Slovenská správa ciest plánuje v roku 2012 rekonštrukciu mosta pri internáte SPU

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

Slovenská správa ciest plánuje v roku 2012 rekonštrukciu mosta pri internáte SPU. Na základe diagnostiky bol most zaradený do 4 stupňa zo sedem dielnej stupnice. Most má poškodenú izoláciu, čo sa negatívne odráža na kvalite vozovky. Rekonštrukcia má trvať niekoľko mesiacov, počas ktorých bude most čiastočne resp. úplne uzatvorený. Čiastočná uzávierka má trvať asi 6 mesiacov, úplná uzávierka asi 3 týždne. Úplná uzávierka bude potrebná z dôvodu výmeny ložísk mosta. Podľa posledného sčítania dopravy mostom prejde cca. 33.200 vozidiel za 24 hodín, čo je nárast dopravy o 40,20 % oproti roku 2005. Pri takto vysokej intenzite premávky už malé dopravné obmedzenie spôsobí problémy v plynulosti cestnej premávky.

Aká bude organizácia dopravy v čase rekonštrukcie mosta?

Podstatná časť rekonštrukcie bude realizovaná pri čiastočnej uzávierke cesty, kedy bude prejazdná polovica mosta. Z hľadiska organizácie dopravy sa ponúka jednoduché riešenie. Po zostávajúcej časti budú jazdiť vozidlá v oboch smeroch, každý v jednom jazdnom pruhu. Týmto jednoduchým riešením sa však kapacita predmetného úseku zásadne zníži, namiesto 5 pruhov budú vozidlá jazdiť v 2 pruhoch. Z dôvodu zachovania plynulosti cestnej premávky som navrhol nasledovné riešenie.

Organizácia dopravy pri čiastočnom uzatvorení mosta

Most Trieda Andreja Hlinku v Nitre - schéma obchádzky pri uzatvorení

V smere z centra na Banskú Bystricu pôjdu počas celej rekonštrukcie vozidlá po moste v zostávajúcich dvoch pruhoch. Vozidlá idúce do centra odbočia v dvoch pruhoch na križovatke Tr. A. Hlinku – Akademická na Slančíkovú, kde budú pokračovať v dvoch pruhoch na Chrenovský most, na moste odbočia vľavo na Wilsonovo nábrežie a budú pokračovať ku križovatke Štúrova – Wilsonovo nábrežie – Československej armády. Hlavnou myšlienkou je na obchádzkových trasách zachovať dva jazdné pruhy v oboch smeroch. Aby sa mohlo navrhované riešenie realizovať, bude potrebné na Slančíkovej presunúť ostrovček a zrušiť parkovací pruh, na Chrenovskom moste zrušiť ľavé odbočenie na Nábrežie mládeže a zjednosmerniť Wilsonovo nábrežie v úseku od Kmeťkovej po Štúrovu. Okrem toho bude potrebné, aby na Štúrovej pred križovatkou so Štefánikovou (pri Mlynoch) boli dva pruhy pre odbočenie vľavo na Nové Zámky, pretože už v súčasnosti jeden odbočovací pruh je nedostačujúci. Táto úprava si vyžiada posunutie ostrovčeka a autobusovej zastávky pri Mlynoch. Napriek náročnosti je potrebné úpravu realizovať, pretože bude mať význam aj po rekonštrukcii mosta.

Nočná Nitra z Mlynov - panoráma

Ešte horšia situácia nastane pri úplnej uzávierke mosta. Vozidlá zo smeru od Banskej Bystrice pôjdu po horeuvedenej obchádzkovej trase. Vozidlá v smere z centra budú primárne navedené obchádzkovú trasu Štúrova – Párovská – Mostná - Napervillská. Okrem toho budú môcť využiť trasu Štefánikova – Palárikova – F. Mojtu – Kmeťkova. Osobitnou kapitolu bude organizácia mestskej hromadnej dopravy.

Navrhované opatrenia budú doplnené zmenou signálnych plánov na križovatkách resp. v prípade potreby riadením cestnej premávky dopravnou políciou. Okrem toho môže napomôcť spustenie rýchlostnej cesty R 1, ale zázraky nečakajme.

Poznámka: moje vyjadrenia boli poskytnuté aj týždenníku My.

Úpravy na Štúrovej ulici

Most Trieda Andreja Hlinku v Nitre - úpravy na Štúrovej

Nočný pohľad na most z Mlynov

Nočná Nitra z Mlynov

Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk