Andrej Sitkey - blog o doprave: nákladná doprava z centra nezmizla
Andrej Sitkey - blog o doprave
Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)
V októbri minulého roku som písal o možnom vplyve spustenia rýchlostnej cesty R 1 na dopravu v Nitre. Mesto Nitra zverejnilo v januári výsledky sčítania dopravy realizovanom na svetelne riadených križovatkách, ktoré sa uskutočnilo pred otvorením R1 (od 10. do 16. októbra) a štyri týždne po jej otvorení (od 21. do 27. novembra). Z výsledkov vplýva, že k najväčšiemu poklesu počtu vozidiel prišlo na križovatke Vašinova - Chrenovská, a to až o 32,71 %. Na križovatke Coboriho - Štefánikova - R. Peregrína bol zaznamenaný pokles o 5,08 % a na križovatke Trieda A. Hlinku - Dlhá klesol počet o 6,24 %. Napriek skutočnosti, že prieskum bol realizovaný krátko po spustení R1, moje predpoklady o markantnom znížení dopravy na Chrenovskej a miernom znížení intenzity v centre mesta sa potvrdili. Križovatka Novozámocká - Cabajská po stavebných úpravách zvláda zvýšený nápor vozidiel. Podobná situácia je na križovatke Levická – Tr. A. Hlinu - Zlatomoravecká, kde smeru od Vrábľov napomáha dynamické riadenie križovatky resp. zníženie intenzity dopravy od Zlatých Moraviec a Chrenovskej. Na tejto križovatke je však potrebné do budúcnosti zásadným spôsobom prepracovať signálne plány, tak aby boli upravené podľa súčasných dopravných pomerov a predĺžiť jazdné pruhy od Vrábľov.
Nepriaznivou správou je, že prejazd nákladných vozidiel centrom mesta sa znížil minimálne. Nie je problém stretnúť na Štefánikovej niekoľko kamiónov za sebou, ktoré smerujú na Štúrovu resp. Tr. A. Hlinku. Podľa môjho názoru ide o vozidlá, ktoré smerujú od Nových Zámkov na Topoľčany a Hlohovec resp. obchádzajúce platenú R 1 cez mesto, kde sa mýto neplatí. V januári Mesto Nitra zaslalo na Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre žiadosť o umiestnenie dopravného značenia na Novozámockej (cesta I. triedy) pred križovatkou s Cabajskou (cesta II. triedy), ktoré by odklonilo nákladné vozidlá v smere od Nových Zámkov na Cabajskú. Na základe uvedenej žiadosti krajský úrad, ktorý je príslušný určiť dopravné značenie na ceste I. triedy požiadal o stanovisko k navrhnutému opatreniu vlastníka cesty II. triedy, ktorým je Nitriansky samosprávny kraj. Samosprávny kraj nesúhlasil s odklonom nákladnej dopravy vzhľadom na skutočnosť, že cesta II. triedy je nižšieho dopravného významu, plní funkciu spojnice okresných miest a nie je dimenzovaná na presmerovanie nákladnej tranzitnej dopravy. Ďalším problémom by bolo samotné vyznačenie odklonu dopravným značením a osobitnou kapitolou by bolo komplexné riešenie odklonu nákladnej dopravy na viacerých vstupoch do mesta...
Z dlhodobého hľadiska je možným riešením odklonu nákladných vozidiel mimo centrum mesta vybudovanie preložky cesty I/64 Nitra – Komjatice, ktorá bude priamo napojená na R1 križovatkou Čermáň a výstavba rýchlostnej cesty R 8 v koridore Nitra - Topoľčany - Bánovce nad Bebravou, ktorá by sa mala napojiť na R1 v križovatke Lehota.
https://nitralive.sk/doprava/1612-odklon-nakladnej-dopravy-z-centra-nitry#sigProIda29b9b4147