Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)


Jednou z hlavných tém týchto dní je dopravné nehoda autobusu, pri ktorej zahynuli štyri žiačky gymnázia. Rozoberá sa, či mali byť na diaľnici osadené zvodidlá a či mali byť deti pripútané. Diaľnica D1 bola dostavaná v 80. rokov minulého storočia a pri jej kolaudácii spĺňala podmienky technických noriem. Odvtedy však boli normy novelizované a podmienky použitia záchytných bezpečnostných zariadení akým sú zvodidlá sa zmenili. Ich použitie sa odvodzuje od výšky svahu a jeho sklonu, a preto je potrebné, aby správcovia na zmenu normy reagovali. To si však pri stave našich ciest vyžaduje nemalé financie. Zostáva nám veriť, že nielen pri vyšetrovaní dopravnej nehody sa preverí nutnosť použitia zvodidiel, ale vykoná sa bezpečnostný audit všetkých diaľnic a rýchlostných ciest.

Symbol bezpečnostné pásy

Nemenej zaujímavou témou je používanie bezpečnostných pásov v autobusoch. Používanie bezpečnostných pásov upravuje § 8 zákona 8/2009 Z.z. o cestnej premávke, ktorý ustanovuje „osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť“ tzn. ak je autobus vybavený bezpečnostnými pásmi, cestujúci ich musí použiť. Okrem uvedeného nariadenie vlády o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozidlách určitých kategórií ustanovuje povinnosť, aby vodič vozidla alebo sprievodca skupiny povinne informoval prepravované osoby o potrebe používania bezpečnostných systémov vozidla počas prepravy v premávke na pozemných komunikáciách. Verbálnu informáciu možno doplniť použitím audiovizuálnych prostriedkov umiestnených vo vozidle. Zároveň každé miesto na sedenie musí byť označené viditeľne umiestneným piktogramom. V spojitosti s používaním bezpečnostných pásov v autobusoch som pred niekoľkými týždňami riešil osobnú dilemu. Môj štvorročný syn mal ísť zo škôlky na exkurziu do hvezdárne mimo Nitry. Problém som videl v malom detaile: čo s bezpečnosťou detí v autobuse? Budú pripútané? Je to dôležité alebo sa stačí spoliehať na to, že sa hádam nič nestane? V aute všetky deti zo zákona musia mať autosedačku či podsedák a musia byť počas jazdy zapnuté. Ako to bude v autobuse? Začal som pátranie v predpisoch, ale nič o používaní autosedačiek v autobusoch som nenašiel. Nakoniec syn na exkurziu išiel, všetko dopadlo dobre, ale nabudúce budem asi dôslednejší. V tejto súvislosti ďalším vozidlom, ktorým sa moje deti tak skoro nepovezú je nitriansky „vláčik“. Pre niekoho je to veľká atrakcia, ale pre mňa je to jazdiaca truhla. Zamysleli ste sa niekedy, akými bezpečnostnými prvkami je vybavený a akú majú vagóny konštrukciu? Pritom toto vozidlo jazdí v bežnej premávke po dopravne významných cestách. Radšej si nechcem predstaviť, aké následky by mal bočný náraz do vagónika, ak by vláčiku nedalo prednosť nejaké vozidlo.

Určite budú mnohí polemizovať o nutnosti používania bezpečnostných pásov v autobusoch. Pre tých pripájam video z crash testu autobusu, ktorý realizoval švajčiarsky autoklub TCS. Prímestský autobus sa stretol v rýchlosti 63 km/h so stojacim nákladným autom. Nákladné auto bol v čase nárazu postavené mierne zošikma a presah oboch asi 10 tonových vozidiel bol 65 centimetrov. V autobuse bolo 13 „cestujúcich“ pripútaných a traja vpredu neboli pripútaní.

Video


Video



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk