Andrej Sitkey - blog o doprave: Niekoľko rekcií na diskusiu k článku o Bohúňovej a na fóre Nitralive

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

1. Kompetencie v oblasti dopravy

V zmysle zákona o pozemných komunikáciách dopravné značenie určuje tzn. vydáva určitú formu rozhodnutia cestný správny orgán po súhlase dopravného inšpektorátu. Cestným správnym orgánom pre miestne komunikácie je obec, v prípade Nitry – Mesto Nitra, na cestách I. triedy – Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre a pre cesty II. a III. triedy – Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre. Ako praktický príklad uvediem prípad použitia dopravných značiek na križovatke miestnej komunikácie (napr. Bohúňovej) a cesty I. triedy (napr. Levickej). Občania sa obrátili na Mesto Nitra, ktoré je príslušným cestným správnym orgánom so žiadosťou o použitie dopravnej značky na miestnej komunikácii. V prípade, že sa s požiadavkou občanov mesto nestotožní, odpíše s uvedením dôvodov. Ak sa stotožní (prípad Bohúňovej), pošle žiadosť na ODI o súhlas k umiestneniu dopravnej značky. Ak ODI Nitra z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky súhlasí s umiestnením, cestný správny orgán môže vydať určenie použitia dopravných značiek a následne ich správca cesty osadiť. Ak nie, Mesto Nitra informuje občanov o zamietavom stanovisku ODI. Pretože dopravná značka sa má umiestniť na križovatke miestnej komunikácie s cestou I. triedy (Levickou), na ktorej je potrebné použiť návestné dopravné značky zákaz odbočenia vpravo resp. vľavo, mesto požiada o ich určenie Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre. Ak sa s návrhom krajský úrad stotožní, požiada ODI o súhlas. Ak nie odpíše žiadateľovi, že neurčuje dopravné značky. V prípade neurčenie DZ na ceste I. triedy, mesto nemôže použiť dopravné značky na miestnej komunikácii, pretože návestné dopravné značky sú nevyhnutné pre včasné informovanie účastníka cestnej premávky o dopravnom obmedzení na miestnej komunikácii. Z uvedeného je zrejmé, že ak by sa všetky zúčastnené strany nezhodli, dopravné obmedzenie by na miestnej komunikácii nebolo.

2. Zelená vlna

Na základe mojej výzvy, napísal Palino pripomienky k zelenej vlne v Nitre. Zelenú vlnu, alebo plynulý prejazd križovatkami riadenými cestnou svetelnou signalizáciou je veľmi problematická záležitosť. V prípade Nitry, musí byť zelená v jednom resp. v dvoch smeroch koordinovaná na 8 až 9 križovatkách. Koordináciu ovplyvňuje intenzita dopravy na križovatkách, ich vzájomná vzdialenosť, dĺžka radiacich pruhov pred križovatkou, intenzita chodcov alebo rôzne preferencie. Ak chceme križovatky koordinovať, musíme na začiatku zvoliť preferovaný smer. V Nitre je hlavným koordinovaným smerom Zlaté Moravce – Tr. A. Hlinku – Štúrova. Vedľajšie smery nie sú koordinované resp. sú koordinované len čiastočne. Preto ak idem z Dlhej na zelenú, ktorá nie je preferovaným smerom, musím zastať na križovatke pri Centre. Tu sa vozidlá zhromaždia a križovatku opustia až keď dostane zelenú preferovaný smer.

V smere z Chrenovskej na Zlaté Moravce nie je optimálna koordinácia z dôvodu zvýšenia priepustnosti križovatky. Na križovatke Vašinova v smere od Chrenovskej sú dva jazdné pruhy priamo, pričom na Zlatomoraveckej križovatke sú dva pruhy na Zlaté Moravce a dva smerom na Levice. Pred smerom od Chrenovskej ide smer od Tr. A. Hlinku so silným ľavým odbočením na BA, preto v tomto smere chceme maximalizovať dĺžku zelenej. Aby sme ušetrili čas, ešte v čase ľavého odbočenia pustíme smer od Chrenovskej, na Zlatomoraveckej križovatke sa vozidlá sa rozradia do jednotlivých smerov a po rozradení a skončení ľavého odbočenia sa vozidlá pustia smerom na LV a ZM.

K tretiemu prípadu potrebujem vedieť, z ktorého smeru idem na križovatke Štúrova – Cintorínska resp. na križovatke pri Tescu. Ak z vedľajšieho, potom je to prípad ako na Dlhej. Zmena programu na jednej križovatke, ktorá je zapojená do koordinácie, spravila vyvolá zmenu celého systému. Tvorbu signálnych plánov a koordinácie robí pre mesto externá firma, ktorá pracuje s človekom mimo SR, ktorý patrí medzi špičku v Československu.

3. Dvorčianska

Posledné rokovanie k problematike Dvorčianskej bolo na základe petície občanov dňa 01.08.2011, ktorou poukazovali na hluk, spôsobovaný premávkou kamiónov, autobusov MHD a autobusov, rozvážajúcich pracovníkov do firiem, sídliacich na Dvorčanskej ul. a žiadali zjednosmerniť MK Dvorčiansku. Takže žiadny zákaz nákladných vozidiel. Na rokovaní zástupca mesta neodporučil osadenie spomaľovacích prahov na tejto komunikácii z dôvodu hlučnosti a otrasov, ktoré by poškodzovali domy občanov. Ďalej uviedol, že v prípade zjednosmernenia Dvorčianskej, by sa musela zjednosmerneniť ul. Na Priehon. Z pohľadu dopravy by išlo o nevhodné riešenie, preto zjednosmernenie Dvorčianskej neodporučil ( rovnaké stanovisko vydalo mesto v septembri 2009 ). ODI na rokovaním nedoporučil zjednosmerenie, pretože by to vyvolalo sťažnosti na ulici Na Priehon resp. riešenie by malo byť komplexné nie len na jednej ulici. Dopravný inšpektorát nesúhlasil zo znížením rýchlosti, pretože pre rozkradnuté alebo poškodené kanalizačné poklopy nie je dôvod na komunikácii trvale znížiť rýchlosť. Opravu alebo výmenu poklopov je potrebné riešiť s organizáciou, ktorá ich spravuje. Na rokovaní bolo dohodnuté, že mesto požiada o vykonávanie kontrol dodržiavania rýchlosti jazdy. Okrem uvedeného som za ODI v súvislosti s prípravou cesty I/64 Komjatice - Nitra a jej napojením na R1 Čermáň. navrhol odbremenenie komunikácií v Dolných Krškanoch od nákladnej dopravy ich napojením na ul. J. Haška napr. cez Sikársku ulicu.

4. Výjazd z Kauflandu

V prípade použitia dopravných značiek P 1 Daj prednosť v jazde resp. P 2 Stoj, daj prednosť v jazde sa o použití dopravnej značky rozhoduje na základe výpočtu rozhľadového trojuholníka na križovatke. Ak sa výpočtom preukáže, že rozhľad je dostatočný, použije sa dopravná značka P 1, ak nie použije sa DZ P 2. V predmetnom prípade optimálny rozhľad na križovatke nie je, z dôvodu oporných múrov parkoviska obchodného centra. Problém s chodcami vnímam rovnako, ale riešením nie je vybudovanie akéhosi múrika v strede komunikácie, ktorý by ešte zhoršil rozhľadové pomery a nezabránil by prechádzaniu chodcov priamo v križovatke. V zmysle § 60 ods. 4 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke „Pri riadení cestnej premávky dopravným zariadením sú svetelné signály nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam“. Toto ustanovenie platí aj na križovatke pri Kauflande.

Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk