Mestská hromadná doprava a zdieľané bicykle arriva bike sú medzi obyvateľmi a návštevníkmi Nitry stále populárnejšie. Rok 2019 bude pre ďalší rozvoj dopravy v Nitre a v Nitrianskom kraji kľúčový. Kvôli potrebnému zlepšeniu dopravnej situácie v meste budú hlavnými témami integrácia verejnej osobnej dopravy, tender na mestskú hromadnú dopravu a zavádzanie ďalších SMART dopravných riešení v Nitre.

"Rozvoj verejnej osobnej dopravy je po rokoch opäť jednou z priorít primátorov a županov na celom Slovensku. Dôvodom je stále väčší počet ľudí a áut v mestách. Predstavitelia samosprávy preto od mestskej a prímestskej verejnej dopravy oprávnene očakávajú, že prispeje k riešeniu dopravných zápch a tiež k bezpečnejšiemu, pohodlnejšiemu, spoľahlivejšiemu a ekologickejšiemu cestovaniu obyvateľov než autami," povedal László Ivan, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.

Podľa jeho názoru sa zvýšené nároky na verejnú osobnú dopravu zrejme odrazia už začiatkom budúceho roka v podmienkach tendrov na poskytovateľov dopravy vo verejnom záujme vo veľkých mestách vrátane Nitry, v niektorých vyšších územných celkoch i na regionálnych železničných tratiach. "Verejná osobná doprava musí byť nielen bezpečná a spoľahlivá, ale aj pohodlná a moderná. Iba tak bude mať stále viac cestujúcich motiváciu prestúpiť z áut do autobusov či vlakov a využívať bicykle," povedal L. Ivan.

Podľa jeho slov bude aj v Nitre a v Nitrianskom kraji na zlepšovanie infraštruktúry a ďalšiu modernizáciu verejnej dopravy potrebná spolupráca mesta, vyššieho územného celku a dopravcov. Týka sa to napríklad vyhradenia pruhov pre verejnú dopravu, budovania záchytných parkovísk či postupnej obnovy vozidlového parku modernými autobusmi a elektrobusmi.

ARRIVA už zásadným spôsobom zmodernizovala vozidlový park prímestskej dopravy v Nitrianskom kraji. Po úspechu v prvom medzinárodnom tendri na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme v roku 2016 vozí cestujúcich v kraji už 157 nových autobusov. V modernizácii vozového parku prímestských autobusov bude ARRIVA pokračovať aj v budúcom roku.

"V zmluve s Nitrianskym samosprávnym krajom sme sa zaviazali, že počas 10 rokov zmodernizujeme autobusy, vybavíme ich klimatizáciou a WiFi pripojením, znížime ich vek a zvýšime počet nízkopodlažných autobusov. Okrem zvýšenia pohodlia pre cestujúcich sa naša spoločnosť zaviazala aj k šetrnému prístupu k životnému prostrediu. Nové moderné autobusy majú lepšie parametre aj pokiaľ ide o emisie vypúšťané do ovzdušia. Naše dohody teda plníme. V prípade, že uspejeme aj v tendri na zabezpečenie mestskej autobusovej dopravy, sme pripravení na rozsiahlu modernizáciu autobusov v meste Nitra," povedal generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.

Okrem modernizácie autobusov a zavádzania inovatívnych dopravných produktov akými sú zdieľané bicykle či turistický vláčik v Nitre, sa ARRIVA usiluje vychádzať v ústrety cestujúcim a skvalitňovať pre nich svoje služby. V tomto roku napríklad predĺžila otváracie hodiny svojich obchodných miest v Nitre a rozšírila používanie čipových kariet na identifikáciu užívateľov pri požičiavaní zdieľaných bicyklov arriva bike.

Ďalší rozvoj verejnej osobnej dopravy je podmienený vytvorením atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu. ARRIVA už minulý rok navýšila mzdy vodičom v priemere minimálne o 4 % a v zvyšovaní pokračovala aj v tomto roku: "Našim vodičkám a vodičom sme v tomto roku priemerne mzdy navýšili až o 10%," povedal Juraj Kusy, generálny riaditeľ ARRIVA NITRA. Dopravcovia sa však podľa jeho slov museli kvôli udržaniu kvalifikovaných šoférov autobusov v sektore obrátiť so žiadosťou o participáciu na rýchlejšom raste miezd aj na objednávateľov: "Mesto Nitra vypláca každý mesiac vodičom mestských autobusov motivačný príspevok 145 eur. Aj vďaka tomu je situácia v meste stabilizovaná a mestská autobusová doprava v Nitre si i v tomto roku dokázala opäť udržať stabilný počet cestujúcich," zdôraznil J. Kusy.

Okrem spolupráce s mestami a vyššími územnými celkami je nevyhnutná aj podpora štátu, a to vo forme viacerých štrukturálnych a legislatívnych zmien na trhu práce. Pre odvetvie verejnej osobnej dopravy je podľa názoru L. Ivana na prvom mieste potrebná novelizácia zákona o cestnej doprave a zákona o organizácii pracovného času v doprave, ďalej zmena zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov.



Zdroj: TS Arriva