List od čitateľa: Jaguár sa blíži

Pred mestom Nitra stojí v súvislosti s fabrikou Jaguár rada mimoriadne náročných výziev

Jedným z hlavných bodov predvolebnej celorepublikovej kampane strany SMER pre parlamentné voľby 2016 bolo pritiahnutie investície automobilky Jaguar do nitrianskeho priemyselného parku. Strana SMER, ktorá v tej dobe na Slovensku viedla jednofarebnú vládu, išla za svojim cieľom s bezohľadnosťou sebe vlastnou.

Celá investícia bola pripravovaná narýchlo a za obchádzania pravidiel tak, aby spoločnosť Jaguar potvrdila svoj zámer ešte pred voľbami a strana si mohla túto investíciu pripísať k dobru. Dnes ale napríklad Európska komisia vyšetruje, či vládna podpora pre túto investíciu bola priznaná v súlade s príslušnými pravidlami; jednalo sa pritom o podporu vo výške 125 miliónov EURO (pre zaujímavosť, rozpočet mesta Nitry, teda všetky ročné výdavky napr. na školstvo, šport, kultúru alebo odvoz odpadu, pre rok 2017 tvoria len 59 miliónov EURO). V médiách sa tiež upozorňovalo, že pri príprave investície neboli rešpektované práva vlastníkov pozemkov, na ktorých sa mala továreň vybudovať. Tiež malo dôjsť k niekoľkonásobnému porušeniu zákona pri obstarávaní stavebného povolenia a kladného stanoviska EIA (Enviromental Impact Assesment je pritom základným dokumentom posudzujúcim vplyv stavby na životné prostredie). Hovorí sa tiež, že pri príprave investície sa špekulanti, ktorí mali o investičnom zámere k dispozícii neverejné informácie, pokúsili pri výkupoch pôdy obrať miestnych ľudí o obrovské peniaze. Viac informácií napríklad TU, TU, alebo TU.

V čase prípravy investície bolo tiež otázkou, či sa obyvatelia Nitry a priľahlých obcí mali k zamýšľanej investícii vyjadriť v miestnom referende. Podľa zákona o obecnom zriadení je totiž právo hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce (miestne referendum) jedným zo základným práv obyvateľov miest a obcí (§3 ods. 2 písm. b) zákona č. 369/1990 Zb.).

Dnes viac ako predtým si uvedomujeme, akou dôležitou otázkou v živote Nitry umiestnenie fabriky Jaguár v jej priemyselnom parku skutočne bolo. Vidíme, že kvôli podkladu pod fabriku z okolia Nitry doslova miznú časti kopcov, že mestom denne prejdu do Drážoviec desiatky kamiónov, a že dostať sa ráno z Nitry do Drážoviec občas trvá rovnako dlho ako dostať sa z Nitry do Trnavy. A po tomto všetkom si začíname myslieť, že miestne referendum sa asi konať mohlo.

Lenže v období rozhodovania o umiestnení investície vedenie mesta zvolené s podporou strany SMER zásadne zlyhalo a voči svojím občanom jednalo absolútne nelojálne. Podľa môjho názoru zjavne uprednostnilo celorepublikovú kampaň strany SMER pred záujmami obyvateľov Nitry, o ktoré malo jej vedenie dbať v prvom rade. Vedenie mesta síce bolo priamym účastníkom jednaní o príprave investície a muselo teda mať veľmi dobrú predstavu o budúcom vplyve výstavby a fungovania fabriky na život obyvateľov mesta. Navzdory tomu sa však debatu so svojimi občanmi vyvolať ani len nepokúsilo, a neunúvalo sa ani, keď už nič iné, aspoň upozorniť na základné súvislosti tejto investície. Mám pocit, že vedenie mesta jednalo práve opačne a o prípadných negatívách a problémoch, s ktorými sa budeme musieť v dôsledku investície vysporiadať, zásadne mlčalo. Vedenie informovanej debaty by pritom k vyvolaniu miestneho referenda zrejme viedlo.

A konanie takéhoto referenda by podľa mňa bolo namieste. Ako je už uvedené vyššie, ukázalo sa totiž, že továreň spoločnosti Jaguar má už dnes, len v období svojich príprav, masívny vplyv na život obyvateľov Nitry a priľahlých dedín. A bude ho mať aj po svojom dokončení. Ako veľký tento vplyv bude, je názorne vidieť pri pohľade zo zoborských kopcov - skúste si na tých miestach rozlohu továrne porovnať s rozlohou celého mesta. Budete prekvapení, niektorí možno šokovaní.

Súčasne priznávam, že ani dnes si netrúfam odhadnúť, ako by také referendum dopadlo. Je dosť dobre možné, že občania by sa postavili za výstavbu fabriky, a to aj keď som sa rozprával s mnohými, ktorí s touto fabrikou nesúhlasia. Ale aj ak by referendum nakoniec výstavbu odsúhlasilo, je jasné, že mesto, štát a ani investor by nemohli ignorovať námietky tej časti obyvateľov, ktorá by s výstavbou nesúhlasila. Celý projekt tak mohol byť hneď od začiatku realizovaný spôsobom, ktorý by bol pre obyvateľov mesta a okolitých dedín, ktorých mi je zvlášť ľúto, omnoho výhodnejší.

Nitra je mesto snáď s najdlhšou históriu na Slovensku. S výnimočnou poľnohospodárskou a vinárskou tradíciou, s výstavníckou tradíciou, dvomi univerzitami, s polohou na úpätí nádherných tríbečských kopcov a s dlhou históriou divadelníctva. A práve preto si asi málo z nás ešte pred pár rokmi myslelo, že sa Nitra nakoniec vydá cestou skladania automobilov. Avšak dnes je tomu práve tak a pred mestom stojí v súvislosti s fabrikou Jaguár rada mimoriadne náročných výziev. Sú síce najväčšie od roku 1989, ale stále sú, tak ako každý problém a výzva, riešiteľné. Niektoré popíšem v ďalších blogoch.



Zdroj: Nitralive.sk, Igor Hubinský mladší


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+2 # Superior Grande 2017-06-12 21:04
1. obyvatelia Drazoviec adresovali 42 pripomienok k vystavbe zavodu v podstate hned ako bolo oficialne oznamene, ze JLR postavi zavod v NR. Vela z nich bolo zapracovanych do projektu. Cize nekecali po funuse, ale riesili to hned. > https://nasanitra.sme.sk/c/7999835/nitrania-maju-k-vystavbe-automobilky-jaguar-pripomienky.html#axzz4jjH8BkSB 2. najhorsi je priemyselny park, ktory je poloprazdny, co bol aj ten v NR. Tymto sa zaplni na hranu svojej kapacity, co je dobre. 3. zaroven sa dobuduje chybajuca infrastruktura v PP - privadzace, zeleznicne napojenie PP, ochranne hradze rieky, cesty vramci PP atd atd, ktore by sa nedobudovali mozno nikdy. 4. tieto vyvolane investicie sa financuju zo statneho rozpoctu (konecne velke infrastrukturne projekty aj v NR) a preto porovnanie s mestskym rozpoctom NR je odveci. 5. o ekonomickych prinosoch pre mesto a siroky region sa hadam nemusime bavit. 6. financna dotacia pre JLR zo strany statu je v poriadku.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # johnnysp29 2017-06-13 00:32
Aký majú prínos tieto body pre obyvateľov Dražoviec a Nitry ?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Corgon91 2017-06-18 20:24
Zvysenie hodnoty nehnutelnosti, viac prace, zvysenie platov. Nestaci? :-)
Dolezite je dobudovat cesty v ramci celej Nitry, je to katastrofa uz teraz a bude horsie, ak kompetentni situaciu nezacnu co najskor riesit.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Igor Hubinský 2017-06-13 07:56
Dobrý deň. To, že OBYVATELIA Dražoviec, ktorím sa buduje za humnami, iniciovali a dali svoje pripomienky, predsa nijak neobhájí zlyhanie (zdradu?) VEDENIA mesta, ktoré s obyvateľmi o súvislostiach investície nijak nekomunikovalo. Naopak, aj z tej stránky, ktorú ste zaslali, tiež plynie, že obyvatelia Dražoviec vytýkali mestu, že možnosť pripomienkovať bola "zverejnená iba na papieri formátu A4 na mestskej úradnej tabuli a na webovej stránke. Dražovčania to stihli na poslednú chvíľu."... Nepísal som, že podpora investície bola zo strany mesta. Výslovne píšem, že sa jedná o podporu zo strany vlády. S rozpočtom mesta ju porovnávam len pre dokreslenie rozsahu investície v pomeru k našemu mestu...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2017-06-13 10:57
1. Investícia JLR sa zďaleka netýka iba obyvateľov Dražoviec, ale celej Nitry a priľahlých obcí. Pred ich obyvateľmi bol a stále je dosah tejto investície na ich budúci život utajovaný. V marci 2016 prerokovávalo mestské zastupiteľstvo Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Nitra na roky 2015 - 2023. V ňom nie je tejto obrovskej investícii ani čiarka. Nie že neriešili hneď, ale neriešili vôbec. Hoci som sa ( ako jediný) domáhal doplnenia tohto strategického dokumentu o dopady investície JLR na mesto, nedoplnilo sa absolútne nič. Odpoveďou bol, že je to tajné. Pozri si zápisnicu, vypočuj si zvukový záznam. Takže nepíšeš pravdu.
2. Pre koho je dobre, že sa priemyselný park naplní na hranicu kapacity? Popíš aký osoh z toho bude mať mesto Nitra.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2017-06-13 10:58
Pokračovanie
3. Infraštruktúra v PP bude slúžiť firmám v PP. Určite nie mestu. Mimochodom, ochranné hrádze sú budované (za štátne = naše peniaze) tak, aby ochránili pred vodou fabriku a nie obce. Na opravu ciest, ktoré rozmláti 700 kamiónov denne iba pri výstavbe má MH Invest vyčlenených smiešnych 1,2 mil. €.
4. Vyvolané investície sa financujú zo štátneho rozpočtu. Bohužiaľ áno. My financujeme to, čo potrebuje JLR.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # dlhy 2017-06-13 10:58
Pokračovanie
5. O ekonomických prínosoch pre mesto sa musíme baviť. Predstaviteľov mesta musí zaujímať čo táto investícia mestu prinesie. Ty to možno vieš, ja ani tisíce Nitrančanov to nevedia. Môžeš prezradiť.
6. Ty si už rozhodol za Európsku komisiu ?

Kompletne celá investícia JLR sa odohráva za chrbtom a bez vedomia mestského zastupiteľstva, bez definovania dopadov na mesto a jeho obyvateľov.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+7 # Hmmm 2017-06-13 23:59
Tak tie rinosy pre mesto a obcanov po ekonomickej stranke sa daju lahko zistit, staci sa pozriet na Trnavu a Zilinu po prichode automobiliek a JLR je vacsia investicia ako tieto dve spominane, co u nas funguju. Nitra moze byt happy, lebo je sanca ze mesto v upadku sa trochu vzchopi aj bez adekvatnej podpory neschopneho vedenia mesta.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # Igor Hubinský 2017-06-14 07:48
Ano, očakávanie, že Jaguár prinesie Nitre istý ekonomický osoh, je dovodné. Akurát si myslím, že do celkovej bilancie a pre zistenie, aký ten ekonomický osoh vo výsledku vlastne bude, musíme započítať aj náklady Nitry a jej obyvateľov, a to napríklad aj náklady alternatív, ale hlavne náklady na minimalizáciu negatívnych externalít činnosti automobilky. A mám pocit, že nad tým vo vedení mesta vobec nikto neuvažuje (nieto ešte aby o tom mesto so svojími občanmi komunikovalo). Ale Nitra sa na to musí pripraviť kým je ešte čas, nie hasiť až keď bude problém!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # dlhy 2017-06-14 09:23
Keďže (podľa Teba) sa dajú tie prínosy ľahko zistiť, iste nebude problém, aby si ich uviedol.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # jozef 01 2017-06-14 11:38
Dlhy kto povolil ubytovnu priamo na autobusovej stanici, je poskladana z unimobuniek , co na to napr . hygiena, atd. alebo je to nas clovek
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # dlhy 2017-06-14 14:13
Neviem Ti odpovedať kto.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2017-06-15 13:14
Čakám na tie prínosy.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2017-06-15 09:09
Niektoré prínosy sú zrejmé, otázka je, ktoré sú pre mesto ako celok a ktoré len pre dotknuté osoby - zamestnaných v JLR, tých čo budú na príchode JLR zarábať (služby...) a potom je tu skupina obyvateľov, ktorí v podstate z toho mať nič nebudú - správne? Práve naopak - povedzme, že pre JLR ani iné firmy v PP Sever nepracujem, ani nezarábam na tom iným spôsobom, aká je pre mňa výhoda? Ja skôr vidím nevýhody - zdraželi byty, pozemky, zvýšil sa a zvýši sa počet áut v meste. Mesto Nitra, SSC na príchod JLR nereaguje - neviem o žiadnych cestách, ktoré sa stavajú pre Mesto Nitra. Budujú sa cesty pre JLR priamo v parku.

Ja viem, že ty si extrémny optimista a všetko vidíš pozitívne, vymenuj mi prosím ťa, čo prinesie JLR občanom? ja nad tým premýšlam dlho a chýba mi tam väčší prínos pre Nitru.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2017-06-16 08:35
Ako funguje " komplexný marketingový koncept ŠPORTOVÁ NITRA"?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Superior Grande 2017-06-18 12:03
Komplexny marketingovy koncept Sportova Nitra pokracuje velmi dobre. Na zaklade podkladov, ktore som vypracoval vo svojom volnom case a odovzdal mestu Nitra zadarmo sa pripravuje kandidatura Nitry na ziskanie titulu Europske mesto sportu 2018. To je iba jedna z mnozstva aktivit. Teraz sa spytam ja - dohodli sme sa, ze sa spytas akym sposobom by mohol sponzorovat sport v meste Nitra majitel PP Sever. Deadline bol 31.12.2016, uz ubehlo od toho dalsi pol rok a stale som nepocul o vysledku tvojich "rokovani". Takze co si dohodol?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2017-06-18 12:47
Prestaň konečne trepať tieto sprostosti.
Žiadny marketingový koncept Športová Nitra NEEXISTUJE. A tobôž nie vypracovaný Tebou. Aktuálna snaha mesta o Európske mesto športu nemá s Tvojim machrovaním zhola nič spoločné. Ak si myslíš, že niekoho ohúriš silnými rečami, tak sa mýliš.
O tom, že iba kecáš, je dôkazom webstránka Tvojho občianskeho združenia, na ktorej nie je NIČ.
Nie je náhodou jediná z Tvojich aktivít minutie peňazí získaných z 2% na tričká pre hokejových fanúšikov? Ak máš iné, máš príležitosť dať o nich vedieť. Lebo na webstránke máš dvakrát NIČ. V slovenčine aj v angličtine.
Ščurka šport nemieni podporovať. Možno uspeješ Ty ako geniálny marketingový manažér. Skús, lebo zatiaľ iba trepeš do vetra a prisvojuješ si veci, na ktoré máš vplyv rovnako ako na koróziu zemskej osi.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Superior Grande 2017-06-19 10:58
Na Teba aj skoda reagovat, ty si uplne mimo. Tretotriedny lokalny politik pregrciavajuci sa mestskymi organizaciami/p arlamentom pocas celeho svojho "produktivneho" veku. To je odpoved na vsetky tvoje predosle otazky. Su veci, ktore ty proste nikdy nepochopis.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # dlhy 2017-06-19 11:29
Fajn.
Takže primitívny osobný útok máme za sebou.
Teraz by si mohol napísať čo si okrem okrem silných rečí naozaj urobil.
Konkrétne.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Michal Šimonek 2017-06-18 13:46
Nitra ako Europske mesto sportu 2018? to je vtip? ved Nitra nema dokopy nic - stare stadiony, novu halu na Klokocine, sportovu halu na Klokocine a tym to konci. Mame jednu plavaren. Ako obcan si ani nemam kde v Starom meste zahadzat na kos.

Hociktore mesto vo vyspelej Europe nas zahanbi.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # ARTIS SULOV 2017-06-18 19:43
Strč si hlavu do otvoru v porceláne a zatiahni za šnúročku. Možno ti to pomôže.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť