Mesto Nitra žiada od prevádzkovateľa mestskej hromadnej dopravy spoločnosti Arriva Nitra šetriť. Spoločnosť vypracovala "Návrh úpravy tarify MHD Nitra", materiál bude predložený na rokovanie Mestského zastupiteľstva v Nitre, ktoré sa koná dňa 28. apríla 2016.

Cieľom návrhu je:

1. optimalizácia tržieb z cestovného
2. rozšírenie služieb verejnosti o nové spôsoby úhrady cestovného
3. zavedenie prestupnej tarify v prípade cestovných lístkov predávaných vodičom
4. zjednodušenie tarify zlúčením niektorých takmer totožných tarifných skupín
5. zjednotenie ponuky druhov cestovných lístkov pre všetky kategórie cestujúcich
6. obmedzenie nároku na tzv. „nadštandardné zľavy“ pre osoby sdefinovanou adresou trvalého pobytu


Čo to teda znamená v realite?

1. Zníži sa počet osôb, ktoré sú oprávnené cestovať za 1€ na polročný lístok

"Aktuálne využíva výhodu počtom neobmedzeného počtu ciest v cene 1 € na pol roka cca 7300 občanov (približný počet aktívnych lístkov tohto druhu), pričom tento počet sa od zavedenia tohto cestovného lístka v roku 2012 má zvyšujúci sa trend. Uvedené má do značnej miery vplyv na výšku straty vykrývanej Mestom Nitra," píše sa v návrhu.

Návrh cestovného MHD Nitra - zmena 2016


2. SMS lístok s platnosťou 60 minút - navrhovaná cena je 0,90€

3. Zmena cestovných lístkov v predaji u vodiča - doteraz neprestupné lístky by sa zmenili na prestupné s platnosťou 60 minút

Navrhované ceny cestovného vpredaji u vodiča sú o 0,10 – 0,40 € vyššie ako dnes. Zvýšenie ceny odôvodňuj Arriva skutočnosťou, že cestovné lístky v predaji u vodiča sú určené občasným cestujúcim, u ktorých je osobný finančný dopad zvýšeného cestovného najmenší (pravidelný cestujúci má možnosť cestovať s čipovou kartou výhodnejšie). Zvýšenie ceny je taktiež potrebné vnímať ako určitú kompenzáciu za pridanú hodnotu, ktorá cestujúcemu zavedením možnosti bezplatného prestupu vzniká. Cesta s jedným prestupom pre cestujúceho na lístok zakúpený u vodiča sa totiž takto zníži zo súčasných 1,40 € (nutné dva neprestupné lístky po 0,70€) na 0,80€ (jeden prestupný lístok). Vzhľadom na výšku ceny dvoch súčasných prestupných lístkov však Arriva nepredpokladá väčší počet cestujúcich, ktorí by takto cestovali.

Pri počte 2 217 915 cestujúcich zakupujúcich si lístok u vodiča v roku 2015 (občania,dôchodcovia, deti, študenti) je možné odhadnúť nárast ročných tržieb týmto opatrením o 221 791,50 € vrátane DPH. Odhad je len orientačný, nie sú v ňom zohľadnení cestujúci, ktorí prestupujú a po novom si kúpia jeden lístok namiesto dvoch, taktiež ani cestujúci, ktorých zvýšenie cestovného motivuje k prechodu z platby v hotovosti na platbu kartou, ale naopak ani cestujúci, ktorých uvoľnenie podmienok pri prestupe motivuje k prechodu z platby kartou na platbu v hotovosti.

Ďalších 264 005 cestujúcich si v roku 2015 zakúpilo u vodiča evidenčný lístok za 0,10 €. Nárast výšky tržieb u tejto kategórie nie je možné odhadnúť, nakoľko zvýšenie sa týka len cestujúcich s určitou adresou trvalého pobytu. Dopravca v súčasnosti cestujúcich podľa adresy trvalého pobytu nerozlišuje. Navrhuje sa tiež mierne zvýšenie cien krátkodobých predplatných lístkov (24-hodinových a týždenných) z dôvodu úpravy cien jednorazových lístkov. Pri počte 30 185 cestujúcich na 24- hodinové lístky a 950 cestujúcich na týždenné lístky v roku 2015 je možné odhadnúť nárast ročných tržieb týmto opatrením o 12 454,-€ vrátane DPH.

4. Bez komentára

5. Zjednotenie výšky poskytnutej zľavy pre všetky druhy cestovných lístkov pre jednu kategóriu cestujúcich

V súčasnosti je zavedená pre skupinu detí, študentov a dôchodcov do 70 rokov zľava zo základného cestovného vo výške 40%. Menované kategórie majú zhodnú sadzbu cestovného pri jednorazovom lístku u vodiča, taktiež pri mesačnom a štvrťročnom predplatnom lístku. Jediným rozdielom je odlišná sadzba jednorazového cestovného z karty, kde deťom a študentom je poskytovaná zľava 50%. Navrhovaným zjednotením výšky poskytovanej zľavy pre všetky druhy lístkov sa sleduje zvýšenie tržieb i zjednodušenie tarify. Pri počte 1 678 594 cestujúcich na študentské cestovné z karty v roku 2015 je možné odhadnúť nárast tržieb týmto opatrením o 83 929,70€ vrátane DPH. Odhad je len orientačný, nie sú v ňom zohľadnení cestujúci, ktorých zvýšenie cestovného motivuje k prechodu na predplatné cestovné.

Navrhuje sa mierne zvýšenie cien jednorazových evidenčných lístkov z karty o 0,03 € z dôvodu zjednotenia výšky poskytovanej zľavy na 80% u všetkých lístkov. Pri počte 131 125 cestujúcich na tieto lístky v roku 2015 je možné odhadnúť nárast ročných tržieb týmto opatrením o 3 933,75€ vrátane DPH.

6. Všetky zľavy na cestovnom MHD sú financované z rozpočtov Mesta Nitra a obcí zapojených do systému MHD. Nitrianska samospráva deklaruje snahu o väčšiu adresnosť poskytovaných zliav (ich väzbu na trvalý pobyt v Nitre alebo zapojených obciach). Nakoľko okruh osôb snárokom na zľavu 40% (žiaci, študenti, dôchodcovia) má obdobné zľavy aj v iných mestách SR a tie nie sú viazané na trvalý pobyt (t.j. aj občan Nitry má nárok na obdobnú zľavu v Bratislave, Žiline a pod.), Arriva navrhuje zľavy pre tieto kategórie z princípu reciprocity zachovať pre všetky oprávnené osoby bez ohľadu na miesto trvalého pobytu.

Pokiaľ o zľavu 80% (nad 70 rokov, ŤZP, ŤZP-S, ZJP, DJP, KM), ktorú možno definovať ako značnú, resp. „nadštandardnú“, túto navrhujeme regulovať, a to variantným spôsobom:

Variant A: zľava 80% len pre osoby s trvalým pobytom na území obcí, ktoré sa priamo podieľajú na vykrývaní straty z poskytovaných zliav v MHD Nitra.

Ide o občanov s trvalým pobytom v:

- meste Nitra
- obci Branč
- obci Ivanka pri Nitre
- obci Lužianky
- obci Nitrianske Hrnčiarovce
- obci Štitáre

V tomto variante majú nárok na zľavu 80% len občania obcí, ktorých samosprávy na tieto zľavy prispievajú (Mesto Nitra + 5 obcí). Oproti súčasnosti je táto zľava odňatá občanom všetkých ostatných obcí (t.j. obcí nezapojených do systému MHD). Výhodou tohto variantu je, že sa nemusí meniť kalkulačný vzorec pre rozúčtovanie tržieb medzi Mestom Nitra a ostatnými obcami, ktoré prispievajú na zľavy v MHD Nitra. Znamená to zachovanie súčasného jednoduchého a spravodlivého modelu, kedy všetky zúčastnené samosprávy prispievajú na MHD rovnocenne, pomerným spôsobom podľa počtu odjazdených km na ich území.

Dopravca odporúča prijať tento variant.


Variant B: zľava 80% len pre osoby s trvalým pobytom na území mesta Nitra.

V tomto variante je okruh oprávnených osôb na zľavu 80% zredukovaný výhradne na občanov Mesta Nitra. Pôvodným zámerom tohto variantu bolo dosiahnuť ešte väčšie zvýšenie tržieb a tým zníženie príspevku na MHD pre Mesto Nitra. Rizikom tohto variantu je narušenie doterajšieho princípu rovnakého prístupu, kedy všetky obce a mesto zapojené v systéme MHD Nitra rovnocenne, pomerným spôsobom podľa počtu odjazdených km na ich území, si delia všetky náklady i výnosy a tým aj úhradu preukázaného príspevku na služby MHD. V súlade s touto zásadou rovnakého prístupu súčasne pre občanov mesta a týchto obcí platia rovnaké tarifné podmienky v celej sieti liniek.

Ak by z tejto zľavy boli občania s trvalým pobytom v ostatných obciach napojených na MHD vylúčení, musel by sa zmeniť kalkulačný vzorec pre rozúčtovanie tržieb medzi Mestom Nitra a ostatnými obcami, ktoré prispievajú na zľavy v MHD Nitra. Táto zmena by spočívala v znížení príspevku pre obce a jeho prenesenie na Mesto Nitra, vychádzajúc z logiky, že ak občania obcí majú nárok na menší rozsah zliav, musí sa primerane znížiť aj miera príspevku obcí na službu MHD. V konečnom dôsledku tak tento variant nemusí znamenať žiadnu úsporu pre Mesto Nitra.

Dopravca neodporúča prijať tento variant.


Celé znenie návrhu

Návrh Úpravy Tarify MHD Nitra 2016




Zdroj: Nitralive.sk, www.nitra.sk