Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.


V poslednom čase sa toho veľa popísalo o rozšírení spoplatnenia parkovania a legálnosti výberu parkovného. Menej sa však venovalo dôvodom samotného spoplatnenia.

Cieľom plateného parkovania v centrálnej mestskej zóne je zvýšenie využitia – obrátkovosti jednotlivých parkovacích miest a zamedzenie dlhodobého parkovania. Znižovaním sadzby za parkovanie smerom od centra sa taktiež môže obmedziť vjazd vozidiel do centrálnej mestskej zóny. Tieto opatrenia sa však môžu realizovať za podmienky, že na okraji zóny je k dispozícii dostatočný počet parkovacích miest pre dlhodobé státie, optimálne je, ak sú k dispozícii záchytné parkoviská. Najmä vo väčších mestách sa využíva systém park&ride, kedy zo záchytných parkovísk premáva v pravidelných intervaloch mestská hromadná doprava. Ďalšou možnosťou je využitie carsharingu, kedy zo záchytného parkoviska pokračujú viacerí vodiči v jednom vozidle. Pre podmienky menšieho mesta je dôležitá primeraná vzdialenosť záchytného parkoviska pre peších alebo využitie bikesharingu t.j. zdieľania verejných bicyklov. Pri zdieľaní bicyklov si vodič požičia bicykel, na ktorom sa dopraví do mesta, kde ho na určenom mieste odstaví. Toľko teória a teraz trochu reality.

Pred rozšírením plateného parkovania v Nitre bola zvolená koncepcia celkom pochopiteľná. V samotnom jadre mesta bolo platené parkovanie, na okraji centrálnej zóny bolo parkovanie zadarmo. Plánovaným posunutím plateného parkovania na Párovce a za rieku na Chrenovú sa alternatíva bezplatného a dlhodobého parkovania minimalizuje. Zadarmo bude možné zaparkovať na parkoviskách pri zimnom štadióne, na Parkovom nábreží a na parkovisku pri kruhovom objazde pod Zoborom tzn. zväčša na súkromných pozemkoch, kde sa reálne uvažuje o ich zástavbe. Na Chrenovej I. je v ponuke pozdĺžne parkovanie na chodníku v úseku od mosta po základnú školu a na parkovisku Centro Nitra (uvidíme dokedy). Negatívom zvoleného systému je možný presun vozidiel na parkoviská pri obytných domoch na Chrenovej I. a Párovciach, ktoré sa nachádzajú v tesnej blízkosti platených parkovísk. Ak by sa naplnil negatívny scenár (presun vozidiel do obytných zón, zastavanie parkovísk), bude nevyhnutné platené parkovanie prehodnotiť a do budúcnosti vážne uvažovať s výstavbou parkovacieho domu v blízkosti centra mesta.

Tri poznámky na záver
1. Parkovné by sa malo dať zaplatiť SMS správou. Systém majú zavedené napr. Bratislava, Levice, Martin, Prešov, Trenčín alebo Vranov nad Topľou.
2. Parkovacie automaty by mali vydávať.
3. Získané prostriedky by mali byť účelovo viazané na výstavbu nových a údržbu súčasných parkovísk.

O parkovaní sme písali aj v týchto článkoch:

Parkovanie v Nitre: mapa parkovísk, všeobecné informácie
Parkovanie v Nitre po novom, poslanci schválili Všeobecne záväzné nariadenie
Vyberá mesto peniaze za parkovanie protizákonne?
Parkovanie v Nitre v čase výstav na výstavisku Agrokomplex



Jedno z miest, kde pribudol parkovací automat je aj parkovisko pri Univerzitnom moste

Parkovanie v Nitre po novom


Po novom sú parkoviská vyznačené modrými čiarami

Parkovanie v Nitre po novom


Fotogaléria - parkovanie v Nitre po novom



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk