[19.12.2008, TREND / Dominik Orfánus]

Nebol to najlepší štart. Japonská Ryoka ohlásila minulý rok stavbu závodu na plastové výlisky pri fabrike Sony v Nitre. V apríli tohto roku začala slovenská dcéra Ryoka Global Europe skúšobnú výrobu.

O mesiac neskôr aj ostré dodávky plastových rámov na LCD televízory do Sony. Už v júli musela na takmer tri týždne dodávky zastaviť. Japonská firma potom vymenila vedenie slovenského závodu.

Problémy s farbou

Ryoka sa v júli tohto roka ukázala pre Sony ako problematický partner. Podľa informácií z prostredia výrobcu televízorov boli ťažkosti od začiatku dodávok. Nedodržiavala počty dodaných rámov. Niekedy sa dokonca kamióny, ktoré išli po dodávky, mali vracať prázdne.

Najhorúcejšie časy zažila fabrika v júli. Toshihiro Nishimura z japonskej Ryoka Kogyo, materskej firmy slovenskej Ryoky, chyby v dodávkach potvrdil, ale o podrobnostiach nechcel hovoriť. Povedal len, že takmer tri týždne neboli schopní do Sony dodávať. 

Ako dôvod odstávky uviedol zisťovanie technického problému. TREND zistil, že ostré dodávky mali prerušiť okamžite po tom, čo zistili chybu nastriekanej farby na plastových krytoch a rámoch pre 40- a 32-palcové televízory.

Slovenská Ryoka sa k veci odmietla vyjadriť. Jej operačný riaditeľ a teraz, po stiahnutí viacerých členov manažmentu, najvyšší predstaviteľ fabriky Toru Aoki reagoval na otázky TRENDU takýmto komentárom: „Odpovede na vaše otázky sa nezdajú vhodnou správou zo strany zodpovednej spoločnosti smerom k verejnosti. Nepomôžu ani slovenskej ekonomike.“

T. Nishimura, ktorý bol pri rozbehu slovenského závodu a riešil aj spomínaný výpadok, je napriek dodávateľskému zakopnutiu stále jedným z najvyššie postavených ľudí v Ryoke. On z Japonska na otázky TRENDU reagoval. Podľa neho išlo o technickú poruchu. Konkrétnejší byť nechcel. Dodal iba, že na jej odstránení sa podieľali experti prizvaní z Japonska. Podľa informácií TRENDU problematické stroje doteraz nefungujú tak, akoby mali, a preto sa v januári a vo februári chystá veľká oprava alebo výmena.

Podľa zdroja blízkeho Ryoke hlavný problém výpadku fabriky mali byť zle nakúpené stroje a problémy so striekaním farieb na plastové výlisky. Do tých sa osadzujú ďalšie komponenty, strieka na ne farba a lepí logo Sony. A práve farbenie je veľmi citlivé aj na najdrobnejšie nečistoty, zmeny teploty alebo vlhkosti vzduchu. Stroje mali mať ťažkosti s dvojzložkovou farbou na báze vody. Ryoka ich počas trojtýždňového riešenia problému nevymenila, iba upravila procesy, aby mohla v špičke sezóny pokračovať v dodávkach pre Sony.

Konkrétnejšie o vážnom probléme, dokonca zmenách v štruktúre výroby, nechceli hovoriť ani v nitrianskej Sony. „Neboli to problémy, ktoré by mohli ovplyvniť náš biznis alebo dodávky zákazníkom,“ hovorí Ján Pop, riaditeľ divízie služieb zákazníkom v nitrianskej Sony. Nechce hodnotiť Ryoku, aj keď je to kľúčový dodávateľ. A dodáva, že nevie o žiadnom prestoji, ktorý by vznikol pre nedodané materiály od tohto výrobcu.

Riešenie gigantu

Sony v prípade výpadku dodávok musí reagovať, aby linky zbytočne nestáli. Podľa J. Popa sa v takýchto situáciách mení napríklad štruktúra výroby v prospech modelov, na ktoré majú dostatok komponentov. Ak teda Ryoka nedodávala 32- a 40-palcové kryty alebo rámy na televízory, prešlo sa na iné formáty, ktoré sa v Sony vyrábajú. V prípade dlhodobej odstávky dodávok, ako to bolo aj pri Ryoke, oslovujú iného dodávateľa. Aj z iného kontinentu.

„Ide väčšinou o takého, ktorý už robí pre Sony inde na svete,“ hovorí J. Pop. Dôležité je, ako rýchlo reaguje a aké má kapacity. Nitriansky manažér spresňuje, že v prípade problémov s dodávkou materiálov sú ich schopní nahradiť do 24 hodín v rámci strednej Európy alebo do troch dní z Ázie. Súčiastky sa kvôli času prepravujú lietadlom, čo ich zdražuje. Ryoka má ďalší závod v Malajzii a Japonsku, preto je možné, že sa komponenty pre nitriansku Sony dodávali priamo odtiaľ. T. Nishimura to nepotvrdil. V krátkosti uviedol iba to, že Sony nahradila v júli vypadnuté dodávky od partnera zo zahraničia.

J. Pop hovorí, že pri zavádzaní nových dodávok od rozbiehajúceho sa dodávateľa neberie firma všetko iba od neho. Tvrdí, že v časoch rozbehu sa dajú očakávať aj prípadné odchýlky. Takže firma diverzifikuje riziko. Preto aj nábeh Ryoky na dodávky mal byť postupný a netvoril, ani dnes netvorí, sto percent z materiálu.

Pokuty hádankou

O prípadnej pokute pre Ryoku J. Pop nevedel. „Sú to interné záležitosti,“ hovorí. Bráni sa zverejneniu podmienok zmlúv s dodávateľmi, na základe ktorých ich môže Sony pokutovať. O výške pokuty pre Ryoku sa pre mlčanie oboch strán možno iba dohadovať. TREND požiadal o odhad sankcií dvoch iných, do prípadu nezainteresovaných dodávateľov komponentov pre Sony a Samsung. Podľa nich sú pokuty za niekoľkominútové omeškanie čo i len jednej dodávky alebo kamióna rádovo v desiatkach tisíc eur. A za nedodanie komponentov počas niekoľkých týždňov odhadujú takúto pokutu na približne sto miliónov eur.

Dodávatelia spomínajú, že výška pokuty závisí od toho, v akom predstihu dajú finálnemu odberateľovi o problémoch vedieť. Ten pri vyrubovaní pokuty podľa zmluvných podmienok prihliada napríklad aj na to, do akej miery mohol dodávateľ omeškaniu predísť alebo ho predvídať. Zmluvná pokuta sa teda dá znížiť aj o 90 percent.

Podľa zdroja blízkeho Ryoke firma pokutu pravdepodobne neplatila. Zavážiť mali dlhoročné partnerské vzťahy so Sony. Všetky spoločnosti v nitrianskom priemyselnom parku sú s týmto výrobcom LCD spriaznené. Je nepravdepodobné, že by dával pokuty svojim „rodným“ firmám. Tie tu vyrábajú iba pre neho.

Zdroj: www.etrend.sk

http://www.etrend.sk/firmy-a-trhy/firmy/slovenska-ryoka-hned-na-starte-riadne-zakopla/153202.html