Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie

Úlohou tohto blogu je konštruktívne poukázať na nedostatky nového systému zdieľania bicyklov a vyvolať diskusiu s cieľom jeho skvalitnenia

Úlohou tohto blogu je konštruktívne poukázať na nedostatky nového systému zdieľania bicyklov a vyvolať diskusiu s cieľom jeho skvalitnenia. Budem veľmi rád, ak by sa niektoré návrhy podarilo zrealizovať.

Minulý týždeň spoločnosť prevádzkujúca mestskú verejnú dopravu spustila systém zdieľania bicyklov - bikesharing. Bikesharing tvorí sieť automatických staníc s bicyklami, ktoré si možno požičať na jednom stanovisku a na druhom vrátiť. Zdieľanie bicyklov má byť súčasťou systému mestskej verejnej dopravy a malo by slúžiť na obslužnosť najmä centra mesta. Princíp verejného bicykla vychádza z predpokladu, že pre časť užívateľov je východné bicykel nevlastniť, ale požičať si ho. Bicykle by mali zdieľať turisti, ktorí si chcú obhliadnuť mesto, obyvatelia z okolia, ktorí prišli za prácou, študenti alebo obyvatelia centra, ktorí nevlastnia bicykel. Dôležitými faktormi, ktoré ovplyvnia využívanie systému sú vhodnosť umiestnenia staníc a kvalita infraštruktúry, ktorou sú stanice sprístupnené. Týmto dvom faktorom sa povenujem bližšie.

Na začiatok bola vytvorená sieť siedmych staníc, ktoré sa nachádzajú na autobusovej stanici, pri internáte Mladosť, na Tr. A. Hlinku pri OC Centro, pri Chrenovskom moste, na Svätoplukovom námestí, na Župnom námestí a na vstupe do mestského parku. Pri výbere miesta sa prihliadalo na vlastníctvo pozemkov a cieľové skupiny užívateľov.

Na autobusovej stanici sa miesto pre zdieľanie bicyklov nachádza v jej zrekonštruovanej časti. Nevýhodou tohto umiestnenia je, že sieť verejných komunikácii je v súčasnosti prístupná po chodníku, po ktorom musíme tlačiť bicykel niekoľko desiatok metrov. Skráteniu pešej trasy by napríklad pomohlo umiestnenie žľabu pre bicykle na najbližšie schody. Okrem autobusovej stanice vhodnou lokalitou pre zriadenie odstavného miesta zdieľaných bicyklov je priestor pri železničnej stanici. Pokiaľ miesto nebude zriadené, ako vhodné riešenie odporúčam pri železničnej stanici osadiť informačnú tabuľu s mapou miest pre zdieľanie bicyklov resp. vyznačiť smer k najbližšiemu miestu. Inak sa návštevník mesta nemusí ani dozvedieť, že takýto systém v našom meste máme.

Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie

Jednou z hlavných cieľových skupín projektu majú byť študenti. Pre nich sú určené najmä lokality pri internáte Mladosť a pri OC Centrom (v blízkosti sú internáty SPU a stredná škola). Logicky by však mali byť stanice umiestnené aj pri internáte pod Zoborom, na Kraskovej ulici a na Nábreží mládeže pri komunálnych službách. Tieto objekty univerzít sú excentricky situované od hlavných budov, preto študenti strávia veľa času presunmi medzi nimi. Absencia staníc na týchto miestach je veľká škoda, pretože už v súčasnosti sú niektoré objekty prepojené cyklotrasami.


Pri internáte Mladosť je stanica umiestnená na parkovisku, kde môže prísť ku kolízii s parkujúcimi vozidlami. Parkovacie miesta je vhodné zrušiť

Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie

Zriadenie stanice na Svätoplukovom námestí je schizofrenické. Miesto sa nachádza v pešej zóne, do ktorej je po väčšinu dňa zákaz vjazdu pre cyklistov (odkaz na článok). Neviem si predstaviť ako turista, ktorý nepozná mesto, sa bude snažiť dostať na hrad, do parku alebo na námestie komplikovanou cestou cez jednosmerky alebo uličkami mesta. Alebo nebodaj si bude platiť za tlačenie bicykla po pešej zóne?

Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie

Okrem výberu miest je dôležitá cyklistická infraštruktúra najmä sieť bezpečných cyklotrás. V Nitre sú situované cyklotrasy najmä popri rieke, pričom plnia najmä rekreačnú funkciu (menej už dopravnú). Samotné centrum mesta nie je vôbec sprístupnené cyklotrasami. V súčasnosti cyklista jazdiaci z autobusovej stanice do centra ak nechce porušovať dopravné predpisy jazdou po chodníku, musí ísť po Štefánikovej ulici - ceste I. triedy, kde bola podľa posledného sčítania dopravy nameraná intenzita cestnej premávky takmer 24.000 vozidiel/24 hodín. Skúsil som jazdu po tejto trase medzi autobusmi, kamiónmi a množstvom osobným vozidiel. S veľkou dávkou šťastia som prešiel bez ujmy. Ďalším problém vznikne pri internáte Mladosť, kde sa zvýši zaťaženie priechodu pre cyklistov na semaformi riadenej križovatke pri Univerzitnom moste. Z uvedeného dôvodu je nevyhnutné v krátkom čase realizovať pod mostom podjazd pre cyklistov a chodcov. Ako som už písal, nevyhnutné a logické je aj sprístupnenie pešej zóny pre cyklistov bez obmedzenia. Inak budú musieť cyklisti prechádzať po úzkych uličkách v centre mesta, kde nie sú realizované žiadne opatrenia na zvýšenie bezpečnosti cyklistov. K atraktívnosti a skráteniu trás by prispelo, ak by na niektorých jednosmerných uliciach bola povolená jazda cyklistov v protismere.


Nasledujúca mapka znázorňuje rôzne trasy odlíšené farebne

Červenou je aktuálny stav - trasa, ktorú musí cyklista použiť, ak nechce porušiť zákaz jazdy po pešej zóne
Zelenou je ideálny stav - v prípade, že sa povolí jazda po pešej zóne
Žltou - názorná ukážka, kadiaľ by mala viesť cyklotrasa, ak by išiel obyvateľ Chrenovej do mesta niečo vybaviť

Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie


Pri parku je potrebné potiahnuť cyklotrasu až po miesto pre zdieľanie bicyklov

Nedostatky nového systému zdieľania bicyklov v Nitre a návrh na jeho skvalitnenie

Okrem uvedeného ma prekvapilo, že zatiaľ nie je možné požičať si cyklistickú prilbu. Bezpečnosť cyklistov by mala byť na prvom mieste. Na staniciach by som preto odporúčal dať upozornenie, že cyklisti do 15 rokov môžu používať bicykle len s cyklistickou prilbou (tak ako to ustanovuje zákon o cestnej premávke). Zároveň by som odporučil na každej stanici osadiť mapku bezpečných trás medzi jednotlivými stanicami.

Zavedenie systému zdieľania bicyklov je výrazný krok k podpore udržateľných spôsobov dopravy Po technologickej stránke vyzerá systém v pohode, ale bez kvalitnej infraštruktúry sa mi javí ako polovičaté riešenie. Zostáva nám len dúfam, že kvalitná ale ozaj kvalitná infraštruktúra pribudne v krátkom čase.


Tiež si prečítajte

V piatok v Nitre spúšťajú službu zdieľaných bicyklov, súčasťou sú inteligentné lavičky s Wi-Fi
V Nitre dnes spustili "bike sharing" - zdielanie bicyklov



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+3 # soave 2017-08-03 14:51
inak otazka - niekde som citala, ze clovek dostane sms kod, aby sa mohol dostat k bicyklu. Funguje to aj pre zahranicne telefone cisla? kedze vela turistov ale aj Slovakov, co su v nitre obcas, ma zahranicne cislo
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Igor Hubinský 2017-08-03 16:20
Dobré postrehy podložené dátami, to sa cení!... Myslím, že sme strašne premrhali možnosť, ktorú nám poskytlo otvorenie obchvatu R1. Vďaka nemu sa totiž hustota automobilovej dopravy v mnohých častiach mesta znížila (a ano, niekde aj zvýšila). A práve hneď po otvorení obchvatu sa otvorila možnosť na dramatickú úpravu dopravy aj v meste - napr. na zúženie ciest (Tr. A Hlinku je hotová runway, aj keď vedie rezidenčnou štvrťou, to isté Dlhá), budovanie cyklotrás, obmedzenie parkovania v meste, obmedzenie vstupu kamiónov do mesta... Mám pocit, že vtedy by to bolo ľahšie, ale nič z toho nespravilo. Teraz je to, čo sa hustoty dopravy týka (tých 24k áut na Štefánikovej za deň je hrôza), všetko späť v starých koľajách a vačšie úpravy dopravy sa budú robiť ťažko. Či mýlim sa?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # xxxxx 2017-08-03 21:29
Neviem prečo každý volá R1 obchvat :lol: . Je to regulérna rýchlostná cesta, Nitra má obchvat jedine ten, ktorý nesie označenie R1A ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Igor Hubinský 2017-08-04 10:16
Nabudúce si dám pozor:)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Viktor 2017-08-03 18:00
1. Keď ide človek na takom bicykli do obchodu, ako si ho zamkne pri obchode - musí mať vlastný zámok. 2. Keď si požičia bicykel, a na druhom stanovišti sú všetky stojany plné, kam ho upne? 3. Pri nákupných centrách by sa určite osvedčili oveľa viac. Aj pri úradných budovách, poliklinikách, nemocnici. Radšej malo byť viacej stanovíšť s menším počtom stojanov. 4. Napr. z mesta na Klokočinu, príp. Liečebák pod Zoborom by bolo vhodné aby pribudli aj elektrobicykle, predsa len do kopca je to pre niektorých obtiažnejjše.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Ali 2017-08-04 10:49
Bicykel ma funkciu parkovanie - blokovany proti pohybu.
Moze byt zaparkovany "kdekolvek" aj mimo stojanov. Ked prides ku stojanom a su plne, mozes ho odstavit mimo stojan.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # soave 2017-08-04 11:03
e-bike by bol super. mala som tu zahranicnych kamaratov a chceli sme si urobit cykloturu na Zobor ale bohuzial sme nikde nenasli poziciavanie ebikov
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Xy 2017-08-03 18:42
Vsetko super neda sa vsetko na jednicku jedine co by som vytkol je ze to je len reklamne kozmeticke dufam ako tu uz bolo spomenute dane stanovistia na klokocinu napriklad billa kmetova konecna matica slovenska chrenova lipa atleticky stadion nemocnica krskany amo je pohostinstvo u certa a potom pri zakladnej skole mlynarce pri kostole v meste by som este doplnil pred orbis
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # gasparko 2017-08-03 21:34
tiez si myslim, ze nastane konflikt, ze nebude kde vratit bicykel kedze stojan je plny, co potom? nutena jazda po dalsie stanovisko, co u neznaleho moze znamenat cesta spät na start. Menej bikov na stanovistiach pripadne kontrola alebo sluzba kt. by ich rozhadzovala
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Ali 2017-08-04 10:50
Ak su stojany plne, bicykel je mozne odstavit vedla nich.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+5 # KamilLipova 2017-08-03 21:50
Diskusia je rozprudena pan Andrej.Tak ako vzdy "len" na Nitralive.Asi by bolo vhodne keby navrhy na zmeny organizacie a rozne vylepsenia boli prezentovane aj u dotknutych organov. A navrhy typu povolit jazdu do protismeru v jednosmerke schovajte do sufla.
Len na zaver som rad, ze ste bez ujmy na zdravi zvladli cestu na bicykli cez mesto.Lebo vidiet vas v kolizii na bicykli s autom na Chrenovej uz nie je problem.Len skoda, ze ako propagator bezpecnosti jazdite s jednou rukou plnou vesiakov s policajnymi koselami a ohrozujete tym seba aj ostatnych.Treba to ukazovat v skolkach detom ako nejazdit
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Andrej 2 2017-08-03 22:44
Polepším sa ;-) . Pešia zóna aj podjazd sa rieši na meste ( viď články), umiestnenie stanoviska pri UKF pod Zoborom bolo zatiaľ zamietnuté a ostatné miesta sa majú riešiť v budúcnosti. Cyklotrasy cez mesto sme riešili spolu s kolegami s cykloiniciatívy na spoločnom stretnutí s mestom, pripravuje sa cyklotrasa, ktorá má viesť zo stanice, po Štefánikovej ulici a Českolsovenskej armády poza Mlyny. Takže tieto veci sa neriešia len na Nitralive.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Alžbeta G 2017-08-04 01:45
Dobrý deň, prečo bolo miesto pred internátom Zobor zamietnuté ?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # AndrejF 2017-08-04 11:36
Vyuzivanie jednosmeriek pre cyklistov je vsade vo svete bezne.Preco by nemohlo byt realizovane aj v Nitre ?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Michal Šimonek 2017-08-03 22:02
Mali by o tom napisat media, ktore su medialnymi partnermi mesta... tie radsej pisu o pocasi.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Nitrawa 2017-08-04 08:05
Nechcem byť pesimistom, no osobne si myslím, že využitie byciklov v Nitre bude možno na 20 % a aj to iba keď sa vrátia na jeseň do mesta pod Zoborom študenti VŠ. Nitra nie je turistické mesto, návštevníkov zo zahraničia je tu ako šafránu a aj keď nejaký zájazd príde tak si nemyslím že sa presunie rovno na bycikle. Okrem toho ma napadá jedna praktická otázka: kto bude na nich jazdiť v jeseni a v zime keď budú mokré a zasnežené a cesty a chodníky neupravené? Nitrania majú svoje bycikle, mesto poznajú a vedia ako sa rýchlo presunú z bodu A do bodu B takže z ich starny bude o tento typ dopravy záujem minimálny ak nie nulový. Škoda že sa pred samotnou realizáciou nespravil prieskum využiteľnosti. Veď aj teraz keď idem okolo niektorého stanovišta je plné bicyklov takže pravdepodobne z tohto mračna pršať nebude. Alebo sa mýlim?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # valterityupkin 2017-08-04 12:27
Suhlasim s tými 20 percentami, časom, ale aj tak je dobré že to spravili.
Jedno s prvých miest na slovensku čo to skúsilo.
Aj ked to využijem možno raz dva krat za rok, ajtak sa to oplatí.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Shadow 2017-08-04 15:44
Radsej nech je vyuzitelnost bicyklov 20%, ako na 20% zaplneny autobus. Treba si uvedomit, ze okrem udrzby nevznikaju na bicykli ziadne dalsie naklady.
Predpokladam (a dufam), ze po skonceni cyklistickej sezony (rozumej prelom oktobra-novembr a) sa bicykle stiahnu na udrzbu a v polovici marca sa opat ponuknu na pouzivanie.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Inga 2017-08-04 09:15
Dobrý deň zaregistrovala som sa v aplikácií a vykonala platbu za 1 euro. Z účtu mi v okamihu platby strhlo 6,10 euro. Sklamanie. Písala som do arrivy aj do banky, čakám že sa niekto vyjadri. :sad:
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Inga 2017-08-04 09:49
... nakoniec to bola chýba banky, s pozdravom :lol: všetko dobre prajem tomuto projektu. Mesto musí napredovať a ponúkať občanom nové zaujímavé využitia voľného času. A toto je jeden z nich.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # Butko 2017-08-04 10:24
Mesto musi napredovat, ale nie s tymto smartdebilom na cele. Co projekt, to katastrofa, len na ciastocne upokojenie oveciek.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Shadow 2017-08-04 10:46
Som rad, ze sa pripomienky dopravneho odbornika zhoduju s mojimi, laickymi. Co sa tyka cyklistickych trati, prave dnes mi FB ponukal spomienku spred dvoch rokov, v ktorej som zdielal clanok o planovanych cyklotratiach, z ktorych dnes realne nestoji ani meter...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # marian 2017-08-04 13:12
Akože ok, nech to je, je to v každom väčšom meste. Ešte ma napadla taká drobnosť, že pri tých bajkoch by mohla byť mapa s vyznačením nejakých ideálnych trás, lebo ozaj, aj mňa by napadlo hneď sa pomotať po pešej, okolo divadla na bajku. Také taliansko ani nepozná pešie zóny krutoprísne pre peších, prídete do hocakého mestečka a milión byciklov po meste, deti tam behajú, psy, satí ľudia a žiadne kolízie. To len naša ľudoprádzna pešia zóna je výnimočná:) ako všetko na SR....
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Andrej 2 2017-08-04 18:43
Mapy s trasami spomínam v článku
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Ivanhoe von Nitra 2017-08-07 16:24
Mestský poslanci, až na výnimky, pracujú, presne, ako ich kolegovia, v NR SR. TIež vydajú zákon a hneď potom, musia vydať novelizáciu, ktorá odstraňuje vzniklé nedostatky , predmetného zákona. :-x
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť