Andrej Sitkey: Blog o doprave - V poslednom čase sa ma mnoho ľudí pýta, ako ovplyvní spustenie rýchlostnej cesty R 1 dopravu v meste Nitra, komu pomôže a kde uškodí
Andrej Sitkey - blog o doprave
Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)
V poslednom čase sa ma mnoho ľudí pýta, ako ovplyvní spustenie rýchlostnej cesty R 1 dopravu v meste Nitra, komu pomôže a kde uškodí. O napojení mesta na rýchlostnú cestu som písal v predchádzajúci príspevkoch. Pre poriadok si to však v krátkosti zopakujme. Nitra bude napojená tromi križovatkami – Lehota, Čermáň, Selenec, ktoré zásadným spôsobom môžu ovplyvniť dopravu v meste.
Podľa môjho názoru rýchlostná cesta najvýraznejšie ovplyvní dopravu na Chrenovskej ulici (cesta I/51). Podstatnú časť dopravy na tejto komunikácii tvorí tranzit v smere Bratislava – Banská Bystrica, ktorý sa presunie na R 1. Z uvedeného dôvodu po spustení premávky na R1 by sa malo zlepšiť spojenie centra a mestskej časti Zobor. K zníženiu dopravy by malo prísť aj na prieťahu cesty I/64 mestom (Tr.A. Hlinku, Štúrova, Štefánikova), kde by mal odpadnúť tranzit v smere Banská Bystrica – Krškany, Ivanka, Branč. Novozámčania podľa mňa cez Nitru nejazdia, pre nich je východnejšia trasa na Vráble a Tesárske Mlyňany. Úbytok dopravy v centre mesta nebude taký markantný, pretože výrazný podiel v tomto úseku má vnútromestská doprava, ktorú tvoria presuny medzi jednotlivými mestským časťami, obchodnými centrami, zamestnaním a pod.. Naopak negatívne bude doprava ovplyvnená na cestách I/51 – Levická a II/562 – ul. Cabajská, ktoré budú plniť funkciu „privádzačov“. Nárast dopravy bude pravdepodobne zaznamenaný aj na zberných komunikáciách, ktoré sú napojené na „privádzače“, a to na Dolnočermánskej, Hornočermánskej a Železničiarskej na Čermáni a na Bohúňovej resp. Ďurčanského na Chrenovej. Tieto komunikácie budú zabezpečovať najkratší prístup priľahlej časti Klokočiny na R 1 resp. umožnia obchádzať Zlatomoraveckú križovatku na Chrenovej. Okrem uvedeného bude zaujímavé sledovať, či doprava od Topoľčian bude smerovať na križovatku Lehota, alebo pôjdu vozidlá cez Chrenovskú a Levickú na Selenec. Taktiež som zvedavý ako ovplyvní tranzitnú dopravu v meste skutočnosť, že rýchlostná cesta bude pre osobné a nákladné vozidlá spoplatnená, pričom na prieťahu ciest I. triedy mestom sa mýto neplatí.
Nakoniec môže byť všetko inak. Doprava ma náhodných charakter a správanie vodičov je ovplyvňované mnohými faktormi.