Firemné autobusy prepravia do práce 4 000 ľudí, najazdia 16 000 km a ušetria tisícky kilogramov CO₂ denne
Nitra, Slovensko, 5. novembra 2024 – Tisícky zamestnancov Jaguar Land Rover Slovakia a ich kolegov z partnerských logistických firiem môžu od včera cestovať do práce ekologicky komfortnejšie a bezpečnejšie. Nitrianska automobilka otvorila novú závodnú autobusovú stanicu so stojiskami pre 38 autobusov. Tie denne privážajú do závodu až 4 000 ľudí.
Moderná autobusová stanica, s celkovou plochou 7 109 m², prináša vyšší komfort a výrazne zvyšuje bezpečnosť zamestnancov na ich ceste do práce. Nové stojiská pre autobusy znižujú riziko možných kolízií a skracujú pešiu trasu z parkoviska do závodu. Z pôvodnej betónovej plochy bolo recyklovaných až 99% stavebného odpadu v objeme 1 473 ton.
„Naším dlhodobým cieľom je znižovať podiel individuálnej automobilovej dopravy a posilňovať ekologickú hromadnú prepravu zamestnancov autobusmi. Vybudovanie novej autobusovej stanice je ďalším dôležitým krokom v tomto smere,“ hovorí Katarína Chlebová, manažérka komunikácie Jaguar Land Rover Slovakia. „Potenciálne vieme jej kapacitu zvýšiť až na 6 300 ľudí denne.“
Bezplatný komfort pre zamestnancov
Autobusová doprava Jaguar Land Rover Slovakia je plne hradená zamestnávateľom ako benefit pre zamestnancov a pre ich bezpečné, pohodlné a efektívne dochádzanie do práce. Túto dopravu využíva 77 % zamestnancov JLR.
Technické údaje o autobusovej doprave v JLR:
• Denná preprava: 4 000 ľudí, vrátane zamestnancov dodávateľov
• Počet autobusov: 38 (jeden autobus má kapacitu 55 miest)
• Celková denná trasa autobusov: 16 000 km, každý autobus denne najazdí 421 kilometrov
• Autobusy: Všetky vozidlá spĺňajú ekologickú normu Euro 6 a sú klimatizované
• Cestovné vzdialenosti: Autobusy pokrývajú oblasti až po Komárno, Levice, Topoľčany, Trnavu, Galantu, Šaľu, Kolárovo, Nové Zámky, Zlaté Moravce a Piešťany
Plný autobus JLR je z pohľadu CO₂ 10x ekologickejší ako auto prevážajúce len šoféra
Na základe priemerných údajov a teoretických výpočtov môžeme odhadnúť emisné úspory hromadnej autobusovej dopravy (plne obsadený autobus) oproti individuálnej doprave (iba sám šofér). Nasledujúce údaje sú len orientačné, keďže napríklad autobus musí pre ľudí, na rozdiel od auta v garáži, niekam prísť, častejšie brzdí a zrýchľuje (viac zastávok), no jeho využitie je vyššie, potrebuje na hlavu menej miesta na parkovanie a efektívne zabraňuje zápcham. Preto je nasledujúci výpočet založený len na priemerných hodnotách emisií CO₂ pre rôzne typy vozidiel, výsledok je však aj tak ohromujúci:
55-miestny dieselový autobus (Euro 6):
o Priemerná spotreba: 18 litrov na 60 km / autobus
o Emisie CO₂ na vozidlo: 48,24 kg
o Spotreba paliva na osobu: 0,327 litra na 60 km
o Emisie CO₂ na osobu: 0,876 kg
Bežné dieselové auto (1 pasažier):
o Priemerná spotreba: 3,6 litra na 60 km na auto
o Spotreba paliva na osobu: 3,6 litra na 60 km
o Emisie CO₂ na vozidlo/osobu: 9,64 kg
Bežné benzínové auto (1 pasažier):
o Priemerná spotreba: 4,2 litra na 60 km na auto
o Spotreba paliva na osobu: 4,2 litra na 60 km
o Emisie CO₂ na vozidlo/osobu: 9,70 kg
Elektrické auto (1 pasažier):
o Priemerná spotreba: 9 kWh na 60 km na auto
o Spotreba energie na osobu: 9 kWh na 60 km
o Emisie CO₂ na vozidlo/osobu: 0,9 kg (v závislosti od mixu elektrickej energie)
Hybridné auto (1 pasažier):
o Priemerná spotreba: 2,7 litra na 60 km na auto
o Spotreba paliva na osobu: 2,7 litra na 60 km
o Emisie CO₂ na vozidlo/osobu: 6,24 kg
Zdroj: TS JLR