupiteľstve vyčlenili takmer 600 tisíc € na opravu najhorších úsekov dopravne významnejších komunikácii. Po takmer 9 mesiacoch idú prípravné práce do finále.

Fond mobility

Aby sa zabezpečilo toto účelové použitie financi dlhodobo presadzujem obnovenie fondu mobility. Tento fond máme v mestskom rozpočte niekoľko rokov, ale bez financií. V prípade jeho funkčnosti by sa zvýšila transparentnosť použitia finančných prostriedkov získaných z parkovania.

Prečo sa nebudujú záchytné parkoviská?

Umiestnenie záchytných parkovísk stanovuje plán udržateľnej mobility. Záchytné parkovacie miesta sú plánované na Hlohoveckej ulici pri Metre, na Cabajskej ulici pri križovatke s R1, na Priemyselnej ulici, na ceste I/51 pri križovatke Selenec, na ceste I/64 pri Idey a na Nábreží za hydrocentrálou pri R1A. Mesto Nitra má v súčasnosti alokované finančné prostriedky z európskych fondov na výstavbu záchytných parkovísk v rámci budovania prestupových uzlov. Napriek tomu mesto nepripravuje žiadny projekt na výstavbu záchytného parkoviska.

Prečo sa nebudujú hromadné garáže?

Výstavba objektov hromadných garáží je náročnou investíciou, ktorá má pre investora dlhodobú návratnosť. Náklady na výstavbu jedného parkovacieho miesta sú cca. 10.000 €. Bez zavedenia regulácie parkovania na sídliskách je výstavba parkovacích domov pre investorov vzhľadom na výšku investície a jej návratnosti nezaujímavá. Okrem uvedeného v minulosti boli zámery na budovanie parkovacích domov odmietnuté občanmi z dôvodu obáv zo zvýšenej dopravnej záťaže a iných negatív.

Ktoré ulice budú reálne spoplatnené od 1.4.2025?

Vo všeobecne záväznom nariadení mesta Nitra sa nachádza zoznam ulíc, ktoré boli zaradené do rezidentského parkovania. Reálne však neprišlo k spoplatneniu všetkých ulíc. Prečo to tak je? Jednoducho aby mestské zastupiteľstvo nemuselo opakovane dopisovať nové ulice. To, či je ulica spoplatnená zistíte tak, že na ulici nájdete dopravné značenie s informáciami a označením zóny.

Články k téme

Zmeny v parkovaní od 1.4.2025 (ceny, čas spoplatnenia)
Mesto Nitra spustilo vydávanie nových rezidentských kariet pre parkovanie
Nový systém parkovania na Párovciach má veľa nedostatkov



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk