Spoločnosť Arriva dnes na tlačovej konferencii v Nitre prezentovala možné inovácie a informovala o aktuálnom stave svojho portfólia v Nitre a v kraji. Arriva v Nitre a Nitrianskom kraji zabezpečuje mestskú a prímestskú autobusovú dopravu a jediné priame vlakové spojenie Nitry s Trenčínom a mestami v Českej republike.
Z tlačovej konferencie prinášame reportáž.
Zdieľané elektrobicykle a virtuálne stanovištia
Obyvatelia a návštevníci Nitry by mohli už na budúci rok využívať elektrobicykle a virtuálne stanovištia v rámci systému zdieľaných bicyklov arriva bike. Zdieľané bicykle arriva bike ukončili v novembri tretiu sezónu. Nakoľko predstavitelia mesta Nitra avizovali ešte v lete vypísanie verejnej súťaže na prevádzku bikesharingu pre nasledujúce roky, Arriva sa na súťaž pripravuje a predstavila viaceré novinky. „Každý, kto si chce zdieľaný bicykel požičať, musí mať istotu, že ho na zvolenom mieste výpožičky nájde a že bude v dobrom technickom stave. Mesto zase musí mať istotu, že je zvolený systém bikesharingu udržateľný, funkčný a dopravnú situáciu i kultúrnosť na verejných priestranstvách v meste zlepšuje,“ zdôraznil generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku László Ivan.
V prípade vyhlásenia súťaže mestom je Arriva pripravená sa do súťaže zapojiť. Otázka ohľadom poskytovania služby zdieľaných bicyklov v budúcom roku je teda stále otvorená a bude závisieť na krokoch mesta. V prípade výhry by sme sa teda mohli tešiť na elektrické bicykle.
Nitra je výkladovou skrinkou dopravy portfólia Arriva, ktorá tu Prevádzkuje viacero druhov dopravy a všetky inovácie, ktoré Arriva prezentuje boli odskúšané v Nitre. Týka sa to prímestkej a mestskej hromadnej dopravy - autobusová stanica, systém zdielaných bicyklov.
Takto vyzerá elektrobicykel, ktorý by mohol v Nitre jazdiť. Foto je z dnešnej ukážky v parku na Sihoti
Dojazd bicykla by mal byť 45 km.
Ako bude fungovať MHD od 1.1.2020?
Ako sme informovali v článku 14. novembra 2019, verejné obstarávanie na prevádzkovateľa mestskej hromadnej dopravy v Nitre bolo zrušené zo strany mesta. Mesto posúdilo ponuku ako prekračujúcu Predpokladanú hodnotu zákazky. Do súťaže sa prihlásila len spoločnosť Arriva Nitra. Aktuálne platná zmluva končí 31.12.2019. MHD by však mala fungovať naďalej bez obmedzení.
Momentálne prebiehajú rokovania s mestom. Cestovné sa podľa slov primátora meniť nebude. Pripravuje sa dodatok k zmluve. Pôjde o takzvané prechodné obdobie, ktoré môže trvať maximálne 2 roky.
Nové verejné obstarávanie? Kedy bude Nitra cestovať v nových autobusoch?
Nové verejné obstarávanie by malo Mesto Nitra vyhlásiť v priebehu roka 2020. Aj v prípade úspešného ukončenia v roku 2020 by sme mali vidieť nové autobusy až v roku 2021. Dôvod bol zo strany Arrivy popísaný v zrušenom verejnom obstarávaní. Arriva konštatovala, že až v prípade výhry trvá dodanie autobusov 10 až 12 mesiacov. Objedná si ich však len v prípade výhry.
Priemerný vek autobusov je 14 rokov, čoskoro to bude 16 rokov a to je nová hranica, ktorú mesto stanovilo vo verejnom obstarávaní. Vozový park nebol obnovený 6 rokov, podľa Arrivy je tento stav neudržateľný. Arriva nenakupovala autobusy z toho dôvodu, že mesto dlho pripravovalo verejné obstarávanie a Arriva nezakúpi nové autobusy, kým nevyhrá tender.Autobusy
Autobusy MHD Nitra budú musieť podľa nových podmienok spĺňať nasledovné podmienky: priemerný vek autobusov maximálne 10 rokov, jednotlivé vozidlá nesmú mať viac ako 16 rokov, 5 % vozidiel MHD musí byť vyrobených v rokoch 2018 a 2019, 5 % vozidiel musí byť nízkoemisných a minimálne polovica vozidiel musí spĺňať emisné normy Euro 5/6, všetky vozidlá musia byť nízkopodlažné, klimatizované a mať zabudovanú wifi.
Problém s nedostatkom vodičov
V Arrive pracuje 144 vodičov, potrebovali by ich však 152. Arriva musela zamestnať vodičov z Ukrajiny a Gruzínska, aby naplnila potrebný počet. Na Slovensku totižto vodičov nájsť nevie. Dôvodom by mal byť fakt, že vodičov odchytávajú súkromníci, vodičom kamiónu je možné sa stať vo veku 21 rokov. Vodič autobusu musí mať 24 rokov. Štát avizoval, že by mohli prísť k zníženiu veku na 21 aj v prípade vodičov autobusov.
V roku 2018 dosiahla priemerná mesačná mzda vodiča v spoločnosti ARRIVA NITRA úroveň 1 200 eur, v lete tohto roka hrozil štrajk vodičov. Pokračovanie plynulej dopravy cestujúcich v Nitre a Nitrianskom samosprávnom kraji zabezpečila až dohoda so zástupcami odborov. Na základe nej došlo k nárastu priemernej mesačnej mzdy vodiča v ARRIVA NITRA na úroveň 1 400 eur, pričom celkové mzdové náklady stúpnu o 950 tisíc eur ročne.
„Aj preto sme sa museli obrátiť na objednávateľov so žiadosťou, aby sa na tomto prudkom náraste mzdových nákladov podieľali,“ upozornil Juraj Kusy. V spolupráci s Nitrianskym samosprávnym krajom hľadala ARRIVA možnosti, ako sa so situáciou vysporiadať bez dopadu na cestujúcich. Výstupom vzájomných rokovaní bol vznik spoločnej pracovnej skupiny. „Jej cieľom bolo nájsť riešenie v krátkej dobe, žiaľ, doteraz sa tak nestalo. Naša spoločnosť však nemôže úverovať verejnú dopravu v kraji dlhodobo,“ zdôraznil J. Kusy. Ako však povedal, verí, že vzájomne prijateľné riešenie existuje a obe strany k nemu pristúpia v prvých mesiacoch budúceho roka.
Arriva chce v Nitre prevádzkovať elektrobicykle + aktuálne informácie z tlačovej konferencie
- Michal Šimonek
- Návštevy: 3567