Blog o doprave: Povolenie jazdy cyklistom na pešej zóne v Nitre a bezpečnostné hľadisko

Zhorší povolenie jazdy cyklistom po pešej zóne bezpečnosť?

Témou bezpečnosti dopravy na pešej zóne v Nitre som sa podrobnejšie zaberal už v roku 2012 v článku Pešia zóna a vjazd vozidiel a odvtedy sa moc toho nezmenilo. V tom čase som navrhoval, aby bol do pešej zóny povolený vjazd cyklistom bez časového obmedzenia. V súčasnosti túto myšlienku oživila nitrianska iniciatíva Rozbicyklujme Nitru!, ktorá rozprúdila diskusiu o tomto návrhu. Mnohí jeho odporcovia argumentujú, že sa tým zhorší bezpečnosť premávky na pešej zóne. Skutočne bude pešia zóna nebezpečnejšia?

Vjazd do pešej zóny

Do pešej zóny je povolený vjazd vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka. Cyklisti majú dopravnou značkou obmedzený vjazd v čase od 10,00 hod. do 19,00 hod., motorové vozidlá majú vjazd zakázaný okrem zásobovania, ktoré má povolený vjazd v čase od 05,00 hod. do 08,30 hod. Odporcovia neobmedzeného prístupu pešej zóny pre cyklistov argumentujú, že sa tým zhorší bezpečnosť cestnej premávky. Pritom im neprekáža frekventovaný a v mnohých prípadoch nelegálny vjazd motorových vozidiel majiteľov nehnuteľností, prevádzok, návštevníkov hotelov alebo dokonca turistického vláčika. A to sa všetko deje v rámci všeobecne záväzné nariadenie, ktoré pravdepodobne odporuje zákonu.

Zriadiť samostatný pruh pre cyklistov alebo nie?

Zriadenie samostatného pruhu pre cyklistov by bolo komplikované. V súčasnosti môžu na pešej zóne jazdiť motorové vozidlá aj cyklisti, napriek tomu žiadne jazdné pruhy nie sú vyznačené. Ak by sme chceli zadefinovať pruh pre cyklistov, musíme vyznačiť aj pruh pre motorové vozidla, a to si na pešej zóne z viacerých dôvodov neviem predstaviť. Na pešej zóne nie je stavebne zadefinovaná vozovka a chodník, je tu umiestnený mestský mobiliár a podobne. Cyklisti by na vyznačených jazdných pruhoch vyžadovali od chodcov rešpektovanie ich priestoru a zbytočne by vznikali nedorozumenia a kolízne situácie. Vyznačenie pruhov som konzultoval s cyklokoordinátorom ministerstva dopravy a s viacerými projektantmi. Všetci sa jednohlasne zhodli, že vyznačenie jazdných pruhov neodporúčajú.

Pozor na deti

V diskusii zaznel názor, že bude hroziť zrážka cyklistu s dieťaťom. Je nevyhnutné si uvedomiť, že pešia zóna nie je ihrisko, kde sa môžu deti hrať a pobehovať bez dozoru. Treba mať na zreteli, že stále sa pohybujeme na komunikácii, kde sa vo vymedzenom čase a v Nitre aj mimo neho pohybujú vozidlá. Treba byť ostražitý, ako otec dvoch malých detí, viem o čom hovorím.

Dopravná nehodovosť

V roku 2016 bolo v okrese Nitra evidovaných celkovo 789 dopravných nehôd, z toho v 10 prípadoch bola evidovaná zrážka s bicyklom (o 3 prípady menej ako v roku 2015), čo predstavuje podiel 1,27 % na celkovom počte dopravných nehôd. Pri dopravných nehodách s účasťou cyklistu neboli evidované usmrtené osoby, čo je o rovnako ako v roku 2015, 1 osoba bola ťažko zranená (rovnako ako v roku 2015) a 7 osôb bolo ľahko zranených, čo je o 2 osoby menej ako v predošlom roku. Celkovo cyklisti zavinili 7 dopravných nehôd. Ani jedna z týchto nehôd nebola evidovaná na pešej zóne. Na druhej strane si mnohí spomenú na kurióznu nehodu, kedy turistický vláčik narazil do meča.

Neobmedzené sprístupnenie pešej zóny pre cyklistov je len začiatok a akýsi symbol podpory cyklodopravy v meste. V Nitre by vzhľadom na očakávané zhoršenie dopravnej situácie vyvolanej príchodom automobilky, mal nastať rýchly rozvoj cyklotrás s dopravnou funkciou v centre mesta. Ako by sa to nemalo robiť, vidieť na prípade Štefánikovej ulice, kde pred budovou VUB nám vyrastá nové parkovisko namiesto cyklotrasy. Budovaním takýchto parkovísk pozývame autá do centra mesta. Verím, že sa jedná len o extempore, ktoré sa v budúcnosti nebude opakovať .

Pre zopakovanie uvediem osobitné pravidlá cestnej premávky, ktoré platia v pešej zóne. V § 59 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke sú ustanovené nasledovné podmienky premávky na pešej zóne:

- v pešej zóne smú chodci používať cestu v celej jej šírke,
- v pešej zóne sme vodič jazdiť rýchlosťou najviac 20 km/h, pričom musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči chodcom,
- do pešej zóny je povolený vjazd len vozidlám, ktorým to umožňuje dopravná značka,
- státie motorových vozidiel v pešej zóne je zakázané, pokiaľ to nie je značkou ustanovené inak,
- chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu.

Vizualizácia cyklotrasy pri VÚB + aktuálny pohľad na budovanie parkovacích miest, ktoré vyrastajú namiesto cyklotrasy

Vizualizácia cyklotrasy - Štefánikova ulica Nitra pri VÚB Vizualizácia cyklotrasy - Štefánikova ulica Nitra pri VÚB Vizualizácia cyklotrasy - Štefánikova ulica Nitra pri VÚB



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, www.minv.sk, iniciatíva Rozbicyklujme Nitru!


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+15 # cc 2017-05-02 08:41
Neschopné skorumpované vedenie mesta.
Tu treba len palice a vyhnať to všetko preč.
Katastrofálne vedenie . Mesto v úpadku a dlhodobej stagnácii.
Cyklochodníky má v centre aj taká dedina ako je Galanta.
Odporúčam hlupákom aby sa išli pozrieť. Cez celé centrum , Opakujem cez velé centrum popri hlavnom ťahu z oboch strán hlupáci.
Dokonca aj Diakovce majú cyklochodník.
A do pozornostiu dám celú južnú moravu okoloie Břeclavi.
Tam je to luxus. Nielen po cestách,ale sú a budujú sa cyklocesty (ktoré využívajú polnohospodári a záchranári) poza dediny ,cez chotáre.
TZV bvetonky u nás. A dása bezpešne bez áut dostať kam treba aj na bajku. Len tu to akosi nejde a nejde.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+16 # Igor Hubinský 2017-05-02 09:22
V Nitre by na pešej zóne cez víkend mohli pristávať aj lietadlá a nikoho by neohrozili, keďže tam nikto nechodí. A tie cyklotrasy pritom mestu hrozne chýbajú a hrozne by mu pomohli. Znovu, na vine je neschopné vedenie mesta. A bojím sa, že se to netýka len primátora, ale celej administratívy, kde sú zakopaní po známosti dosadení, nič nerobiaci a neschopní úradníci.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # T. 2017-05-02 10:06
problem je presne v tej prvej vete. Nikto tam nechodi. Namiesto toho, aby sa zodpovedni zamysleli, preco tomu tak je a vyriesili to, tak radsej sa bude povolovat coraz vacsia doprava na pesej zone. Je to nezmysel.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # Michal Šimonek 2017-05-02 12:10
Nemame namestie kam by ludia smerovali... presne preto. Mesto bez namestia neni mesto...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Erik 2017-05-04 21:40
Návrh Dodatku č.4 k VZN mesta Nitry č. 26/2007 o podnikateľskej činnosti a určení pravidiel času predaja v obchode a času prevádzky služieb na území mesta Nitry v znení dodatkov č.1,2 a 3
presne znenie na stranke mesta uradna tabula VZN
Pozrite si aj toto pan Simunek...budem e tu jako pocas stanného prava!!!!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # alo 2017-05-02 10:11
bo som v sobotu na pesej zone, samozrejme nikde nikho, ale anco by tam ludia chodili, vsetko pozatvarane, nikde sa neda sadnut, dat si pivo a pod...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # Dodko 2017-05-02 20:39
Parkoviská to je predsa biznis. A papuče. Tak načo cyklistika
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # marcos001 2017-05-04 16:54
Vsetky prekazky su len v hlavach. Kde je vola tam je cesta.Suhlas cc a Igor.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Erik 2017-05-04 21:33
a uz bude aj celemesto vecer prazdne...
•Návrh Dodatku č.4 k VZN mesta Nitry č. 26/2007 o podnikateľskej činnosti a určení pravidiel času predaja v obchode a času prevádzky služieb na území mesta Nitry v znení dodatkov č.1,2 a 3
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Erik 2017-05-04 21:36
presne znenie na stranke mesta uradna tabula VZN...Vitajte v stredoveku priatelia!!!!A ze mesto kulturi...třeba potom zrisit aj parkovaciu policiu...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # Samo 2017-05-10 09:10
Parkujú tam ľudia, ktorí idu do Mlynov, ale nechce sa im stáť v kolóne do podzemného parkoviska. ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # MCBP 2017-05-11 11:18
Akosi pred VUB bankou pri orbise spravili nove parkovacie miesta pre auta a nie cyklochodnik ako je na vizualizacii.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Michal Šimonek 2017-05-11 13:13
Ved nikto netvrdi ze tam mala byt cyklotrasa :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # MCBP 2017-05-11 11:19
Banda mestska vsivava...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť