(Zverejňujem opravu článku - podľa dostupných materiálov nie je jasne stanovené, kto vláčik zakúpi. V médiách sa uvádza, že prevádzkovať vláčik bude Mesto Nitra a Arriva. Mesto su bude len objednávať službu, nie ju prevádzkovať. Opäť sa raz schvaľoval materiál, ktorý nie je zrozumiteľne napísaný).
Cesty v Nitre sa rozpadávajú, verejný priestor je nedôstojný a poslanci schvália nákup úplne zbytočných elektromobilov a turistického vláčika. Za elektromobily zaplatí mesto 70 650€ + 3x 1210€ = 74 280€, vláčik zakúpi spoločnosť Arriva a mesto si bude u nej objednávať službu, podobne ako to robí v MHD. Ročné náklady mesta budú na úrovni približne 16-tisíc eur (predtým sme nesprávne uviedli sumu dokopy takmer 200-tisíc euro). Konečná suma tak prekročí pôvodne uvádzanú sumu - za 10 rokov napríklad zaplatíme 160-tisíc € za vláčik.
Tri elektromobily značky Nissan Leaf mala využívať mestská polícia a mestský úrad. Podľa informácií, ktoré zverejnil portál mynitra.sme.sk ich však mestská polícia využívať nebude môcť a to kvôli nesprávnej farbe. Také menšie faux pas... Reálne mestský úrad nepotrebuje ani jedno auto.
Tu sa mi hneď zastavil rozum - pri kúpe áut je možné farbu zvoliť, prečo teda nekúpilo mesto farebne vhodné autá pre potreby MsP? Biela farba je pritom základná a vždy najlacnejšia! Navyše je možné zmeniť farbu auta aj polepom - fóliami.
Čo je SMART na meste, ktoré nevie ani len udržať existujúce cesty v zjazdnom stave, ale kupuje elektromobily? Hollého, Palánok, Štefánikova pri Orbise, Janka Kráľa, väčšina ciest v starom meste v obytných štvrtiach, vnútrobloky... a vlastne väčšina ciest v celej Nitre potrebuje opravu a na to sa peniaze nenašli.
Druhou "dôležitou" a smart investíciou je nákup turistického vláčika, ktorý odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo 25. januára 2018. 5 turistov, ktorí Nitru navštívia tento rok, si príde na svoje. Náklady uvádzam nižšie.
Vláčik by mal byť v prevádzke od apríla do októbra, denne od 10:00 do 20:00 hod., cestovné 2€ dospelí a 1€ deti. Navrhnuté okruhy budú ešte prepracované, poslanci s nimi nesúhlasili. Malý: Svätoplukovo námestie – (Kalvária) - Sihoť – hrad – Svätoplukovo námestie a Veľký: Svätoplukovo námestie – Zobor/Kalvária - Sihoť – hrad. Vláčik sa skladá z lokomotívy a dvoch vagónov.
Nemenej zaujímavý je fakt, že prevádzka nikdy nebude zisková, dotácie budú podľa schváleného materiálu ročne vo výške okolo 16-tisíc eur. Prevádzku si bude mesto objednávať od spoločnosti Arriva, ktorá si zoberie zisk vo výške 3,5%.
Náklady na prevádzku v € bez DPH (rok) - v réžii spoločnosti Arriva:
▪ Obstarávacia cena: 128 000 €
▪ Tarifné zariadenie RG: 1 700 €
▪ Odpisy: 10 837 €
▪ Priame náklady (mzdy, prevádzka, réžie): 40 100 €
▪ Tržby: 36 600 €
Zdroj: Nitralive.sk, Nitra.sk