Preložka cesty I. triedy Komjatice – Nitra

Preložka cesty I. triedy č. 64 - cesta ktorá má odbremeniť Krškany

Blog o doprave s Andrejom Sitkeyom

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

V predchádzajúcich článkoch som sa postupne venoval problematike rýchlostnej cesty R 1, jej mimoúrovňovým križovatkám a prístupovým komunikáciám. Ďalšou súvisiacou stavbou je „Preložka cesty I. triedy Komjatice – Nitra“.

V súčasnosti je intenzita dopravy v mestskej časti Krškany na kritickej úrovni. V mestskej časti je premiešaná obytná časť s priemyselnou. Mnohé obytné domy zmenil svoj charakter, stali sa z nich obchodné resp. firemné prevádzky a pri Plastike sa začala budovať priemyselná zóna Nitra - Juh. Riešením uvedeného stavu má byť stavba „Preložka cesty I/64 – Komjatice - Nitra“. Ako už z názvu vyplýva, v rámci predmetnej stavby sa má preložiť cesta I. triedy č. 64 na novú trasu, ktorá začína pred obcou Komjatice, pokračuje extravilánom, po západnej strane obcí Veľký Kýr, Branč, Ivanka pri Nitre v súbehu so železničnou traťou Nitra – Nové Zámky a končí v Nitre na križovatke rýchlostnej cesty R 1 s cestou II. triedy č. 562 Nitra – Šaľa. Dĺžka celého úseku je 18,280 km. Cesta je navrhovaná ako štvorpruhová smerovo rozdelená komunikácia kategórie C 22,5/80 ( šírka cesty v m / návrhová rýchlosť v km ).

Súčasťou preložky je 5 mimoúrovňových križovatiek:

  • Komjatice – sever s cestou III/06425
  • Branč – s cestou III/06428
  • Ivanka - juh – s cestou III/06430
  • Ivanka - sever – s novonavrhovanou cestou zabezpečujúcou dopravné napojenie priemyselného parku Nitra – juh
  • Nitra - Čermáň križovatka s rýchlostnou cestou R 1, s cestou II. triedy II/562 a miestnymi komunikáciami Jakuba Haška a Pod Katrušou v Nitre

Okrem uvedeného je potrebné vybudovať 12 mostov na ceste I/64 resp. nad ňou a medzi Ivankou a Nitrou na pôvodnej trase okružnú križovatku pre napojenie priemyselného parku. Súčasťou stavby budú protihlukové steny v celkovej dĺžke 1.630 m. V súčasnosti prebieha schvaľovací proces dokumentácie pre územné rozhodnutie. (Už neaktuálny údaj) Začiatok výstavby je plánovaný v roku 2015 a dokončenie stavby je plánované na rok 2018. Toľko stručná charakteristika a teraz niekoľko poznámok.

1. Navrhované riešenie je skutočne jediným komplexným riešením kritickej dopravnej situácie v Krškanoch. Paradoxne komplexnosť riešenie je jeho Achillovou pätou. Nová trasa je navrhnutá v parametroch rýchlostnej komunikácie, a preto realizácia bude finančne veľmi náročná. Navrhnuté termíny sa v súčasnej finančnej situácii štátu javia nerealistické. Určitou možnosťou by bolo rozdelenie stavby na etapy, ktoré spracovateľ dokumentácie navrhuje nasledovne:

1. etapa – realizácia úseku Ivanka pri Nitre - Nitra.
2. etapa – realizácia úseku Ivanka pri Nitre - Branč.
3. etapa – realizácia úseku Komjatice – Branč v polovičnom profile.
4. etapa – realizácia úseku Komjatice – Branč v plnom profile.

2. Napojenie preložky v Nitre je plánované na križovatke Čermáň. Tento rok bude R1 napojená na cestu II/562 Nitra – Šala v križovatke s Jakuba Haška priesečnou križovatkou so samostatnými pruhmi pre ľavé odbočenie. Po pripojení preložky má byť vybudovaná veľká okružná križovatke, ktorej ramená budú tvoriť cesta R 1, preložka cesty I/64, cesta II/562 a miestne komunikácie Jakuba Haška a Pod Katrušou. Nad úrovňou tejto križovatky má viesť vetva preložky cesty I/64. Opísať a pochopiť toto absurdné riešenie je zložité.

Preložka cesty I. triedy Komjatice – Nitra pdf

3. V projektovej dokumentácii pre územné rozhodnutie jej spracovateľ píše “Novonavrhovaná trasa cesty I/64 kategórie C 22,5/80 vyhovie z hľadiska kapacity výhľadovým dopravným nárokom. Vzhľadom na pomerne nízke dopravné zaťaženie bude štvorpruhová cesta využitá na cca. 18 % svojej kapacity“.

Vizualizácie


Zdroj: autor Andrej Sitkey


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+3 # Butko 2011-05-09 10:15
+ by sa hodil exit pri Bite, potom nejakym sposobom obmedzit tranzit v obytnej casti medzi zeleznicou a novozamockou.. no neviem ci je to realne
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+9 # Shadow 2011-05-09 21:06
Takze mozno tak nasi vnuci sa dockaju... ale vzhladom na financnu situaciu by som navrhoval:
Postavit cestu NR - Komjatice v polovicnom profile, alebo
Postavit stvorprudovku NR - Ivanka

Len nech sa prosiiiiiiiim ta cesta postavi :sad:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Butko 2011-05-09 22:02
Su to neschopni ludia, 20 rokov im trva naplanovat a postavit par kilometrov, moc toto.. keby si tak uz konecne uvedomili, ze toto by prosperitu prinieslo pre kazdeho a v konecnom dosledku by to prinieslo viac €€.
Ked su sprosti tak su sprosti.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+8 # Michal Šimonek 2011-05-09 22:52
Nezabudni, že podobne ako pri obchvate aj tu nejde o zlepšenie dopravy pre občanov Nitry a okolia. Na úrade v BA ide len o rýchly prejazd Nitrou smer východ. Oni majú v paži nejakú cestu Nitra - Komjatice.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # vlado 2011-05-10 10:54
Je to jedine riešenie, ako uchovať napojenie R1 na II/562 teda aj Cabajskú a tak urobiť vstup do NR od juhu. Tá kruhová je dosť komplikovaná a prerušuje pôvodnú trasu I/64, ktorá mala pokračovať na TO. križovatka Čermáň mala byť napojením tejto cesty na R1 a niekde pri Lehote pokračovanie na TO. Hoci niektoré varianty preložky I/64 túto križovatku míňali musel sa prijať nejaký kombinovaný variant, aby sa to vôbec k Čermáňu priblížilo a prepojilo touto komplikovanou kruhovou križovatkou. Rád by som vedel aj názor dopravnej polície. Ten bod 3 je znepokojujúci a dosť veľavravný pre prípadnú realizáciu. Ale keby sa to prepojilo na priemyselný park a TO myslím si, že to čislo 18% by bolo zjavne väčšie!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # informovaný Ivančan 2011-07-14 23:17
Ale, ale chlapci...
Z tejto cesty v horizonte niekoľkých dlhých rokov nič nebude , nakoľko v Ivanke pri schvaľovaní, za bývalého vedenia obce,bol porušený zákon o EIA , rovnako MŽP má maslo na hlave a jeho Záverečné stanovisko je taktiež nezákonné...
Som zvedavý , čo v dohľadnej dobe vyplodí OÚŽP Nitra . Podľa SSC mal byť územný plán hotový už v 1.Q 2011 a dnes máme polovicu júla a stále nič! Niekto chcel skrátka veľa zarobiť ( na pozemkoch v Ivanke ) a prerobil a možno ho aj zavrú :-)

Dovi a dopo...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Ľuboš 2011-09-25 17:27
Dobry den.
Chcel by som sa zapojiť do debaty o pripojení ťahu Nové Zámky na obchvat Nitry. Mám ponuku kúpiť chatu v lokalite Bita za výhodných podmienok avšak neviem či ju am kúpiť vzhľadom na zámysel hore spomenutý štvorprúdovej cesty. Môžte mi niekto poradiť prípadne povedať viac kt. častí sa to dotkne? Nerád by som zažil výkup pozemkov na Bite. Ďakujem Ľuboš
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter 2011-11-09 06:39
čo tak to poťáhnuť až do nových zámkou res. po hranice ked sa to dá v blave aj ked je to bližšie malo by sa to dat aj v nitre
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # maly.petko 2013-02-09 15:48
..tu cestu treba postavit - to je bez debaty potrebne, ale nemalo za zabudnut urobit nad Cabajskou cestou aspon jedno poschodie, aby sa ten naval zvladol. :P
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # lucifer 2013-11-25 07:22
Preco sa neplanuje komplexne dialnica Nitra- N.zamky- Komarno!!!!!!!! !!!!!!!!!Je v tom aj slovensky nacionalizmus .....Madarske tanky by mali peknu cestu..????.. Skuste mi teraz povedat opak a preco ani v plane Nds neni vobec naplanovana trasa Nitra -Komarno??? A pritom je to velmi husta tepna !!! Este dobre ze pracujem v rakusku a na tuto slovensku zumpu sa mozem vykakat!!!! Robte co chcete!!!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Brucoun 2015-02-23 12:50
Asi by sa zislo clanok zaktualizovat s novsimi informaciami. Minimalne zmenit datum zaciatku vystavby. :o
Ci nebodaj nas prekvapia, ze by bol platny ?! :sigh:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2015-02-23 14:46
Termin urcite platny nie je - mozem tam napisat, ze datum neznamy :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť