V posledných dňoch sú sociálne siete plné obrázkov a komentárov k zimnej údržbe komunikácii. Ľudia píšu o kalamite a to napadlo do desať centimetrov snehu. Skutočná kalamita bola v roku 2005, kedy boli na ceste do Zlatých Moraviec dvojmetrové záveje, v ktorých ľudia nechávali vozidlá zaviate až po strechu stáť a vracali sa po ne na druhý deň. Kde sú teda príčiny „kalamitného“ stavu zo začiatku mesiaca.

1.Pod nepriaznivý stav sa podpísali mimoriadne klimatické podmienky, kedy po snežení s plusovými teplotami nastalo náhle a výrazné ochladenie. Podľa všetkého sa správcovia ciest spoliehali, že údržbu ciest môžu „odložiť“, veď na druhý deň to dokončíme.

2. K sneženiu došlo v čase, kedy ľudia na aktivačných a možno aj iných prácach neboli k dispozícii.

3. Technika. Stredisko mestských služieb je podľa zimného operačného plánu vybavené 3 nákladnými vozidlami vybavenými na posyp a pluhovanie a 2 vozidlami vybavenými na pluhovanie ciest, 4 malými sypačmi vybavenými na posyp a pluhovanie chodníkov, 4 traktormi, z ktorých sú dva vybavené na posyp a pluhovanie komunikácii, Zostávajúce dva traktory vybavené pluhom alebo snežnou frézou. Okrem toho stredisko disponuje ešte jedným malotraktorom. Celkovo je to 14 kusov techniky, ktorej priemerný vek je 11 rokov. Na prvý pohľad sa zdá, že ak bude nasadená všetka technika, nemal by byť problém. Ale.... Skladba techniky nie je optimálna. Dve posýpacie vozidlá na celé mesto t.j. okolo 200 km ciest sú nedostačujúce. Zásoby posypového materiálu jedného vozidla vystačia na údržbu cca. na 20 km. Potom sa musí vozidlo opätovne vrátiť na stredisko doplniť materiál. Viaceré mestské časti sú situované na okraji mesta a všetky tieto presuny a úkony si vyžadujú veľa „neproduktívneho času“. Ďalším problém, podľa kuloárnych informácií, je nedostatok vodičov, ktorí môžu túto techniku obsluhovať a taktiež nie najlepšia starostlivosť o ňu, čo má za následok jej poruchovosť. Takže razom sa počet disponibilnej techniky výrazne zmenšuje.

4. Ďalším problémom sa javí riadenie zimnej údržby. Slovenský hydrometeorologický ústav celkom presne predpovedá čas a intenzitu sneženia. Jeho predpovede si možno porovnať na zahraničných internetových stránkach a pripraviť sa na zásah. Okrem toho je dispečer povinný vykonávať každé 4 hodiny na Hviezdoslavovej a Kláštorskej kontrolu zjazdnosti ciest. V prípade očakávaného intenzívnejšieho sneženia, si môže dispečer dať do pohotovosti zamestnancov nad rámec bežných podmienok a externých dodávateľov (externistom stredisko mestských služieb mesačne platí paušálnu platbu 100 €, aby boli k dispozícii 24 hodín). Okrem toho, aby si takpovediac nadbehol, môže na exponovaných úsekoch vykonať preventívny posyp (takto to robí napríklad správca rýchlostnej cesty). Ak by takto dispečer postupoval, mali sa podmienky zo začiatku mesiaca zvládnuť.

Všetko, čo som napísal nie je teória, ale prax. Mesto nasadilo dostupnú techniku a pracovníkov a nakoniec to celkom vyšlo. So strediskom mestských služieb by som to nevidel tak čierne. Myslím si, že nová metla sa snaží lepšie miesť aj keď je to beh na dlhé trate. Určite je potrebná konsolidácia strediska a namiesto nového kúpaliska je potrebné vybudovať nové sídlo mestských služieb.

Na záver si dovolím položiť pár otázok a jednu poznámku.

Prečo, napriek veľmi dobrým postrehom niektorých poslancov, bol operačný plán zimnej údržby komunikácii prijatý na komisii dopravy a na mestskom zastupiteľstve bez zásadných pripomienok? Aký význam má alebo je správne, že sa operačný plán prerokováva v komisii dopravy mesiac a na zastupiteľstve päť dní pred začiatkom zimnej údržby?

Pre objektívnosť je potrebné uviesť, že mnohí vodiči nie sú pripravení na zimné podmienky. Na cestu vychádzajú s nedostačujúcou časovou rezervou. Spoliehajú sa, že cestári zabezpečia „čierne“ cesty, zrazu majú problém dodržiavať primeranú rýchlosť jazdy a vzdialenosť medzi vozidlami, čo má z následok vznik dopravných nehôd alebo kolíznych situácii. Vodiči nákladných vozidiel neakceptujú povinnosť mať na vozidlách zimné pneumatiky, následkom čoho je problém prekonať mierne stúpanie. Mnohí sa čudujú, že autobusy mestskej dopravy nezvládajú kopcovitý terén, pričom autobusy majú „výnimku“ zo zákona a môžu na území mesta používať letné pneumatiky a podobne.



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk