Príčiny tranzitnej dopravy v meste Nitra

Napriek vybudovaniu juhovýchodného obchvatu mesta, ktorý je súčasťou rýchlostnej cesty R1, zostáva jedným z hlavných problémov mesta prejazd tranzitnej dopravy centrom a jeho priľahlými mestskými časťami

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Napriek vybudovaniu juhovýchodného obchvatu mesta, ktorý je súčasťou rýchlostnej cesty R1, zostáva jedným z hlavných problémov mesta prejazd tranzitnej dopravy centrom a jeho priľahlými mestskými časťami. Mestské časti Mlynárce, Kynek doplácajú na zrušenie priameho napojenia cesty III. triedy č.51311 Nitra–Veľké Zálužie na rýchlostnú cestu.

V súčasnosti sú mestské časti a obec Lehota napojené na R1 cez križovatku Kynek. Táto križovatka bola pôvodne stavebne usporiadaná tak, aby bolo umožnené bezpečné napojenie cesty II. triedy č. 513 Nitra – Hlohovec. Až na základe rastu dopravy spôsobeným rozvojom mesta, boli odstránené časti zvodidiel, čím bola umožnená jazda z R1 v smere na Mlynárce a Kynek a opačne resp. na Bratislavu. Odstránením zvodidiel vznikla veľmi nebezpečná situácia, pretože v súčasnosti sa odbočuje pod ostrým uhlom a na vetve od Nitry je len jeden jazdný pruh. Dôvody, ktoré viedli k zrušenie priameho napojenia starej bratislavskej cesty, sú v kontraste so súčasne slabým využitím mimoúrovňovej križovatky Lehota a so zahusťovaním križovatiek na severnom obchvate (pribudne napojenie priemyselného parku).

Pohľad na Križovatku Kynek - na foto vidno autá odbočujúce pod ostrým uhlom

Križovatka Nitra-Kynek zhora

Video - križovatka Kynek a autá odbočujúce pod ostrým uhlom




V stredu 10.09.2014 sa na Mestskom úrade v Nitre uskutočnilo pracovné rokovanie, na ktorom boli prerokované možnosti napojenia cesty III/51311 na rýchlostnú cestu R1 v križovatke Nitra–západ pri obci Lehota. Na stole bolo viac alternatív – jednosmerné napojenie v smere od Nitry do Lehoty alebo obojsmerné napojenie, kde by pribudol smer Lehota–Nitra. Zároveň sa riešila križovatka na ceste III. triedy, ktorá by bola riešená ako styková križovatka (tvar T), alebo alternatívne ako okružná križovatka. Vzhľadom na viac možností napojenia bude spracovaná štúdia, na základe ktorej bude vybratá najvhodnejšia alternatíva.

S tranzitnou dopravou, sa vo väčšej miere borí mestská časť Krškany. Problémy spôsobuje najmä cesta I. triedy č.64, ktorá spája Nitru so štátnou hranicou s Maďarskom a posilňujúci sa priemyselný charakter mestskej časti. Podobná situácia je aj v Dražovciach, ktorou rovnako prechádza cesta I. triedy v smere na Topoľčany. Po spustení premávky na úseku rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce sa mnohí domnievali, že výrazný pokles dopravy nastane aspoň v centre mesta. Priaznivé predpovede sa však nenaplnili. V centre meste poklesla doprava asi o 5 až 7 %.

Príčin prejazdu tranzitných vozidiel centrom je viacero. Medzi hlavné patria spôsob napojenia mesta na rýchlostnú cestu, spoplatnenie cesty R1 v úseku križovatka Čermáň – križovatka Selenec a obchádzanie mýta centrom mesta. Mesto sa pokúšalo vzniknutú situáciu vyriešiť odklonom nákladnej dopravy na cestu II. triedy č.562 (Cabajská ulica). S týmto riešením vzhľadom na nevyhovujúce technické parametre komunikácie nesúhlasil Nitriansky samosprávny kraj, ktorý je vlastníkom cesty.


Fotogaléria - križovatka Nitra-Kynek



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto/video Nitralive.sk



Komentáre  

+1 # janotu 2014-09-18 21:44
rad citam blog o doprave, ale priznam sa, ze tu som sa fakt nic nove nedozvedel. nejake riesenie? navrh? info o tom, kedy sa nieco planuje? a ako sa planuje? chcelo by to trochu viac faktov a planov do buducna, lebo toto su len postrehy o tom, ako to v sucasnosti je a to vsetci vieme...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Michal Šimonek 2014-09-18 22:16
Na to sú tu ale iné osoby nie? Ja som túto tému inicioval pretože sa o tejto kriźovatke Kynek nikde nič nepíše. Vźdy keď idem smer Metro z R1 od BB tak som svedkom kolíznych situácií - čo robia zodpovedné ùrady? Autá sa radia v jednom pruhu vedĺa seba veď to nie je normálne a tie ostré odbáčania vo videu - nezmysel dopravný.

Čo sa týka riešení tak tie sú známe a určite sa to tu už riešilo - spojka na I/64 poza Krškany, malý južný obchvat, spojka z obchvatu pod Zobor, exit Agrokomplex, úprava križovatky Kynek, zákaz vjazdu tranzitu do centra... toto všetko odbremení Nitru od tranzitu a zbytočných áut pretože obchvat Nitre nijak výrazne nepohol. Za všetko hovorí fakt, že v BB je 5 exitov na polovične dlhom sev.obchvate.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # +Andrej 2014-09-18 22:57
Ako napísal Michal, riešenia sú známe. Novinkou je, že sa aktuálne rieši napojenie cesty III. triedy v križovatke Lehota. Preložka I/ 64 Nitra - Komjatice, ktorá by vyriešila tranzit v Krškanoch sa nehýbe. Prepojenie Priemyselná - Dlhá - pracuje sa na vysporiadaní pozemkov, uvidíme, či bude súčasťou predvolebných sľubov. Rýchlostná cesta R 8, ktorá rieši Drážovce, je asi len čiara na mape. Prejazd nákladných vozidiel centrom je riešiteľný, ale kompetentní by museli pristúpiť k problému systémovo.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # +Andrej 2014-09-18 23:07
Ešte dodatok. Situácia na križovatke Kynek sa dá riešiť dvomi spôsobmi. 1. Obmedzenie odbočenia vľavo a následne využitie vratného efektu okružnej križovatky pri Sconte. Riešenie však zaťaží križovatky na Lužianky a pri Metre. 2. Prestavba vetiev križovatky, tak aby bolo zaistené bezpečné odbočenie vľavo. Situácii by čiastočne pomohlo opätovné sprístupnenie Lehoty cez mimoúrovňovú križovatku Lehota, čím by sa odľahčila križovatka Kynek.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # Majo4525 2014-09-19 09:39
Riešenie pre Centrum je úplne jednoduché, zákazové značky pre autá nad 7,5 t (s doplnkovomu okrem dopr. obsluhy) na všetky prístupvé cesty do centra. Ako nie je možné aby v úplnom centre mesta prechádzali/tra nzitovali kamióny jeden za druhým...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2014-09-19 11:48
Práveže to nie je jednoduché - keďže ako sa píše v článku, museli by to povoliť a to neurobili.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Mikimajky 2014-09-19 22:22
Geniálne riešenie.
A tie autá prídu po tú značku a tam sa "odmiestnia,str atia ,teleportujú" a znova sa objavia za mestom.
Prečo ešte nikto neprišiel s takým jednoduchým riešením.
:-x
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Mikimajky 2014-09-20 19:53
Andrej ešte ma napadlo, tá hláška o kamiónoch obchádzajúcich mýto sa zakladá na nejakom serióznom prieskume ? Lebo ja nepoznám ani jediného šoféra čo by sa mu oplatilo zísť z obchvatu dolu do mesta len aby ušetril na mýte. Obchvat prejde plynulo za cca 10 minút kým cez mesto je minimálne 20-25. Takže je určite v strate ak to urobí. Nielen čas ale aj PHM.
Toto mi príde také info z bulváru že vodiči obchádzajú mýto. Nevidel som ešte k tomu relevantné info a kedže sa pohybujem medzi vodičmi C,D,E fakt nepoznám takého čo by sa mu to oplatilo a aj to robil. Možno nejaký poliak,turek neznalý pomerov so starou navigáciou.
Takže ešte raz je to iba domnienka ,alebo podložené info?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2014-09-20 21:40
Ja ti za seba napíšem, že jazdia kamióny cez mesto v noci a len tadiaľto prechádzajú...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-09-23 20:44
Ďakujem za stručnú a výstižnú odpoveď.
Mlčaním si povedal to podstatné a asi aj viac ako si chcel.
Je to teda tak že to nemáš ničím podložené. ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2014-09-23 22:41
Nemám ti to ako podložiť to by si chcel vela. Mal by ti stačiť fakt, že mi pod oknom jazdia kamióny hlavne v noci, ktoré jazdia dosť rýchlo a v Nitre ich trasa nekončí. Musel by som sadnut do auta a doslova ich sledovať a natáčať aby si uveril :-) Ešte raz: tranzit nemá čo robiť v centre Nitry, obchvat prd pomohol. To je ten obchvat, ktorý mal Nitre pomôcť :-)))
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Mikimajky 2014-09-23 22:58
Michal to nebola reakcia na teba ,ale na Andreja. :-)
JA ti verím že jazdia kamiony v nociVtedy je ich hlavne počuť. to ako jazdia by mala riešiť polícia. .A netvrdím že to musí byť ako ja hovorím. Môžeš mať pravdu aj ty aj ja. 8)
Ale ako ti vravím na dvorčianskej jazdia tiež v noci a tam sa nedá tranzitovať. :sad:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-09-21 08:04
A ako to vieš?
Cez dvorčiansku jazdia celú noc a určite iba neprechádzajú. Nakoľko tam nemajú kam pokračovať. Jazdia do firiem. Takže logicky jazdia aj cez mesto.
Netvrdím že to tak ako píšeš nemusí byť ,ale skade vieš že iba prechádzajú.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-09-23 21:14
No aby sme to neprešli mlčaním. Robilo sa sčítanie dopravy zamerané na nákladnú dopravu, pokúsim sa zohnať nejaké výsledky. Zatiaľ poďme nato trochu z inej strany. To, že centrom - cestou I. triedy ( Tr. A. Hlinku, Štúrova, Štefánikova ) prechádzajú kamióny je asi fakt, ktorý nikto nespochybňuje. Porozmýšľajme odkiaľ a kam smerujú. Ak idú od TO smerom do centra resp. Krškany alebo na NZ majú možnosť využiť severný obchvat a cez Cabajskú prejsť do centra alebo na smer NZ. Ak smerujú od LV, BA, BB môžu využiť R1 - južný obchvat a znovu po Cabajskej zísť do centra alebo na NZ. Zostanú nám vozidlá, ktoré zásobujú centrum, ale v ňom nie je toľko prevádzok, ktorých charakter by si vyžadoval zásobovanie nákladnými vozidlami s návesom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-09-23 21:28
No to čo píšeš može byť aj pravda. Od To by to vychádzalo že si cestu skracujú. To je ten chýbajúci prepoj na NZ.
Od LV nevidím dôvod prečo by mali ísť cez mesto smer NZ.
Tak skús zohnať ten prieskum. Sám som zvedavý čo tam bude.
Lenže ani v tom prieskume ak to nebude priamo od mýta teda trasy tých nákladných vozidiel(vošiel do mesta, prešiel a pokračoval bez zastavenia) zrejme to bude zas len vo forme dohadov a to že bol tek kamion v meste fyzicky videný ,ale čo tam robil nikto nevie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-09-23 21:37
A čo tak dať od TO značku prikázaný smer pre TIR TRANZIT na obchvat? Alebo tak nejak? Neviem ako by sa to v reále riešilo.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # +Andrej 2014-09-23 21:15
Mne to vychádza tak, že mnohí si skracujú trasu cez mesto, a zároveň tak obchádzajú mýto. Možno sa mýlim, ale podľa mňa niečo na tom bude. Dôkazom môže byť aj súčasná diskusia o opätovnom zavedení mýta na prejazdných úsekoch ciest I. triedy. Aby som nezabudol. Samozrejme "špeciálne" vozidlá, ktoré nemajú požadovanú konštrukčnú rýchlosť nemôžu ísť po R1 a môžu využiť cesty nižšieho významu. Preto je problematické vyznačenie zákazu vozidiel na 12 t. :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-09-23 21:34
Tá diskusia vznikla na základe nejakého ištitútu ,ktorý s tým nemá absolútne nič .
Akurát že vyrátali koľko štát "stráca" na nespoplatnenom intraviláne miest a obcí. :-|
Teda o koľko viac by mohli politici rozkradnúť. :-x
Takže možno na tom niečo bude z určitých smerov. Aj keď nepoznám nikoho takého osobne.
Chyba je že nie sú urobené obchvaty okolo mesta. Napr ako má Trnava. A myslím že by stačilo prepojiť Novozámockú s Dlhou a zlatomoraveckou a bol by kus problému vyriešený. Lenže keď už teraz je na priemyselnej zákaz nad 3,5t tak fakt neviem kady ba mali potom tie autá jazdiť. ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-09-23 21:47
Možno súhlasiť, že ak je už niekto na R 1, tak asi z nej schádzať nebude, ale ak ide od LV a TO podľa mňa na R 1 nevychádzajú vozidlá. Tento problém by som nevzťahoval len na nákladné autá, podľa mňa rovnako to platí aj pre osobné, ktoré sú však ťažko identifikovateľ né. Nad riešení z TO som uvažoval, bolo by podľa mňa možné. Podľa môjho názoru by sa to malo riešiť systémovo. V prvom rade je potrebné urobiť smerové sčítanie dopravy a analyzovať dáta z mýtneho systému a potom rozhodnúť.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-09-23 21:52
Čo sa týka prepojenia Priemyselná - Dlhá, pokiaľ nebude realizovaný prepoj až na Levickú alebo Zlatomoraveckú, nákladné vozidlá by som tam nepúšťal. Potom by sa presunuli vozidlá na Dlhú, ktorá je cestou III. triedy a nemá parametre a bezpečnostné prvky ako cesta I. triedy. Problém by vznikol aj na križovatke Dlhá - Tr. A. Hlinku, kde chýbajú v smere od Dlhej a na Dlhú odbočovacie pruhy. Z uvedeného dôvodu by nastal problém s plynulosťou dopravy.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-09-23 22:23
Samozrejme som myslel to prepojenie novozámocká až na zlatomoraveckú. ;-)
Na dlhej by ten prepoj nemal moc zmysel.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # Kamion 2014-10-19 03:54
bývam tiež na Šťefánikovej a "rád " pozerám na k a m i o n y - rôzne ŠPZ a štáty - ako nepretržite prechádzajú centrom mesta. Za hodinu je to aj 30 - 40 ks. Cestu, hlavnú ulicu, ktorú opravili, je už na 50 % zničená, len vďaka tolerancii resp. slepoty nás všetkých??
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # Kamion 2014-11-16 07:25
má ešte niekto skúsenosti s týmto problémom " prejazd kamionov po centre Nitry" ja si robím taký náhodný výber na foto , asi päť krát za deň. Min. počet kamionov je 1-3 práve na spomínanej komunikácii. Dajme sa dokopy a spravme s tým koniec.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Farkinca 2017-11-11 20:21
Treba prerobit celu krizovatku aj z jednej aj z druhej strany!!§ jazdim tade kezdy den... Z Kyneckej strany pomôze len velka okruzna krizovatka .. a z dialnice treba za mostom vybudovat tak istu jednu odbocku na Kynek .. nie akjo teraz co sa odbaca na Hlohovec a potom v ostrom uhle cakaju pred mostom ...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť