V súvislosti s príchodom významnej investície sa začalo diskutovať o vývoji dopravy v meste Nitra. Predmetom diskusie sa stala aj križovatka cesty III/1674 a miestnej komunikácie Štúrova na Kyneku. Na tejto križovatke sa v čase dopravných špičiek tvoria kolóny, pričom situáciu zhoršilo uzatvorenie nelegálneho vjazdu na blízkej čerpacej stanici.

Mnohí vidia riešenie v plánovanom napojení cesty III/1674 Nitra - Veľké Zálužie na rýchlostnú cestu R1, ktoré je plánované v križovatke Nitra – západ pri obci Lehota a to prostredníctvom okružnej križovatky. Toto riešenie umožní odľahčenie križovatky na Kyneku avšak len v smere od Nitry na Lehotu. Vozidlá idúce z Lehoty do centra mesta po rýchlostnej ceste budú musieť ísť do križovatky Nitra –Juh ( napojenie na Cabajskú cestu ), kde už v súčasnosti sú problémy s bezpečnosťou a plynulosťou dopravy. Plánované napojenie taktiež vôbec nerieši smery Mlynárce – Hlohovec resp. Lehota – Hlohovec.

Z uvedeného dôvodu navrhujem v úseku od križovatky pri Klimaku po mimoúrovňovú križovatku zvýšiť počet jazdných pruhov, tak aby bol pred križovatkami vytvorený samostatný pruh pre ľavé ako i pravé odbočenie. Rozšírenie cesty by bolo realizované na pravej strane komunikácie v smere na Metro na úkor pásu cestnej zelene a odvodňovacieho zariadenia cesty. Navrhované opatrenie by malo zvýšiť plynulosť cestnej premávky najmä na pravých odbočeniach, skrátiť kolóny ( vozidlá budú čakať v dvoch pruhoch), čím by sa mala zlepšiť aj plynulosť v smere od Lehoty. Okrem stavebných úprav navrhujem v celom úseku až po Metro obmedziť rýchlosť jazdy na 50 km/hod., čím sa uľahčí pripojenie vozidiel na hlavnú cestu.

Nákres riešenia križovatky pri Klimaku - Nitra, napojenie na R1A

Prečo nie kruhový objazd?

Návrh, ktorý som predložil nie je optimálny, ale dovolím si povedať, že jediný reálny. Predmetnou križovatkou prechádzajú autobusy a nákladné vozidlá, preto ak by sme pri Klimaku chceli zriadiť okružnú križovatku museli by sme ísť do veľkého priemeru, čo si vyžiada náročné vysporiadanie viacerých pozemkov a jej samotná realizácia by stavebné náročná (nevyhnutný zárez do okolitého svahovitého terénu). Na opačnej strane spojky je možná len celková úprava mimoúrovňovej križovatky, možnosť čiastkového riešenia tam nevidím.

V jednej diskusii na FB padol návrh na zmenu prednosti v jazde. Podľa normy pre projektovanie križovatiek pri návrhu križovatky je nevyhnutné rešpektovať zásady bezpečnosti premávky medzi ktoré okrem iných patria zrozumiteľnosť navrhnutej organizácie dopravy a psychologická istota hlavnej komunikácie. Práve tieto zásady postráda tento návrh. Ak priebeh hlavnej cesty nie je v priamom smere, pre mnohých vodičov vzniká neriešiteľný problém. Toto všetko by bolo umocnené skutočnosťou, že súčasné stavebné usporiadanie križovatky umocňuje pocit, že hlavná (opticky širšia komunikácia) je v smere na Lehotu a vedľajšia je spojka k R1. Mimoúrovňová križovatka mala vyzerať inak. Z mosta mala viesť komunikácia priamo na Klokočinu okolo Klimaku a spojka mala byť len dočasné riešenie. Z uvedeného dôvodu je aj na moste také šírkovo veľkorysé riešenie. Okrem toho viaceré odbočenia vľavo (v smere Ba-Mlynárce, od Mlynáriec na BA a od NR do Mlynáriec) sú v podstate nelegálne, pretože sú možné len vďaka odstráneniu zvodidiel. Ale ak niekto vymyslí iné riešenie, ktoré by mohlo byť realizované v krátkom čase, rád si ho pozriem.



Zdroj: Nitralive.sk, Andrej Sitkey