Blog o doprave s Andrejom Sitkeyom: obchádzkové trasy v prípade uzávierky rýchlostnej cesty R 1

Blog o doprave s Andrejom Sitkeyom

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

V predchádzajúcich článkoch som písal o problémoch napojenia rýchlostnej cesty R 1 na komunikačný systém mesta Nitra. Dnes by som chcel napísať pár riadkov na tému obchádzkových trás v prípade uzávierky rýchlostnej cesty R 1. Pri uzávierke úseku medzi križovatkami Veľké Zálužia a Lehota bude odklon dopravy realizovaný na mimoúrovňovej križovatke Veľké Zálužie na cestu III/51311. Ešte pred nedávnom, by sa vozidlá vrátili na R 1 na križovatke Lehota. Po stavebných úpravách tejto križovatky, to však nebude možné. Vozidlá budú musieť pokračovať cez Lehotu a mestskú časť Kynek. Kto pozná križovatku Kynek, dobre vie, že je stavebné usporiadanie neumožňuje plynulé odbočenie vozidiel v smere od Kyneku na Nitru, od Nitry na Kynek a z Kyneku na Bratislavu. Tieto odbočenia sú možné len vďaka tomu, že v minulosti boli odstránené resp. skrátené zvodidlá, ktoré bránili realizovať tieto odbočenia. Z tohto dôvodu budú musieť minimálne nákladné vozidlá pokračovať po Štúrovej a Bratislavskej až na mimoúrovňovú križovatku Mlynárce ( do centra je od kruhového objazdu na Štúrovej zakázaný vjazd nákladných vozidiel ). Osobné vozidlá, ak sa im podarí odbočiť na križovatke pri STK, sa vrátia na R 1 na Kyneku. Obdobná situácia nastane v prípade uzávierky R 1 v úseku medzi križovatkou Lehota a Kynek. Alternatívnou obchádzkou bude trasa Báb, Rumanová, Rišňovce, Lužianky.

Uzávierka úseku R 1 v úseku medzi križovatkami Lehota, Čermaň a Selenec. Budúci prevádzkovateľ rýchlostnej cesty navrhoval, aby obchádzková trasa v prípade uzávierky úseku Lehota - Čermáň viedla cez Bratislavskú Štúrovu, Štefánikovu na Cabajskú. resp. v prípade uzávierky úseku Čermáň – Selenec cez Levickú, Tr. A. Hlinku, Štefánikovu, Novozámockú a Cabajskú. Zásadnými problémami týchto trás je ako usmerniť vozidlá na obchádzku resp. skutočnosť, že trasy vedú cez najzaťaženejšiu časť mesta. Podľa môjho názoru logická a pre vodičov aj najrýchlejšia obchádzka bude po severnom obchvate, cez Chrenovskú a naspäť na R1 na križovatke Selenec resp. Lehota. Trasa vedie mimo centrum mesta a využíva súčasnú trasu rýchlostnej cesty. Samozrejme v smere od Nových Zámkov sa obchádzkovej trase cez mesto nevyhneme.

Určenie obchádzkových trás nie je až takým problémom. Oveľa väčší problém je včasná informovanosť vodičov o tom, v ktorom úseku resp. v smere je rýchlostná cestá uzavretá. Napríklad, ak bude neprejazdný úsek Čermáň – Lehota v smere na Bystricu, už na križovatke Novozámocká – Cabajská bude musieť dostať vodič informáciu, že cesta R 1 smer Banská Bystrica je uzavretá. V prípade ak túto informáciu nedostane na križovatke Cabajská – Novozámocká, odbočí na Cabajskú, následne na mimoúrovňovej križovatke mu policajt zakáže vstup na R 1 a najbližšie miesto na bezpečné otočenie je v nedohľadne. Uvedený problém s informovanosťou vodičov som navrhol riešiť osadením premenných elektronických dopravných značiek s možnosťou zobrazenia textu. Dopravné značky by boli umiestnené na križovatke Novozámocká - Cabajská resp. na križovatke Cabajská – Dolnočermánska (odklon dopravy cez Klokočinu resp. mesto). Informovali by vodičov o smere uzatvorenia R 1. Rovnaké dopravné značky by bolo potrebné umiestniť na Zlatomoraveckej križovatke resp. na ceste I/51 pred križovatkou Selenec. V prípade uzávierky križovatky Selenec, je situácia jednoduchšia, pretože vozidlá sa budú môcť otočiť na okružnej križovatke. Zatiaľ som s mojim návrhom moc neuspel, uvidíme aká bude budúcnosť. Pri tejto príležitosti spomeniem skutočnosť, že Mesto Nitra si dalo vypracovať projektovú dokumentáciu integrovaného systému riadenia dopravy v meste. Tento materiál mal riešiť okrem iného aj navedenie vozidiel na obchádzkové trasy resp. ich informovanosť o vývoji dopravy v meste. Mal som možnosť nahliadnuť do pracovných verzií a môžem konštatovať, že boli spracované diletantsky resp. neboli vôbec použiteľné. Ešte poznámka. Perlička na záver. V prípade uzávierky R 1 v úseku Selenec – Beladice, budú vozidlá v Beladiciach odklonené na cestu III. triedy, ktorej šírka je 5,00 m. To bude zábava ak sa na nej stretnú dve nákladné autá.

Zdroj: autor Andrej Sitkey, foto Nitralive.sk