Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové elektrické jednotky (BEMU) na Slovensku v hodnote 136 miliónov eur. “ZSSK plánuje obstarať prvých 16 jednotiek, pričom súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov. Tento projekt je ďalším krokom na ceste k efektívnejšej, čistejšej a spoľahlivejšej železnici, ktorá drží Slovensko v pohybe”, uvádza ZSSK v tlačovej správe.
Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií. Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek. Pred prípadným rozšírením flotily prebehne analýza ďalšieho využitia vozidiel a zároveň dôjde k aktualizácii štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude opätovne predložená na hodnotenie ÚHP.
„Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej budúcnosti stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania, ktorý výrazne zlepší kvalitu železničnej dopravy v regiónoch. Zároveň zlepší podmienky pre našich zamestnancov, ktorí budú pracovať s novou, spoľahlivejšou a efektívnejšou technikou,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Batériové vlaky aj v Nitre
Premávať by mali v okolí Nitry, konkrétne Nitra - Nové Zámky s predĺžením až do Komárna, Nitra - Leopoldov - Trnava. Útvar hodnoty za peniaze odporúča použitie batériových vlakov aj na trati Nitra - Bratislava. Batériové vlaky umožňujú prevádzku aj na tratiach, kde nie je trakčné vedenie. To je aj prípad Nitry. Ide o hybridný vlak, ktorý na elektrifikovaných tratiach jazdí na elektrinu z trakčného vedenia a na ostatných úsekoch využíva elektrinu z batérie. Predpokladaný dojazd je 80 kilometrov. Vlak by sa tak v prípade jazdy medzi Nitrou a Bratislavou začal nabíjať v Leopoldove. Elektrifikovaná trať je aj v Nových Zámkoch a medzi Novými Zámkami a Komárnom.
Nedostatok elektrifikovaných tratí
Na Slovensku je 3 630 km železničných tratí, no len 1 585 km je elektrifikovaných. Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením súčasnosti, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach. Nové vlaky budú jazdiť na elektrifikovaných tratiach v bežnom režime a na neelektrifikovaných úsekoch využijú nabíjateľné trakčné batérie.
„Investície do modernizácie verejnej dopravy sú jednou z našich priorít a eurofondy nám umožňujú realizovať projekty, ktoré by inak neboli finančne možné. Batériové elektrické jednotky sú príkladom efektívneho využitia európskych zdrojov na ekologickú a technologicky pokrokovú železničnú dopravu. Ich nasadenie prinesie vyšší komfort cestujúcim a prispeje k udržateľnej mobilite v regiónoch,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Čísla, ktoré hovoria jasne. Ročne sa vďaka batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO₂. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy. Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky. Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.
Hybridné rušne
Začiatkom roka sa v médiách objavili informácii o zámere ZSSK obstarať hybridné rušne poháňané naftou a elektrinou. Nasadené by mali byť na tratiach Batislava - Prievidza/Nitra a Žilina - Banská Bystrica - Zvolen. Ako ich chce ZSSK obstarať nie je známe, môže ísť o nákup ale aj prenájom. Kedy sa tak stane nateraz nie je známe.
Zvýšenie rýchlostí na vybraných tratiach
Útvar hodnoty za peniaze hodnotil vybrané železničné trate na Slovensku za účelom možného zvýšenia rýchlosti. V zozname sa nachádza aj mesto Nitra a to konkrétne nasledovné trate:
Nitra – Leopoldov: zvýšenie z 80 km/h na 120 km/h
Prievidza – Jelšovce (Nitra): z 80 km/h na 120 km/h
Cesta z Nitry do Bratislavy by tak po zvýšení rýchlosti bola opäť časovo kratšia.
Útvar hodnoty za peniaze - Obstaranie batériových elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu
Útvar hodnoty za peniaze - Batériové vlaky by Nitralive.sk on Scribd
Video - ako funguje batériový vlak?
Zdroj: Nitralive.sk, Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Útvar hodnoty za peniaze