Parkovanie v nitrianskom podhradí - návrh riešenia

Andrej Sitkey - blog o doprave: riešenie parkovania áut na hradnom kopci

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.


V súčasnosti opäť rezonuje téma parkovania vozidiel v podhradí. Problém sa rieši už niekoľko rokov a riešenie je stále v nedohľadne. Na úvod sa pokúsim zhodnotiť súčasnú právnu situáciu. Vodiči, ktorí parkujú na hradnom kopci porušujú niekoľko ustanovení zákona o cestnej premávke.

Podhradie je súčasťou zóny s dopravným obmedzením vyznačenej dopravnými značkami IP 24a „Zóna s dopravným obmedzením“ resp. IP 24b „ Koniec zóny s dopravným obmedzením“. Do tejto značky je okrem iných integrovaná značka B 33 Zákaz státia tzn., v zóne je možné státie len na miestach, ktoré sú vyznačené dopravnými značkami označujúcimi parkovisko. Ak teda vodič parkuje mimo vyznačeného parkoviska dopúšťa sa priestupku.

Okrem toho na vstupe do podhradia je použitá dopravná značka B1 „Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch“ s dodatkovou tabuľkou E12 „Okrem dopravnej obsluhy“.

Dopravná značka teda neplatí pre:

a) vozidlá zabezpečujúce zásobovanie (nakládku alebo vykládku tovaru), opravárenské, údržbárske služby alebo komunálne a podobné služby,
b) vozidlá s parkovacím preukazom pre osoby so zdravotným postihnutím alebo na vozidlá s osobitným označením č. O 3,
c) vozidlá taxislužby,
d) vozidlá, ktorých vodiči, prípadne prevádzkovatelia, majú v miestach za značkou bydlisko, sídlo, garáž alebo prevádzku.

Okrem vymedzenia pojmu dopravnej obsluhy je pre poriadok potrebné objasniť úsek platnosti tejto dopravnej značky. V zmysle § 5 ods. 13 vyhlášky č. 9/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke „zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak ...“. V zmysle uvedeného, platnosť tejto značky končí na križovatke Kráľovskej cesty a Samovej ulice, z čoho plynie, že dopravnou obsluhou sú len subjekty, ktoré sa nachádzajú v úseku od vstupu do podhradia po predmetnú križovatku, tzn. nikto.

Pribinovo námestie v Nitre - parkovanie v podhradí


Ako vyriešiť tento problém?

Väčšina bude súhlasiť, že vjazd na hradný kopec je potrebné regulovať. Pod komunikáciami sa nachádzajú pivnice, technický stav komunikácií je biedny, chodníky sú úzke. Na základe týchto skutočností sa mi javí ako najlepšie riešenie vyznačiť hradný kopec ako pešiu zónu.

Prečo pešia zóna?

a) V pešej zóne je obmedzená rýchlosť jazdy na 20 km/h.
b) Chodci smú používať chodník v celej šírke.
c) V pešej zóne môžu stáť vozidlá len na vyznačených miestach. Miesta pre parkovanie preto treba voliť v takom počte, aby hradný kopec nepripomínal záchytné parkovisko s lesom dopravných značiek.
d) Do pešej zóny je povolený len vjazd vozidiel, ktorým to umožňuje dopravná značka. V prvom rade je potrebné, aby sa hradný kopec sprístupnil cyklistom.

Ďalej textom na dopravnej značke by bol umožnený vjazd vozidiel na základe povolenia vydaného správcom alebo vlastníkom cesty. Povolenie by bolo vydané obyvateľom, zamestnancom inštitúcii a návštevám, ale len v takom počte, aký by bol počet disponibilných parkovacích miest.

A čo s návštevníkmi bohoslužieb?

Bežní návštevníci by parkovali mimo hradného kopca. Osoby so zdravotným postihnutím, ktoré sú držiteľmi parkovacieho preukazu môžu v súlade s § 44 zákona o cestnej premávke vchádzať do pešej zóny a po nevyhnutne potrebný čas nemusia dodržiavať zákaz státia. Ostatné osoby, ktoré z iných dôvodov potrebujú použiť vozidlo v čase konania bohoslužieb, by od správcu alebo vlastníka cesty mohli dostať osobitné povolenie na vjazd. Povolenie by bolo platné len v čase konania bohoslužby.

Ostatné riešenia (spoplatnenie parkovania, parkovanie na základe povolení), ktoré neregulujú vjazd vozidiel na začiatku hradného kopca, budú spôsobovať ich márne jazdy. Najmä cudzí vodiči nebudú informovaní o tom , že parkovacie miesta na hradnom kopci sú obsadené resp. parkovanie je iným spôsobom regulované.


Fotogaléria



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk



Komentáre  

+5 # dlhy 2014-10-02 08:08
Nerozumiem prečo sa stále rieši otázka návštevníkov bohoslužieb.
Kto je to "návštevník bohoslužieb" ?
To je nejaká zvláštna kategória ľudí s väčšími právami ako majú nenávštevníci bohoslužieb ?
Inak ten Andrejov návrh by mohol byť riešením.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Mikimajky 2014-10-02 20:19
Ja v tomto s Andrejom a tebou súhlasím. J aby som bol ešte prísnejší a okrem "rezidentov " by som tam nepovolil vjazd nikomu.
V súčasnosti je iste každé riešenie lepšie ako to čo je tam teraz.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2014-10-02 21:50
Otázka je kto opraví tie poškodené chodníky a plochy všeobecne - tie dlažobné kocky sú dosť zničené.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-6 # Mirecek 2014-10-02 09:21
Ja by som mal este lepsie riesenie...zaka z kupy automobilov obcanom Nitry. Vsetci povinne budeme chodit pešky, pripadne na bicykloch. V okruhu 10 km od stredu mesta zakazat akukolvek dopravu a vsetci co sa im nechce chodit pesi, alebo na cajgloch, tak sa budu prepravovat na meskom vlaciku....vyri esime s tym absolutne parkovanie v meste. Nebudeme potrebovat mestsku policiu, lebo len aj tak ine neriesia, len pokuty. Ozdravime ovzdudie. Usetrime na parkovacich automatoch, znizime mestsku korupciu.Usetri me na platoch nepotrebnych uradnikov, ako je p. Sitkey a jemu podobny...))).. cest vasej praci!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # johnnysp29 2014-10-02 11:34
Je normálne v moderných európskych mestách obmedziť dopravu a parkovanie v centre mesta. Niekde sa to dokonca rieši mýtom. Týmto ale určite neobhajujem zámer mesta spoplatniť parkovanie všade kde sa dá.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Peter Grman 2014-10-03 20:20
Pán Sitkey, prečo ste takéto riešenia nevykonávali vtedy keď ste mohli a aj mali z titulu funkcie na DI? Návrhy máte niekedy k veci, ale ste presne ako politická opozícia - keď ste mohli tak ste to neurobili, ale teraz tu vypisujete. Pekný večer
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-03 21:42
Tento návrh bol v minulosti predložený na rokovaní, ale nebol zo strany zúčastnených subjektov akceptovaný. Názory a návrhy, ktoré predkladám v blogu boli pri starších problémoch už v minulosti predmetom rokovaní alebo ak ide o nový problém, tak sa snažím predložiť nový návrh na jeho riešenie. Mojim cieľom je prostredníctvom blogu inšpirovať ľudí, ktorí riešia tieto problémy. Listy nepíšem a inú možnosť predložiť návrh zatiaľ nemám.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-03 22:48
Ok. Mám zato, že ste možnosť mali a Vaše slovo malo váhu aj na meste, ktoré o tom v tomto prípade rozhoduje. Rozhodli ste v minulosti aj o iných veciach, ktoré mali podstatne väčší dopad na bezpečnosť a hlavne na plynulosť premávky. A ako fundovaný policajt a v tomto prípade aj občan a možno aj náš budúci zástupca v štruktúrach mesta návrh môžte dať. Neviem, ale pripadá mi tento blog dosť alibistický. Možno sa mýlim. Napriek tomu fandím návrhom, ktoré zlepšia situáciu v našom meste.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-04 09:49
Prečo alibistický?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-04 10:32
Nedali ste predsa Vy a zdôrazňujem, že Vy ako osoba, zodpovedná na DI súhlas k značeniu, ktoré teraz v podhradí je?

"Podhradie ....... IP 24a „Zóna s dopravným obmedzením“ resp. IP 24b „ Koniec zóny s dopravným obmedzením“. Do tejto značky je okrem iných integrovaná značka B 33 Zákaz státia .

Okrem toho na vstupe do podhradia je použitá dopravná značka B1 „Zákaz vjazdu všetkých vozidiel v oboch smeroch“ s dodatkovou tabuľkou E12 „Okrem dopravnej obsluhy“.

Čiže svojím spôsobom poukazujete na márnosť a bezpredmetnosť značenia s Vaším súhlasom. A prečo práve teraz citujem "V súčasnosti opäť rezonuje téma parkovania vozidiel v podhradí." Považujem Vás za veľmi fundovaného človeka, tak dúfam, že ta súčasnosť nekorešponduje s dátumom 15.11.2014. Asi preto alibisticky. Pekný deň
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-04 11:10
Dopravné značky zakazujúce vjazd boli realizované pred mojim pôsobením a na ich obmedzenú platnosť upozorňujem dlhšie napr. okrajovo som ich spomínal v prvom článku o tranzite dopravy. Dopravná značka zóna s dopravným obmedzením rieši živelné parkovanie v tejto lokalite ( za predpokladu jej kontroly ), ale nie samotný vjazd vozidiel. Téma je reakciou na článok, ktorý bol prednedávnom uverejnený v týždenníku My, kde sa písalo, že sa nevie nájsť spoločné riešenie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # +Andrej 2014-10-04 11:23
Dávam si pozor, aby som nekritizoval sám seba. Nemám problém si priznať aj chybu.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-04 22:36
Priznáte, že blog "Parkovanie v nitrianskom podhradí - návrh riešenia" z Vášho pera má chybičku a je nerealizovateľn ý tak ako ste to navrhli. Síce s dobrým zámerom, ale nemožným spôsobom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # dlhy 2014-10-05 09:33
Mám otázku:
Čo je na tom návrhu nerealizovateľn é?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-04 12:12
Súhlasím dávate si pozor ;-)
Ešte na margo blogu dúfam, že určite ako dopravný inžinier nesúhlasíte so svojou vetou z blogu

"Ďalej textom na dopravnej značke by bol umožnený vjazd vozidiel na základe povolenia vydaného správcom alebo vlastníkom cesty. Povolenie by bolo vydané obyvateľom, zamestnancom inštitúcii a návštevám, ale len v takom počte, aký by bol počet disponibilných parkovacích miest. "
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 00:16
Vzhľadom na ohraničené, pomerne malé územie, môže byť návrh realizovaný. Samozrejme je potrebné dotiahnuť detaily ( návrh dopravných značiek, text na nich, pravidlá vydávania a okruh osôb, ktorým bude vydané povolenie a pod. ), ktoré budú závislé na dohode zúčastnených strán. Okrem toho, riešenie podobného charakteru už boli realizované. Rád by som poznal dôvody, prečo by to nešlo.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-05 10:02
Áno detaily je určite potrebné dotiahnuť, ale určite nie v súvislosti s pešou zónou. Vy viete na čo je primárne pešia zóna určená a hlavne pre koho. A Váš návrh riešenia je v rozpore so zákonom, nemôžte prenášať takéto právomoci na mesto a určite to je nežiadúce v takom rozsahu v súvislosti s pešou zónou. Potom to vyzerá tak ako to je a páni na meste si myslia, že môžu všetko, ale súhlasíte určite, že takto to nemôže byť.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 12:27
Práve naopak. Areál hradného kopca mal byť dávno pešou zónou. Iba použitím dopravných značiek označujúcich obytnú alebo pešiu zónu dosiahneme, že chodci budú môcť používať aj cestu v celej jej šírke. Na mnohých komunikáciách absentujú chodníky, v niektorých úsekoch chodník nemá požadovanú šírku. Zároveň dosiahnem obmedzenie rýchlosti, parkovania a najmä vjazdu. Optimálne by bolo, aby vjazd vozidiel bol povolený len nevyhnutnému počtu vozidiel, ale v takom prípade sa hľadá ťažko konsenzus.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-05 12:36
Prosím Vás aký konsenzus chcete hľadať pri pešej zóne?
A chcel by som vedieť, ako podľa Vás môže správca alebo vlastník povoliť to kto má ísť do pešej zóny.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 13:00
Tak, že v dopravnej značke bude nápis, vjazd len s povolením správcu cesty. Vyhláška to povoľuje.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 12:37
Navrhovaným riešením sa zákon neporušuje. Podľa vyhlášky č. 9/2009 Z.z. Značky Pešia zóna (č. IP 25a) a Koniec pešej zóny (č. IP 25b) vyznačujú územie (časť obce a podobne) určené predovšetkým pre chodcov, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v pešej zóne. Hradný areál takým územím podľa mňa je. Ďalej sa vo vyhláške uvádza "Spresňujúce údaje, ktorým vozidlám je vjazd do tejto oblasti povolený, prípadne v akom čase a podobne, možno
vyznačiť v spodnej časti značiek č. IP 25a a č. IP 25b vhodnými nápismi alebo symbolmi.". Je bežnou praxou, že sa používajú dodat. tabuľky s nápis " S povolením správcu cesty, mesta a pod.. Samozrejme vychádza sa z predpokladu, že zo strany subjektu, ktorý bude vydávať povolenie sa budú dodržiavať pravidlá, komu a za akých podmienok sa povolenie vydá.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-05 12:51
Práve ta bežná prax je veľkou chybou a potom si úradníci na meste myslia, že môžu všetko aj s Vaším vedomím.

Nikto okrem DI nemôže povoľovať výnimku z dopravnej značky označujúcej pešiu zónu. - to je zákon č. 8/2009 pán Sitkey a to že tam dáte tabuľku "s povolením správcu" je v rozpore so zákonom, lebo potom mesto rozhoduje o tom kto kam môže. A to môžte len vy na dopravnom inšpektoráte.

Tieto návrhy a rôzne povolenia vyslovene degradujú pojem pešia zóna. Buď chcete pešiu zónu alebo nie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 14:03
Akceptujem Váš právny názor, ktorý zdieľate. Fakt je, že bežne sa podobné texty používajú na celom Slovensku. Niekto iný môže zastávať názor, že platnosť dopravnej značky je obmedzená dodatkovou tabuľkou, čo nie je rovnaký prípad ako sa uvádza § 69 zákona č. 8/2009 Z.z.. Vzhľadom na zložitosť problému som rád, že problém v súčasnosti nespadá do mojej kompetencie. Snažil som sa prezentovať svoj OSOBNÝ názor a podnietiť diskusiu, čo sa minimálne u Vás aj podarilo. Ďakujem
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-05 15:49
Nie pán Sitkey nenarážal som na všeobecné oprávnenia policajta uvedené v § 69 zákona č. 8/2009 Z.z., ale konkrétne na § 140 ods.1 písm b) a ods. 2
1) V mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky, môže sa povoliť výnimka z

b) z dopravnej značky označujúcej zákaz vjazdu, zákaz zastavenia, zákaz státia, iný zákaz, zónu s dopravným obmedzením, pešiu zónu, obytnú zónu a školskú zónu.

2) Výnimku podľa odseku 1 povoľuje orgán Policajného zboru

To je ten podstatný rozdiel, kde je tá tabuľka s povolením správcu v rozpore so zákonom.
Ďakujem aj ja za Váš čas. Všetko dobré
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 16:45
Dodatok. Výnimku podľa § 140 ods. 1 písm. b) zákona možno povoliť, len vymedzenému okruhu vozidiel, ktoré sú uvedené v § 40 vyhlášky č. 9/2009 Z.z.. Po prečítaní okruhu vozidiel ( napr. Policajný zbor, Národná rada,Ústavný súd a pod ), pre ktoré môže byť udelená, bude všetkým zrejmé, že nie je určená pre bežného vodiča tzn. v predmetnom prípade aplikácia § o povolení výnimky z DZ nie je najvhodnejšia.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Peter Grman 2014-10-05 20:13
Ešte raz nemôžte ako štátny orgán - DI, dať do rúk takúto právomoc mestu ako správnemu orgánu. Môžte mu odsúhlasiť DZ komu bude vjazd povolený. Ale určite nie DZ - "s povolením správcu".

2) Do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka - a nie tým ktorým to umožní správca na základe Vami schválenej dodatkovej tabulky. To je pán Sitkey prepáčte mi výraz trochu scestné, ale vo vzťahu k nášmu mestskému úradu pochopiteľné
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # +Andrej 2014-10-05 20:35
Na záver chcem zdôrazniť, že tu prezentujem svoje OSOBNÉ názory a nie stanovisko polície.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Beco 2015-01-10 13:42
A co takto postavit mytnicu s rampou a nechat ju otvorenu, len v case bohosluzieb a vikendov. Vstup povolit len rezidentom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Beco 2015-01-10 15:10
Este ma napadlo. Preco su pred vstupom na hradny kopec /Zupne nam./ osadene dopravne znacky, ked sa nerespektuju.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť