Mám pred sebou "MY – Nitrianske noviny" (06.02.2017) a v nich čítam článok "Ľudia za parkovanie na sídliskách platiť nechcú...". Z uvedeného článku vyberám – „Radnica už dlhšie avizuje, že na sídliskách zavedie rezidentský parkovací systém. Vodiči majú za parkovanie platiť. Podľa výsledkov miniankety, ktorú spustilo mesto na webe, s takýmto riešením súhlasí len tretina respondentov“. "Do ankety sa zapojilo iba 1560 respondentov."!

No, neviem, ale len tak, všeobecne, spakruky avizovať, oznamovať, že na sídliskách (paušálne, všeobecne(?) zavedie rezidentský parkovací systém!? Že jednoduchým rozpredaním rezidentských (abonentských) preukazov vyrieši problém s parkovaním? „Občan – obyvateľ sídliska – ak chceš mať konečne pokoj s parkovaním pri svojom bytovom dome – na, tu máš, kúpiš si rezidentskú (abonentskú) kartu a vybavené. A máš po problémoch s parkovaním.

Ako to tá naša radnica vlastne myslí? Potom nech sa nečuduje (tá naša radnica), že vodiči (respondenti tzv. miniankety) s takýmto riešením nesúhlasia a odmietajú za takýto spôsob parkovania platiť! A to, že sa tejto ankety z desiatok tisíc držiteľov vozidiel zúčastnilo len 1560, to tiež o niečom napovedá.

Na druhej strane – ľudia (držitelia vozidiel), samozrejme, všetci chcú mať možnosť kľudne parkovať so svojimi vozidlami pri mieste svojho bydliska, takmer nikto však z nich by za takúto službu nechcel platiť a už vôbec nie v nejakom parkovacom dome...

Najväčšia chyba v snahe o riešenie problémov s parkovaním bolo už viac rokov dozadu len odsúvanie, tlačenie tohto problému pred sebou – ako snehovej gule, ktorá sa rokmi len nabaľovala a dnes sa s ňou už takmer nedá ani pohnúť, odmietanie riešení, ktoré sú v súčasnosti už len tie jediné aktuálne a reálne, po ktorých možno siahnuť. Ďalej – neúprimnosť pri pomenúvaní hlavných problémov, neprofesionálne paušalizovanie, zovšeobecňovanie návrhov, pokusy prijať veľmi podozrivo vyznievajúce návrhy na riešenie spolu s alibistickým a už naozaj infantilným tolerovaním porušovaní a obchádzaní zákona.

Chcem zdôrazniť (už ani neviem po koľký raz) niekoľko dôležitých súvislostí s pojmom "rezidentské parkovanie na sídliskách". Riešiť parkovací problém celoplošne vo všetkých dotknutých lokalitách mestských sídlisk naraz a jednotným systémom je nemožné! Je už na čase si uvedomiť (a zmieriť sa s tým), že problém s dlhodobým parkovaním v mieste bydliska držiteľa (majiteľa) vozidla, teda v mieste, kde tento držiteľ motorového vozidla žije už desaťročia so svojou rodinou, kde vychováva svoje deti, stará sa o svoju chorú matku..., sa nedá vyriešiť prostoduchým predaním rezidentských preukazov držiteľom vozidiel bývajúcich v konkrétnej lokalite, takisto nie budovaním ďalších a ďalších parkovacích miest na úkor verejnej zelene a „pchaním“ vozidiel na každé voľné miesto a už vôbec nie tolerovaním protiprávneho konania vodičov a selektívnym prístupom k porušovateľom zákona zo strany mestskej polície. Problém s dlhodobým parkovaním v jednotlivých mestských častiach mesta sa dá riešiť len zabezpečením skutočne bezkonfliktného parkovania motorových vozidiel vybraných občanov v mieste ich trvalého bydliska – súčasne s vybudovaním veľkokapacitného, niekoľkopodlažného parkovacieho domu situovaného čo najbližšie centra konkrétnej mestskej časti pre tých občanov tzv. vnútroblokových priestorov, ktorým sa miesto na parkovanie a tým i rezidentská karta jednoducho neušla.

Dlhodobé parkovanie v mieste trvalého bydliska držiteľa vozidla je potrebné regulovať vydávaním tzv. rezidentských parkovacích preukazov na základe ekonomickej situácie jednotlivca, ale i motivácie, ktorú je možné dosiahnuť spoplatnením parkovania s cenou nastaviteľnou v závislosti od času, miesta parkovania a záujmu o parkovanie, pričom určitej skupine domácich obyvateľov je možné poskytnúť parkovanie zdarma, inej skupine držiteľov vozidiel zas spoplatnením, zľavou z ceny, hoci aj formou paušálneho predplatenia parkovania počas celého roka, iným zas – naopak nevydaním takéhoto preukazu takéto parkovanie neumožniť a „vytlačiť“ ich z tohto miesta inde – napríklad na najbližšie verejné parkovisko... Týmto spôsobom, je parkovanie nielen regulované ale aj dostupné – najmä pre tých, ktorí tam potrebujú, no najmä zaslúžia si zaparkovať a na strane druhej zas nedostupné pre tých, ktorí si takýto „luxus“ nezaslúžia alebo sa pre nich rezidentská karta jednoducho už neušla. Navyše sa vytvárajú určité finančné zdroje na riešenie nedostatku parkovacích kapacít a zreálni sa tým i pohľad ľudí na potrebu vybudovania a následného využívania parkovacieho domu.

Uvedený spôsob riešenia parkovania bude spočiatku vhodné aplikovať len v tých tzv. vnútroblokových priestoroch, v blízkosti ktorých je možnosť alternatívneho parkovania (pre tých, ktorí majú dôvod na využívanie parkovacieho miesta – nemajú však právo k tomu vlastniť rezidentskú kartu) na iných blízkych verejných plochách (komunikáciách, parkoviskách), prípadne parkoviskách blízkych nákupných centier a v krátkej budúcnosti - viacpodlažných parkovacích domoch..!

Takto by mesto v prvom rade zabezpečilo dôstojné parkovanie tým všetkým občanom mesta (príslušnej mestskej časti) - držiteľom motorových vozidiel, ktorí si voči svojmu mestu a správcovi bytového domu plnia všetky svoje povinnosti a súčasne nadmieru neskomplikovalo život tým držiteľom motorových vozidiel, ktorí v mieste súčasného parkovania nie sú prihlásení na trvalý ani prechodný pobyt, rodinným návštevám, návštevníkom a klientom rôznych prevádzok v tomto (v prvom rade) obytnom priestore, obyvateľom, ktorí si zvykli parkovať pred konkrétnym bytovým domom so svojimi služobnými, častokrát i úžitkovými vozidlami...

Konkrétny príklad – Dlhá ulica od č. 8 - 26 Nitra, Chrenová II.

Je to časť ulice so 110 bytovými jednotkami, v ktorých býva (odhadom) 90 držiteľov motorových vozidiel sk. M1 a L. Počet možných parkovacích miest v tomto priestore je (takisto odhadom, keďže nie sú vyznačené) 54 – z toho 2 parkovacie miesta pre osoby ZŤP.

Z uvedeného potom jednoznačne vyplýva, že počet vydaných parkovacích preukazov (oprávňujúcich v určené dni a hodiny parkovať na vyznačenom mieste) bude identický s počtom týchto miest – teda presne 54. Ďalších 36 držiteľov motorových vozidiel, ktorí vzídu po dohodnutom výbere si parkovacie miesto bude musieť hľadať na inom mieste... Napríklad na tom verejnom parkovisku...

Postup: Zástupcovia vlastníkov bytov na dotknutej ulici zvolajú schôdzu vlastníkov bytov za účelom „pridelenia parkovacieho (rezidentského) preukazu a tým i možnosti bezkonfliktného parkovania so svojím vozidlom v mieste trvalého (prechodného) pobytu“. Na spôsobe selekcie, výberu týchto rezidentov sa vlastníci bytov – účastníci schôdze dohodnú spoločne a spravodlivo na základe ponúknutého (predloženého) (alebo iným spôsobom dohodnutého) systému. Jedným zo spôsobov by mohol byť napríklad systém prideľovania tzv. plusových bodov podľa vopred dohodnutých podmienok. Najvyšší počet týchto bodov môže napríklad získať občan – vlastník bytu, ktorý tento byt užíva najdlhšiu dobu, a ktorý predloží písomný doklad o tom, že si voči mestu, daňovému úradu a správcovi domu plní všetky svoje povinnosti. Na plný počet bodov bude mať nárok i občan, ktorý konkrétny byt (takýmto spôsobom) užíva len (napr.) 5 rokov no musí sa starať o svojho ťažko zdravotne postihnutého člena rodiny; ten, naviac, má i zákonné právo na udelenie vyhradeného miesta na parkovanie. Na plný počet bodov bude mať určite nárok i obyvateľ, ktorý (bez ohľadu na dĺžku nepretržitého pobytu) sa stará o tri nezaopatrené deti, občan - držiteľ motorového vozidla – dôchodca s minimálnym dôchodkom a pod. Do bodového hodnotenia bude možné zaradiť i občana – držiteľa troch motorových vozidiel avšak za predpokladu odvodovej bezúhonnosti tohto občana a len na jedno z týchto troch motorových vozidiel. Na ostatné – len ak zostanú voľné parkovacie miesta a len za primerane zvýšený poplatok (jeho výška sa môže stanoviť napríklad na schôdzi príslušného VMČ). Do bodového hodnotenia bude možné takisto zaradiť i občana – prevádzkovateľa reštauračného zariadenia – formou jednej rezidentskej karty na jedno vozidlo a za zvýšený poplatok; atď.

Mať možnosť získať rezidentský preukaz (len na jedno vozidlo!) určite bude mať i občan – nájomník bytu, ktorý pri žiadosti o tento preukaz predloží nájomnú zmluvu s vlastníkom (prenajímateľom) bytu a tento (prenajímateľ) – doklad o odvádzaní dane z prenájmu nehnuteľnosti. Táto zásada bude platiť i v prípade, ak takýto nájomca vlastní viac vozidiel, alebo samotných nájomcov bude viac ako jeden. Na určitý počet bodov bude mať takisto nárok občan – držiteľ motorového vozidla (bez tabuľky s evidenčným číslom), ktorý bude mať doklad od ODI o dočasnom vyradení tohto vozidla z cestnej premávky – tento však už za poplatok 30 eur (podľa dohody) za rok. Žiadny nárok na zisk akéhokoľvek bodu v tomto význame nebude mať občan – držiteľ vozidla bez platného dokladu o kladnom výsledku technickej (emisnej) kontroly alebo vozidla natrvalo vyradeného z cestnej premávky. Vyhradzovať miesta pre tzv. návštevy je dosť neprezieravé, nakoľko skutočnosť, že tieto miesta zostanú (ak nepríde k nikomu žiadna návšteva) prázdne je ťažko predstaviteľná...

Na záver tejto rozpravy („prideľovania bodov“) by vzišiel zoznam 54 obyvateľov (z celkového počtu 90), ktorí (po predložení potrebných dokladov) by dostali rezidentský preukaz. Niektorí zadarmo alebo len za minimálny, správny poplatok, iní zas za poplatok, ktorého výšku by určil príslušný Výbor mestskej časti. No a tí, ktorí zostali, takpovediac, pod čiarou – tí by si museli miesto na parkovanie hľadať na najbližšom verejnom parkovisku alebo inom dostupnom legálnom mieste. Áno, je ťažké niekomu povedať: „Ty tu už od určitého dňa nebudeš môcť parkovať, pre Teba už nezostal parkovací preukaz, musíš si hľadať iné miesto! Ty rezidentskú kartu dostaneš, ale len na jedno vozidlo a aj tú len za určitú sumu peňazí.“ Atď. Stať sa to však musí, lebo iné riešenie neexistuje! Kompromisy? Tie len za cenu prostoduchého tolerovania nezákonnosti. Pokiaľ všetci cítime i nejakú zodpovednosť voči zákonu (a ťažko si predstaviť jej pokračujúcu všeobecnú absenciu prechádzajúcu až do anarchie), tak to riešenie tohto problému existuje. Bude síce bolestivé, stretne sa s nepochopením, neuznaním a odmietaním – existuje však iné?

Ivan Čerešňák