Andrej Sitkey - blog o doprave: Na území mesta Nitra sa nachádza 11 železničných priecestí, pozrime sa v akom sú stave

Andrej Sitkey - blog o doprave

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

Na území mesta Nitra sa nachádza 11 železničných priecestí. Z uvedeného počtu je jedno železničné priecestie zabezpečené závorami, ktoré obsluhuje zamestnanec železníc, 6 železničných priecestí je zabezpečených priecestným zabezpečovacím zariadením so závorami a 4 priecestia sú zabezpečené priecestným zabezpečovacím zariadením bez závor.

Na prvý pohľad by sa zdalo, že priecestia sú zabezpečené najvyšším stupňom zabezpečenia a teda mali by byť bezpečné. Je to tak aj v skutočnosti? Pri ohliadke jednotlivých priecestí som zistil nasledovné nedostatky. Na miestnych komunikáciách nie je aj na ľavej strane cesty osadené dopravné značenie upozorňujúce na priecestie. Na Pražskej sú použité značky, ktoré označujú priecestie bez závor, napriek tomu, že priecestie je nimi vybavené. Na uliciach Na Priehon a na Hlinách je pred priecestím v žalostnom stave vozovka. Na ulici Na priehon je vozovka v takom stave, že reálne hrozí poškodenie vozidla. Zaujímavá situácie je na priecestí na ulici Pod Katrušou. Priecestie je zabezpečené signalizáciou so závorami. V tesnej blízkosti sa nachádza kostol. A tu je problém. Východ z kostola sa nachádza za návestidlom zabezpečovacieho zariadenia, čo môže spôsobiť, že ľudia vychádzajúci z kostola nemusia mať prehľad o stave zabezpečovacieho zariadenia. Nevyhovujúca situácia je aj na železničnom priecestí na Hornostavskej ulici. Železničné priecestie sa nachádza v tesnej blízkosti križovatky Hornostavská – Pražská. Dopravným značením je ako hlavná cesta označená Pražská a vedľajšia je Hornostavská. Organizácia dopravy vychádza z dopravného významu komunikácií. Vzdialenosť priecestia od križovatky je taká malá, že v prípade, že vozidlo vchádza z Hornostavskej v smer od Štúrovej na Pražskú a dáva prednosť, zastaví na koľajniciach. Medzitým môže prechádzať vlak a nastane problém. Vzhľadom na uvedené problémy a jeho slabé využitie som navrhol priecestie pre vozidlá uzavrieť.

Osobitným problémom je bezpečnosť chodcov na priecestiach. Ako som písal v predchádzajúcom príspevku, chodci musia primerane rešpektovať pravidlá cestnej premávky na priecestiach. Optimálne by bolo, aby k priecestiam resp. cez priecestia viedli chodníky. Mali by byť zabezpečené rovnako ako križovanie železnice s cestou. Najväčšie problémy sú na priecestí na Braneckého. O tomto probléme sa dosť písalo. Horúci zemiak si medzi sebou prehadzuje mesto a železnice. Kde je pravda? V liste z roku 2008 Železnice Slovenskej republiky píšu Mestu Nitra “Na uvedenom železničnom priecestí sa nenachádza priechod pre peších, ale je to priecestie pre cestnú dopravu. Rozšírenie jestvujúceho železničného priecestia za účelom priechodu pre peších v zmysle normy STN 73 63 80 „Železničné prejazdy a priechody“ je v rozpore citovanej normy, ktorá je záväzná pre ŽSR. Táto norma stanovuje požiadavky na projektovanie úrovňových krížení pozemnou komunikáciou so ŽSR. Jednou s požiadaviek je zabezpečenie priechodu svetelným signalizačným zariadením. Táto situácia sa mala riešiť v rámci územného plánovania.“ S týmto konštatovaním nemožno súhlasiť.

V máji tohto roku som požiadal ŽSR o stanovisko k riešeniu uvedeného problému a dostal som nasledovnú odpoveď:

Križovanie vedľajších železničných tratí s cestnými komunikáciami sa zriaďuje spravidla mimo úrovne koľají. Výnimku povoľuje cestný správny orgán podľa osobitného predpisu. Špeciálny stavebný úrad na základe tejto výnimky určí v stavebnom povolení podmienky jeho zhotovenia ( § 14 ods.2 Zákona NR SR č. 513/2009Z.z. v neskoršom znení, ďalej „zákona o dráhach“). Prípadné zriadenie priechodu pre peších musí byť vykonané tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť chodcov ani dopravy na trati ŽSR. Musia byť dodržané legislatívne ustanovenia, STN a predpisy ŽSR. Nevyhnutnou podmienkou je schválená projektová dokumentácia so všetkými nevyhnutnými vyjadreniami. Spôsob zabezpečenia určuje projektová dokumentácia, ktorá je spracovaná podľa požiadaviek vznesených na verejnoprávnom prerokovaní za účasti ŽSR, DI PZ SR, Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, obce príp. iných dotknutých zložiek Investičné náklady na takto plánovanú akciu znáša investor. Počas platnosti Zákona č.164/1996 Z.z. platilo ustanovenie: „Križovanie dráh s pozemnými komunikáciami zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, v koho záujme k tomu dochádza“ (§ 11, ods.1). Toto ustanovenie bolo k dňu 31.12.2009 zrušené. Dnes platná legislatíva nestanovuje, koho povinnosť je investične zabezpečiť stavbu priecestia , resp. úpravu jestvujúceho priecestia.

Neviem prečo ŽSR citujú zákon, ktorý už nie je v platnosti. Možno preto, že v zmysle § 14 ods. 2 zákona č. 513/2009 Z.z. zákona o dráhach v platnom znení „Ak ide o úrovňové križovanie dráhy s cestnou komunikáciou, na ktorom to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky, špeciálny stavebný úrad na návrh bezpečnostného orgánu (§ 103) nariadi správcovi cestnej komunikácie prestavbu križovania na mimoúrovňové alebo prevádzkovateľovi dráhy vybaviť ho priecestným signalizačným zariadením dráhy.“

Fotogaléria - železničné priecestia v Nitre

Zdroj: autor Andrej Sitkey pre Nitralive.sk