Pre výstavbu novej automobilky zrušili železničnú trať

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja argumentuje nízkou vyťaženosťou trate


NITRA 1. decembra (WebNoviny.sk) – Železničnú trať v úseku Lužianky – Dražovce zrušili. Dôvodom je plánovaná výstavba závodu automobilky Jaguar Land Rover v mestskej časti Nitry Dražovce. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja argumentuje nízkou vyťaženosťou úseku. "Pre osobnú dopravu sa trať nevyužíva už od roku 2003. Aktuálne po nej premávajú zhruba jeden - dva páry nostalgických vlakov ročne," uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Ako ďalej dodal, výkony v nákladnej doprave boli na celej trati Zlaté Moravce – Lužianky v posledných štyroch rokoch na minimálnej úrovni, priemerne to bolo 1,2 – 1,5 vlaku mesačne. Prevažná väčšina nákladných vlakov premávala na ramene Zlaté Moravce - Žirany, a do Lužianok podľa slov Kóňu prakticky ani nezachádzali.

O tejto trati sme Vám priniesli článok v septembri pod názvom Železničná trať medzi Lužiankami a Dražovcami príchodom Jaguaru zanikne.

Zrušenie trate sa nepáči občianskemu združeniu Veterány.EU. "Je absurdné, že štát nepožaduje prepracovanie projektu alebo preloženie železničnej trate. Ide o podvod na obyvateľoch. Štát pritom deklaroval, že ak príde investor do oblasti, kde sa nachádza nepoužívaná železnica, trate rušiť nebude," argumentuje občianske združenie. Podľa združenia zostáva otázkou, prečo nedal štát investorovi podmienku, aby vybudoval preložku trate. Kóňa povedal, že o preložke ministerstvo momentálne neuvažuje, v budúcnosti to však nevylučuje, ak "by sa ukázala potreba železničnej dopravy v tejto línii." Trať Lužianky – Dražovce zrušili k 20. novembru. Dráhový stavebný úrad Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR už vydal povolenie na odstránenie stavby. Trať budú demontovať, keď nadobudne povolenie právoplatnosť.

Ako informovalo združenie Veterány.EU, železničná trať Lužianky – Zlaté Moravce začala písať svoju históriu 16. mája 1938. V časoch prvej Slovenskej republiky tvorila dôležitú spojnicu medzi Bratislavou a stredným Slovenskom. Aj napriek opakovaným zosuvom pôdy na nej osobná doprava fungovala až do 31. januára 2003. Premávalo po nej sedem párov vlakov v pracovných dňoch, šesť cez víkend a do roku 1997 aj legendárny rýchlik Tekov.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Článok doplnený o nasledujúce informácie, zdroj text + foto Nitralive.sk

Závod bude napojený v smere z Lužianok

V smere z Lužianok bude závod napojený na existujúcu trať č. 123, pribudnú však nové koľaje - 2 koľaj a 4 kolaje vnútri areálu. Slúžiť budú na dovoz surovín a odvoz hotových produktov zo závodu.

Zámer počíta s 5. vlakmi denne, ktoré odvezú vyrobené automobily a s 2. vlakmi, ktoré budú odvážať kontajnery so surovinami (5000 kontajnerov ročne).

Jaguar Land Rover Nitra - závod

PP Sever Nitra - Jaguar Land Rover aktuálne PP Sever Nitra - Jaguar Land Rover aktuálne PP Sever Nitra - Jaguar Land Rover aktuálne

Aktuálne využitie železničnej dopravy:

Osobná doprava

Železničná trať v úseku Leopoldov – Zbehy - Lužianky - (Nitra) je využívaná pre pravidelné vlaky spoločnosti ZSSK Slovensko. Žiadny iný dopravca si pravidelnú dopravu neobjednal.
Železničná trať Lužianky – Kozárovce. ŽSR neeviduje žiadne objednané pravidelné trasy.

Nákladná doprava

Železničná trať v úseku Leopoldov - Lužianky - (Nitra) je využívaná pre 3 páry pravidelných vlakov dopravcu ZSSK Cargo a 2 páry vlakov dopravcu Express rail.
Železničná trať Lužianky – Kozárovce. Trať sa využíva ojedinele len pre občasnú dopravu podľa potreby.

Kapacitné možnosti

Železničná trať Lužianky – Kozárovce je dlhodobo nevyužívaná, bez požiadaviek dopravcov na obnovenie dopravy.
Železničná trať Leopoldov - Lužianky - (Nitra) má dostatočnú kapacitnú rezervu.



Lokalizácia na mape




Zdroj: © SITA Slovenská tlačová agentúra, prevádzkovateľ spravodajského portálu webnoviny.sk. Všetky práva vyhradené., Nitralive.sk


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

0 # johnnysp29 2015-12-01 16:41
Napojenie závodu zo severu teda nebude ?
Spomínalo sa to tu prednedávnom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Michal Šimonek 2015-12-01 21:50
Nie bude len z Lužianok. Je to škoda lebo sa predpoklada ze bude vela ludi dochadzat do prace zo smeru Zvolen a mohla byt pekne stanica v Drazovciach. Nitra sa potrebuje dostat na mapu ŽSR a zjavne to roky sabotujú... Nitra proste nie je v zaujmoch zeleznic na rozdiel od takej Ziliny.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # fúzatý výpravca Miki 2015-12-03 09:47
Zlé rozhodnutie. Trať pokračovala v smere Žirany - ZM - Kozárovce - Hr. Beňadik - Nová Baňa - atď. Pracovných príležitostí tam nie je nazvyš. A žel. stanice v týchto obciach nie sú ďaleko od ich centier.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť