Andrej Sitkey - blog o doprave: Zákaz vjazdu motorových vozidiel na Bohúňovu ulicu vyvoláva polemiku

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

V súčasnosti prebieha značná polemika o správnosti umiestnenia dopravného obmedzenia – zákaz vjazdu motorových vozidiel okrem dopravnej obsluhy na miestnej komunikácii Bohúňova v Nitre. Dopravné obmedzenie je umiestnené v smere od cesty I/51 a bolo realizované na základe niekoľkoročnej požiadavky občanov. Po spustení rýchlostnej cesty R1, ktorá je napojená na cestu I/51, občania v obave z nárastu intenzity dopravy opätovne požiadali o možnosť vylúčenia tranzitných vozidiel z ich ulice. Požiadavka je z pohľadu miestnych celkom logická, kto by chcel, aby pred jeho domom jazdili autá z Levíc, Vrábľov a pod.. Na druhej strane oponenti kričia, že miestni si sprivatizovali cestu, predmetná komunikácia je po rekonštrukcii, po oboch jej stranách sú chodníky a v podstate nič nebráni jej neobmedzenému užívaniu. Obe strany majú svoju pravdu. Objektívne je potrebné uznať, že je nevhodné, ak miestne komunikácie prechádzajúce zastavaným územím (Bohúňova, Ďurčanského) tvoria spojnicu medzi cestou I. a III. triedy. Správnym riešením by bolo vybudovanie spojovacej komunikácie (Levická – Dlhá) mimo zastaveného územia. Cesta by bola pokračovaním prepojovacej komunikácie ciest I/64 (Novozámocká) – III/05137 (Dlhá), ktorú pripravuje Mesto Nitra.

Poznámka č. 1
Okrem súčasného obmedzenia boli v hre ešte dve alternatívne riešenia. Prvým bolo zjednosmernenie celej Bohúňovej. Navrhovaným riešením by sa obmedzil tranzit z jedného smeru, doriešilo by sa parkovanie vozidiel na komunikácii a ponechala by sa možnosť využitia komunikácie bez obmedzenia. Negatívom by bolo zaťaženie susedných komunikácií a predĺženie trás, ktoré by však bolo čiastočne eliminované využitím prepojovacích komunikácií. Druhou alternatívou bolo zjednosmernenie len časti Bohúňovej napr. v smere od Dlhej Po Fándlyho prípadne s použitím spomaľovacích prahov na susedných uliciach, čo by spôsobilo predĺženie trasy a zníženie plynulosti prejazdu tranzitujúcich vozidiel. Negatívom by však bolo zaťaženie susedných ciest.

Poznámka č. 2
Na pracovnom rokovaní (nebol som účastný), kde bolo odsúhlasené súčasné riešenie, sa zároveň dohodlo, že po dobu 6 mesiacov sa bude monitorovať jeho vplyv na dopravu a v prípade potreby sa prehodnotí.

Fotogaléria:

1. pohľad z Dlhej ulice, 2. pohľad z Bohúňovej na Dlhú, 3. Bohúňova, 4. Výjazd z Bohúňovej na Levickú, 5. pohľad z Levickej - zákaz odbočenia na Bohúňovu, 6. pohľad z Levickej na Bohúňovu

Mapa



Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk