Andrej Sitkey: Blog o doprave - komentár k prebiehajúcim opravám ciest v Nitre

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

V posledných dňoch počuť z mnohých strán kritiku, ako sa opravujú cesty, zriaďujú sa priechody pre chodcov bez chodníkov a podobne. Kritizovať je veľmi jednoduché. Tieto názory sú odrazom celej spoločnosti, v ktorej podľa mňa prevláda negativizmus. Poďme sa pozrieť na veci trochu pozitívnou optikou. Napríklad taká Hviezdoslavova. Je pravda, že počas rekonštrukcie na nej vládne trochu zmätok, na druhej strane si treba uvedomiť, že sme svedkami historického okamihu – opravy komunikácie takéhoto rozsahu. Na Cabajskej už niekoľko týždňov jazdíme po opravenej ceste, kuvičie hlasy o problémoch pri odbočovaní nákladných vozidiel na križovatke Cabajská – Novozámocká sa zatiaľ nepotvrdili a celkovo zrekonštruovaná križovatka je zatiaľ z hľadiska plynulosti dopravy v pohode.

Najväčšia kritika bola v posledných dňoch vznesená na presunutie dvoch priechodov na Dlhej bez zriadenia chodníka. Samozrejme malo to byť koordinované, ale napriek môjmu upozorneniu sa tak nestalo. Na druhej strane nikto z kritizujúcich nepochválil, že na priechodoch pre chodcov sa zriadilo päť ochranných ostrovčekov, ktoré zásadným spôsobom zvýšia bezpečnosť chodcov, zriadili sa samostatné pruhy pre ľavé odbočenie a došlo k predĺženiu radenia pred križovatkou s cestou I/64 od Chrenovej, čo prispeje k zvýšeniu plynulosti premávky. Aj ja rád kritizujem, ale v prípade Cabajskej a Dlhej mám na vec iný pohľad, pretože viem koľko osobného úsilia a rokovaní je za realizáciou predmetných stavieb. Dovolím si sebavedomo a nekriticky tvrdiť, že bez mojej osobnej iniciatívy, by Cabajská a Dlhá takto nevyzerali.

Na záver ešte jedna pozitívna správa. Pokiaľ vydrží počasie, mala by sa ešte do konca roka rozšíriť Slančíkova pred križovatkou s Tr. A. Hlinku pre OC Centro, kde by mal pribudnúť samostatný pruh doprava.

P.s. Odpovede na otázky

Posunuté priechody na Dlhej

Priechod pre chodcov na Dlhej v tesnej blízkosti križovatky s Výstavnou bol posunutý, pretože vodič vchádzajúci s vedľajšej Výstavnej na hlavnú Dlhú musel na krátkom úseku súčasne riešiť prednosť vozidlám a chodcom. V mnohých prípadoch sa stalo, že vodič sa prioritne venoval vozidlám a následne dochádzalo ku kolíziám s chodcami. Teraz vodič najprv vyrieši prednosť vozidlám a potom bude s odstupom riešiť chodcov. Poloha priechodu je kompromis, aby bolo zachované prirodzené smerovanie peších. Priechod pri obchode bol presunutý do dopravného tieňa ľavého odbočenia. Na pôvodnom mieste šírkové parametre cesty neumožnili zriadenie ochranného ostrovčeka

Obmedzená rýchlosť na Bratislavskej

Dopravná značka B 31a – 70 km/h osadená na Bratislavskej v smere do centra končí na najbližšej križovatke označenej dopravnou značkou P 8 „ Hlavná cesta“ – pri ČS Avanti. Zvýšenie rýchlosti bola požiadavka mesta a vzhľadom na charakter cesty sa mi zdá legitímna. Na druhej strane vznikol problém, pretože jednotlivé smery nie sú oddelené deliacim pásom, kde by sa na ľavej strane umiestnili dopravné značky.

Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk