Blog o doprave: dôvody nového spoplatnenia parkovania v Nitre

Andrej Sitkey - blog o doprave: zhodnotenie nového parkovania v Nitre, vyhliadka do budúcnosti

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.


V poslednom čase sa toho veľa popísalo o rozšírení spoplatnenia parkovania a legálnosti výberu parkovného. Menej sa však venovalo dôvodom samotného spoplatnenia.

Cieľom plateného parkovania v centrálnej mestskej zóne je zvýšenie využitia – obrátkovosti jednotlivých parkovacích miest a zamedzenie dlhodobého parkovania. Znižovaním sadzby za parkovanie smerom od centra sa taktiež môže obmedziť vjazd vozidiel do centrálnej mestskej zóny. Tieto opatrenia sa však môžu realizovať za podmienky, že na okraji zóny je k dispozícii dostatočný počet parkovacích miest pre dlhodobé státie, optimálne je, ak sú k dispozícii záchytné parkoviská. Najmä vo väčších mestách sa využíva systém park&ride, kedy zo záchytných parkovísk premáva v pravidelných intervaloch mestská hromadná doprava. Ďalšou možnosťou je využitie carsharingu, kedy zo záchytného parkoviska pokračujú viacerí vodiči v jednom vozidle. Pre podmienky menšieho mesta je dôležitá primeraná vzdialenosť záchytného parkoviska pre peších alebo využitie bikesharingu t.j. zdieľania verejných bicyklov. Pri zdieľaní bicyklov si vodič požičia bicykel, na ktorom sa dopraví do mesta, kde ho na určenom mieste odstaví. Toľko teória a teraz trochu reality.

Pred rozšírením plateného parkovania v Nitre bola zvolená koncepcia celkom pochopiteľná. V samotnom jadre mesta bolo platené parkovanie, na okraji centrálnej zóny bolo parkovanie zadarmo. Plánovaným posunutím plateného parkovania na Párovce a za rieku na Chrenovú sa alternatíva bezplatného a dlhodobého parkovania minimalizuje. Zadarmo bude možné zaparkovať na parkoviskách pri zimnom štadióne, na Parkovom nábreží a na parkovisku pri kruhovom objazde pod Zoborom tzn. zväčša na súkromných pozemkoch, kde sa reálne uvažuje o ich zástavbe. Na Chrenovej I. je v ponuke pozdĺžne parkovanie na chodníku v úseku od mosta po základnú školu a na parkovisku Centro Nitra (uvidíme dokedy). Negatívom zvoleného systému je možný presun vozidiel na parkoviská pri obytných domoch na Chrenovej I. a Párovciach, ktoré sa nachádzajú v tesnej blízkosti platených parkovísk. Ak by sa naplnil negatívny scenár (presun vozidiel do obytných zón, zastavanie parkovísk), bude nevyhnutné platené parkovanie prehodnotiť a do budúcnosti vážne uvažovať s výstavbou parkovacieho domu v blízkosti centra mesta.

Tri poznámky na záver
1. Parkovné by sa malo dať zaplatiť SMS správou. Systém majú zavedené napr. Bratislava, Levice, Martin, Prešov, Trenčín alebo Vranov nad Topľou.
2. Parkovacie automaty by mali vydávať.
3. Získané prostriedky by mali byť účelovo viazané na výstavbu nových a údržbu súčasných parkovísk.

O parkovaní sme písali aj v týchto článkoch:

Parkovanie v Nitre: mapa parkovísk, všeobecné informácie
Parkovanie v Nitre po novom, poslanci schválili Všeobecne záväzné nariadenie
Vyberá mesto peniaze za parkovanie protizákonne?
Parkovanie v Nitre v čase výstav na výstavisku Agrokomplex



Jedno z miest, kde pribudol parkovací automat je aj parkovisko pri Univerzitnom moste

Parkovanie v Nitre po novom


Po novom sú parkoviská vyznačené modrými čiarami

Parkovanie v Nitre po novom


Fotogaléria - parkovanie v Nitre po novom



Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk



Komentáre  

+8 # Sliedič 2014-10-27 19:05
Výborne spracovaný článok aj s fotkami.

Toto s tým parkovaním je megalomanské svinstvo. Súdruh Dvonč, toto sú tie istoty?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Mikimajky 2014-10-27 21:16
Sám som za "odstránenie áut z centra. Ale fakt musí byť funkčná alternatíva. Cyklotrasy ,stojany. Pre väčšinu ľudí síce iba niekoľko mesiacov v roku kôli počasiu.
Ale hlavne funkčná MHD. A to tu nemáme a stále sa ešte rušia ďalšie linky. Takže pokým toto nezačne fungovať nikam sa nepohneme.
Nemám toľko času aby som išiel na "nákup" poprípade na úrad niečo vybavovať a aby som zaparkoval dakde na okraji mesta a hodinu čakal na autobus a po vybavení si svojich záležitostí zas ďalšiu hodinu kým ma bus odvezie späť. Napr. na aute viem urobiť plastika -mesto-plastika (teda doprava 10 min- vybavovačky 30min-doprava 10min) teda dokopy 50 minút. Na bajku to isté za 20min- 30min-20min cca 70 min.
K cestovanou busom to môže byť tých cca 70 min v ideálnom prípade ak mi hned ide bus až po 190 minút ak mi bus akurát nejde. Takže mám na výber zlodejom platiť výpalné (to nie je parkovné) alebo ísť na bajku čo je hlavne teraz v daždivom počasí dosť nepohodlné. Cestu busom zamietam z dôvodu že bus jazdí iba občas a že z krškán zvykne cestovať RG (jeden chalan) večne nafetovaný a opitý a podľa mojich info nakazený hepatitídou B alebo C . A ak mám ešte hodinu čakať na zastávke nemám na to nervy.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+6 # schmidke 2014-10-27 21:19
Na môj vkus trochu strohé konštatovania, v podstate len neutrálne popisujúce situáciu. Niekedy by aj vlastný názor neuškodil. :-) Treba jasne napísať, že v Nitre sa parkovacie kapacity nestavajú, len sa zjednosmerňuje a zvyšuje parkovné. Ani jedno nerieši hlavný problém.
Možno by stálo za to vypýtať info, koľko ročne vyberie mesto na parkovnom, koľko na papučiach, koľko preinvestovalo na parkoviská, koľko stálo premaľovanie čiar namodro. Možno by sme sa potom dozvedeli, čo je pravým dôvodom tohto humbugu. A neodpustím si poznámku, kto všetko má parkovacie karty skorozadarmo: poslanci MZ, členovia komisií,..., zamestnanci,... a na záver - rozhodnutím primátora mesta v prípadoch hodných osobitného zreteľa všetkým ostatným "kamarátom". Vid kauzička: http://nitra.sme.sk/c/6623153/dodatok-ktory-zavadza-lacne-parkovacie-karty-radnica-nezverejnila.html
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2014-10-27 22:58
Na kritiku som tu ja a už sa tu o parkovaní písalo - aj nedávno som kritizoval ;-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Hana 2014-10-27 21:22
Počítam s tým, že od 1.novembra sa parkoviská pred panelákmi na Chrenovej I. začnú od rána "zázračne" plniť, vzhľadom na skutočnosť, že sa zmenila aj suma za parkovanie z 0,30€ na 0,50 - 1,00 €.... predstavte si, že pracujete v centre mesta a nemáte možnosť ísť si vybaviť parkovaciu kartu počas pracovného času v dobe úradných hodín od 10:00 do 14:00. A MHD premáva, tak ako premáva - raz za čas....
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Shadow 2014-10-28 16:48
Povedzme si pravdu - cielom vyberania parkovneho v Nitre nie je eliminacia statickej dopravy v centre mesta, ale proste ryzovanie penazi na beznych ludoch. Osobne som za spoplatnenie parkovisk v centre mesta, ale urcite nie pod Kalvariou ci na Parovciach, ci planovanom spoplatneni na Sidliskach.

Rad by som sa kandidatov na poslancov, ktori prispeli v komentaroch inych clankov vyjadrili spytal, ako by si vyberanie parkovneho predstavovali oni. Myslim, ze potencialnych volicov by to zaujimalo...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Mestan 2014-10-28 17:53
Hlúposť je osadiť automat na ulicu, ktorá má ledva 50m, polovica miest je obsadená obyvateľmi - taký automat si na seba nikdy nezarobí! Taká je situácia pod Kalváriou.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # pa3k 2014-11-13 18:04
Caute, velmi velmi zle riešenie vyberať parkovne na uliciach ako sú parovce, popri rieke ukf a pod....ludia ako ja, ak idú do mesta, tak potrebujú zaparkovať na polhodinu, niečo vybaviť, v rýchlosti kúpiť.....neprí de mi logické takéto riešenie. Radšej keby ten zbytočný automat vydával mince a bola by možnosť kúpiť lístok na polhodinu. Kompromis voči vodičom!
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Hmm 2015-01-16 13:11
Je to celé fakt neskutočná somarina. Čo sa tým vyrieši? Len stále väčšie a väčšie vyľudňovanie pešej zóny a centra. A hajzli dajú všade nevydávajúce automaty bez možnosti sms. Aj tak v centre parkujú zväčša nitrančania a teda vždy si viem nájsť miesto zadarmo ak tam už musím ísť, ale keď netreba tak iba nákupné centrá. Určite pôjdem a pešiu a za napr. kávu, čaj, pivo zaplatím menej ako za parkovanie, ktoré si inak ako ísť k autu nemám predĺžiť, lebo blbci to dajú bez sms. Druhá vec je to krásna predstava ako všetci zaparkujeme na okraji mesta a po centre budeme jazdiť na bicykloch alebo MHD. Ja som si ale nekupoval auto preto, aby som sa trepal znova MHDčkou a čakal na autobusy, ale aby som bol nezávislí od nejakých časov odchodov, aby som mal pohodlie a hlavne neplytval svojim časom. Takže je to blbosť pre väčšinu ľudí nevhodná a nereálna. V centre bude stále rovnako áut a jediná možnosť ako znížiť premávku je vylúčiť tých, ktorí cez centrum iba prechádzajú.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť