Predĺženie pešej zóny v Nitre

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

Súčasťou územného plánu centrálnej mestskej zóny je predĺženie pešej zóny po križovatku Štefánikova – Štúrova resp. až po mestský úrad a zastavanie resp. uzatvorenie miestnej komunikácie Palárikova (podmienky pre zastavanie boli navrhnuté v zmene územného plánu CMZ). Ako by ovplyvnili navrhované zmeny dopravu v centrálnej mestskej zóne?

Predĺženie po OC Tesco

Na začiatok je potrebné spresniť, že v zmysle zákona o cestnej premávke sa pešou zónu rozumie zóna, ktorá je vyznačená dopravnými značkami. Do zóny je výrazne obmedzený vjazd motorových vozidiel, rýchlosť jazdy je obmedzená na 20 km/h a chodci môžu využívať komunikáciu v celej jej šírke. Vzhľadom na skutočnosť, že do Štefánikovej ústi Farská a Palárikova, pričom jedna z nich je jednosmerná a obe sú využívané aj pre tranzitnú dopravu, je projekt pešej zóny v poňatí zákona o cestnej premávke nereálny. Z uvedeného a z plánu CMZ vyplýva, že v úseku od Palárikovej po Tesco možno realizovať len zónu s obmedzeným prístupom.Uvažuje sa o presunutí mestskej hromadnej dopravy na Wilsonovo nábrežie. Navrhovaná úprava by podľa mňa paradoxne zvýhodňovala individuálnu dopravu pred hromadnou lepším prístupom do centra mesta a komplikovala by prestup cestujúcich medzi linkami, čo je proti základným zásadám riešenia dopravy. Obmedzenie tranzitnej dopravy je však možné dosiahnuť uzatvorením (zastavaním) priestoru križovatky Palárikova – Štefánikova a zavedením obojsmernej premávky na Farskej za cenu straty možnosti parkovania. Akoby sa navrhované uzatvorenie Palárikovej prejavilo v doprave? V prvom rade by sa znížila možnosť rozptylu dopravy. Prístup do starého mesta najmä na Fr. Mojtu by sa musel rozdeliť na susedné križovatky, najmä však na križovatku Štúrova – Československej armády – Wilsonovo nábrežie. Výrazným spôsob by predmetnú križovatku presnejšie ľavé odbočenie zo Štúrovej na Wilsonovo nábrežie zaťažili autobusy mestskej hromadnej dopravy, čo pri minimálnej dĺžke odbočovacieho pruhu bude spôsobovať značné problémy. Zásadným spôsobom by sa musel preorať systém riadenie a koordinácie cestných svetelných signalizácii na prieťahu mestom a pod.. Doposiaľ sa navrhované zmeny podmieňovali spustením R1 a následne očakávaným znížením intenzity dopravy v centre. Ako som však v minulosti písal, podľa údajov z mesta došlo k 5 až 6% poklesu dopravy v centre, čo nie je žiadny zázrak.

Predlženie po mestský úrad

Ešte zaujímavejším návrhom je predĺženie „pešej“ zóny po mestský úrad. Odklon dopravy má byť zabezpečený cez Richtára Peregrína a Československej armády resp. po Staničnej a Cintorínskej. Nechcem zachádzať do podrobností (koncepcia je prístupná na stránke mesta), ale za zmienku stojí skutočnosť, že v územnom pláne centrálnej mestskej zóny je navrhnuté rozšírenie Staničnej a Cintorínskej na štyri pruhy. Ak by malo byť realizované navrhnuté opatrenie, potom sa podľa môjho názoru budú musieť presunúť hroby na mestskom cintoríne alebo demolovať priľahlé budovy.

Na záver niekoľko nezodpovedaných otázok:

Aké sú skutočné dôvody predĺženia pešej zóny?
Aká skupina občanov požaduje predĺženie?
Je potrebné predlžovať pešiu zónu v kontexte „života“ tej súčasnej?

V prvej fáze sa pešia zóna predĺži po OD Tesco

Štefánikova OD Tesco Nitra


Radlinského ako pešia zóna nevyzerá - zišlo by sa ju vyložiť dlažbou

Radlinského ulica Nitra

Fotogaléria - pešia zóna v Nitre


Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk