Prieskum: len polovica predajcov na trhoch predáva tradičné výrobky

Občianske združenie Silné regióny zmonitorovalo predajcov na vianočných trhoch v slovenských mestách s cieľom zistiť, ako sú na trhoch zastúpení miestni výrobcovia a ako vianočné trhy podporujú miestnu ekonomiku

Občianske združenie Silné regióny zmonitorovalo predajcov na vianočných trhoch v slovenských mestách s cieľom zistiť, ako sú na trhoch zastúpení miestni výrobcovia* a ako vianočné trhy podporujú miestnu ekonomiku. Konkrétne sledovali podiel tradičných výrobkov** v celkovej ponuke trhov a mieru zastúpenia miestnych výrobcov.

Prieskum sme realizovali v štrnástich mestách, v ktorých vianočné trhy trvajú viac ako jeden víkend. Medzi nimi boli krajské, ale aj menšie okresné mestá. V zisťovaných lokalitách sme narátali vyše 900 predajných stánkov, pričom výrobky, ktoré spĺňali kritériá tradičného výrobku, ponúkalo do 500 výrobcov a predajcov,“ vysvetlil Daniel Balko, predseda občianskeho združenia Silné regióny.


K tradičným výrobkom okrem regionálnych špecialít a ľudových výrobkov zaradili aj dizajnovo moderné výrobky, museli však byť vyrobené ručne s použitím tradičných materiálov. "Vykonaný prieskum nám odhalil veľké regionálne rozdiely v charaktere ponúkaného tovaru ako aj v miere zastúpenia miestnych výrobcov," dodal Balko.

V Bratislave a v krajských mestách sa kládol väčší dôraz na vianočný charakter ponúkaného tovaru, ale aj tu sa našlo pár stánkov s bežným obchodným sortimentom ako šaty, obliečky, elektrické svietidlá či praktické výrobky do domácnosti. Bolo ich však oveľa menej ako v menších mestách. Na druhej strane, v krajských mestách, a to najmä na západe Slovenska, bolo oveľa menšie zastúpenie miestnych výrobcov. Napríklad v Bratislave zo 125 stánkov umiestnených na Hlavnom námestí, Františkánskom námestí a v Starej radnici ponúka tradičné výrobky 70 stánkov, no zo samotného Bratislavského regiónu ich je 23.

V Nitre vianočné mestečko tvorí len 30 stánkov, pričom tradičné výrobky ponúka 17 stánkov. Z Nitrianskeho kraja je však len šesť predajcov. Ešte horšie je na tom Trnava, pričom na hlavnej ulici a námestí je až 80 stánkov tvoriacich vianočné mestečko. Tradičné výrobky však ponúka len 16 z nich, pričom z Trnavského regiónu sú len štyria. Ale pri porovnaní predajcov v Trnave a Nitre sme zistili, že predajcovia z Nitrianskeho regiónu sa ľahšie dostanú do Trnavy ako do Nitry, kde ich bolo viac.

Na rozdiel od západu Slovenska je na východe Slovenska podiel miestnych predajcov a výrobcov na mestských vianočných trhoch najvyšší. V samotných Košiciach to ešte až tak nie je vidno, nakoľko na hlavnom námestí sú najmä stánky s občerstvením. Ale z jedenástich stánkov s tradičnými výrobkami je osem z Abova a Dolného Zemplína. Na úrovni okresných miest je však dominancia miestnych výrobcov a predajcov jasne viditeľná. Dokonca v počte stánkov predbiehajú aj najväčšie mestá na západe Slovenska. Napríklad v Rožňave vianočné trhy tvorí až 178 predajných stánkov, v Spišskej Novej Vsi 128 stánkov a v Trebišove 104 stánkov. Predajný charakter týchto trhov potvrdzuje aj to, že podiel stánkov s občerstvením je pritom zanedbateľný. „O týchto mestách – Rožňava, Spišská Nová Ves a Trebišov, môžeme ako o jediných povedať, že vianočné trhy počas svojho trvania vytvárajú plnohodnotnú alternatívu kamenných obchodov a pomáhajú regionálnej ekonomike,“ konštatoval Daniel Balko.

"Podpore predaja domácich výrobkov nepomáha ani snaha niektorých miest pozerať sa na vianočné trhy len ako na nástroj zvyšovania vlastných rozpočtov. Zavádzanie aukcií pre prideľovanie stánkov záujemcom je transparentné a ekonomicky výhodné, nahráva však veľkopredajcom, nie malým domácim výrobcom a remeselníkom. Preto je veľmi dobré, že v mestách začali vianočné trhy organizovať aj občianske iniciatívy či obchodné centrá, pre ktoré nie je podstatný zárobok z prenájmu stánkov, ale domáci charakter výrobkov a ich kvalita," uzavrel Balko.

V Žiline tak robí napríklad OZ Stanica – Zariečie v Novej synagóge, kde sa môžu prezentovať len ručne vyrábané výrobky. V Nitre je zase v OC Mlyny viac domácich výrobcov ako v oficiálnom vianočnom mestečku na Svätoplukovom námestí.


Vysvetlivky:

- *miestni výrobcovia = výrobcovia pochádzajúci priamo z regiónu, v ktorom sa ich výrobky predávajú
- **tradičné výrobky = výrobky typické pre danú oblasť, vyrábané tradičným spôsobom, využívajúce pôvodné miestne materiály, suroviny a plodiny. Zväčša sa pod týmto pojmom myslia ľudové alebo historické výrobky, no môže ísť aj o dizajnovo moderné výrobky, ktoré však vychádzajú z tradičných výrobných postupov a vzorov
- domáce výrobky = všetky tradičné výrobky vyrábané na Slovensku
- regionálne lebo miestne výrobky = len tie, ktoré sa vyrábajú v danom regióne


Občianske združenie Silné regióny vzniklo v roku 2017 a jeho hlavnou úlohou je podporovať ekonomický rozvoj regiónov a domácu výrobu, a zároveň poskytovať pomoc regionálnym výrobcom s ich regionálnymi výrobkami, s cieľom presadiť ich na domácom trhu. Predsedom občianskeho združenia je Daniel Balko.



Zdroj: Daniel Balko


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

0 # Jožko zo SMERU 2018-01-04 16:05
Hovoril som vám to, že tá elektronická aukcia nie je dobrý nápad, keby to bolo tak ako doteraz a sám by som vyberal predajcov bolo by predajcov čo predáva tradičné výrobky viac.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Hmmmm 2018-01-06 07:48
Roznava 178 stankov
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť