Prednedávnom mesto pre zlý stavebný stav uzavrelo most do Zelokvetu. Bol zaradený do VI. stupňa zo siedmych. Zlý stavebný stav mosta je dôsledkom dlhodobo zanedbávanej údržby. Podobný osud hrozí aj lávke pre peších na Jesenského ulici.
Lávka bola postavená počas regulácie koryta v období rokov 1928 – 1939. Prepája ulice Nábrežie za hydrocentrálou a Jesenského, pričom je významnou dopravnou spojnicou pre peších a cyklistov. V roku 2021 bola realizovaná jej prehliadka a diagnostika. Pri ohliadke bol zistený zlý stav základov pilierov, poškodenie nosných konštrukcií, záverov, ložísk a zábradlia. Na moste bolo zistených 6 cudzích vedení, ktoré priťažujú nosnú konštrukciu lávky a zábradlia. Podobne ako most do Zelokvetu bola lávka zaradená do VI. stupňa – veľmi zlý.
Pre zlepšenie stavebného stavu lávky boli spracovateľom diagnostiky navrhnuté nasledovné opatrenia:
- bezodkladne zbaviť most všetkých nesúdržných častí najmä na jeho rímsach,
- zbaviť koryto vodného toku nečistôt, konárov a odpadu zachytených na mostných pilieroch,
- doplniť kamenné balvany do oblasti podmieľaných základov pilierov,
- obetónovanie spodnej časti drieku piliera a jeho prepojenie so základom piliera,
- oprava najviac poškodených častí zábradlia,
- preverenie funkčnosti inžinierskych sietí umiestnených na moste a vyrozumenie ich správcov o stave mosta,
- vykonať podrobnejšiu analýzu sadania opôr,
- vykonať návrh dočasnej rekonštrukcie mosta,
- sledovať most v intervale minimálne každé 4 mesiace,
- zaviesť evidenciu mosta a mostný zošiť.
Doteraz neboli navrhnuté opatrenia realizované.
Toto je ukážkový prípad zlého hospodárenia s mostami v našom meste. V tomto roku kolegovia v zastupiteľstve podporili môj návrh a vyčlenili sme v rozpočte 25.000 € na ohliadky ďalších mostov. V súčasnosti sa tieto prehliadky realizujú. Mám obavy, že viacero mostov bude vo veľmi zlom alebo havarijnom stave. Ale vráťme sa k lávke.
V súčasnosti mesto spracovalo zadanie pre súťaž návrhov novej lávky. Mesto v zadaní navrhuje starú lávku kompletne zbúrať a postaviť novú. Zadanie bolo spracované bez posúdenia vhodnosti navrhovaného riešenia resp. posúdenia možnosti rekonštrukcie lávky a jej rozšírenia.
Odhadované náklady na novú lávku:
- architektonickú súťaž návrhov cca. 30.000 €
- spracovanie projektovej dokumentácie a inžinierska činnosť 140.000 €
- výstavba novej lávky 1,3 – 2,0 milióny euro
Predpokladaný termín stavebného povolenia október 2027.
Ak sa mesto rozhodne postaviť novú lávku, nie je jasné čo bude dovtedy so starou lávkou. Dobrý hospodár by okamžite realizoval navrhnuté opatrenia, aby bola zachovaná bezpečnosť peších a cyklistov, ale u nás sa skôr dočkáme uzávierky lávky.
Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk












