Regionálna správa a údržba ciest Nitra, ktorá v našom kraji spravuje cesty II. a III. triedy, potvrdzuje, že je pripravená zabezpečiť zjazdnosť komunikácií aj v nastávajúcom období. Zimná údržba odštartovala v nedeľu 10. novembra, kedy regionálni cestári naprieč krajom začali s posypom proti namŕzajúcej hmle.
Zimná sezóna sa u cestárov mení z roka na rok, vždy v závislosti od počasia. Spravidla je to však od začiatku novembra až do konca marca nasledujúceho roka. „Počas zimy udržiavame viac ako dvetisíc kilometrov ciest II. a III. triedy. Pravidelný posyp vykonávame operatívne podľa situácie a potreby. Zimná údržba zahŕňa predovšetkým odstraňovanie snehu pluhovaním, posyp vozoviek chemickým materiálom a drvou,“ hovorí riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest Nitra Matúš Starovič.
Na zimu sezónu sa cestári pripravujú aj zásobovaním skladu posypovými materiálmi. „Aktuálne máme k dispozícii 3 385 ton posypovej soli, ktorá pokryje potreby regiónu počas štandardnej zimnej sezóny,“ pokračuje Starovič.
V priebehu posledného roka došlo i k modernizácii vozového parku
Regionálna správa a údržba ciest aktuálne disponuje dostatočným množstvom vlastných vozidiel špecializovaných na zimné výkony. „V kraji je 83 sypačov, z toho dve nové vozidlá. K dispozícii je 14 stredísk dispečingu zimnej údržby - Komárno, Hurbanovo, Levice, Šahy, Želiezovce, Nitra, Vráble, Zlaté Moravce, Nové Zámky, Šurany, Gbelce, Štúrovo, Šaľa, Topoľčany a dve detašované pracoviská s pohotovosťou v Zemianskej Olči a Šrobárovej.“
Regionálna správa a údržba ciest Nitra apeluje na motoristov, aby v zimných mesiacoch prispôsobili jazdu stavu vozovky, nikam sa neponáhľali, boli ostražití a trpezliví. „Nečakáme na sneženie, sledujeme počasie a do terénu sa snažíme vyraziť vždy vopred. Avšak, keď si dáte do pomeru počet kusov našej techniky a kilometrov ciest, o ktoré sa staráme, je nemožné, aby boli všetky komunikácie upravené ihneď, ako nasneží. Ak je horšie počasie, vonku máme všetko čo má ruky, nohy a kolesá, no i cestárske auto ide maximálne 40 km/h. Ak by jazdilo rýchlejšie, posyp by nekončil na ceste, ale mimo nej,“ dopĺňa Starovič.
Operačný plán v rámci zimnej údržby stanovuje istú postupnosť. Najskôr sa musia upraviť cesty I. triedy, nasledujú cesty II. triedy a napokon cesty III. triedy.
Zdroj: NSK, foto Nitralive.sk