Cestná svetelná signalizácia v Nitre - história a súčasný stav

Andrej Sitkey - blog o doprave: z histórie svetelnej signalizácie vo svete, v Nitre a súčasný stav v meste pod Zoborom

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.


Od zavedenia prvej svetelnej signalizácie na riadenie dopravy uplynulo 5. augusta sto rokov. Prvý semafor s červeným a zeleným svetlom bol inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. Novinka mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú. Predchodca svetelnej signalizácie stál na svojom mieste od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869. Jedna z plynových lámp potom explodovala a obsluhujúci policajt bol pri výbuchu vážne zranený.

Dnes sa za prvý moderný typ semaforu považuje vynález Jamesa Hodgea, ktorý sa objavil v roku 1914 v Clevelande v americkom štáte Ohio. Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili. O štyri roky neskôr boli v americkom New Yorku inštalované trojfarebné semafory s červeným, žltým a zeleným svetlom.

Križovatka Mlyny Nitra - panoráma

Ako to bolo v Nitre?

Podľa mojich informácií prvé semafóry boli inštalované na súčasnej križovatke Štúrova a Štefánikova. V strede križovatky bolo jedno návestidlo so svetlami smerujúcimi do jednotlivých ulíc. Tento systém riadenia premávky bol nahradený v rokoch 1972 resp. 1973, kedy v rámci rozširovania komunikácii boli na každom ramene križovatky osadené návestidlá pre vodičov a chodcov. Súčasťou svetelnej signalizácie bol radič, ktorý bol však veľmi poruchový. Systém návestidiel na každom ramene križovatky bol v Nitre zavedený ako v druhom meste na Slovensku (prvá bola Bratislava). Rozvoj dopravy si vyžiadal budovanie svetelnej signalizácie na susedných križovatkách, pričom premávku riadili modernejšie radiče typu BDE.

V súčasnosti je na území mesta 21 svetelne riadených križovatiek a 5 samostatných priechodov pre chodcov, na ktorých je premávka riadená semafórom. Križovatky sú väčšinou riadené modernými radičmi českej výroby zn. Cross. Tieto radiče umožňuje dynamické riadenie dopravy na základe aktuálneho vývoja dopravnej situácie, preferenciu mestskej hromadnej dopravy a záchranných vozidiel (posledné dve funkcie nie sú využívané). Špecifikom Nitry je počet križovatiek zapojených do jedného koordinovaného radu, ktorý umožňuje zavedenie tzv. zelenej vlny. V úseku od Zlatomoraveckej križovatky po križovatku Štúrova – Hollého je do koordinácie zapojených 9 križovatiek plus križovatka pri mestskom úrade. Tieto križovatky a križovatky na Klokočine sú súčasťou integrovaného systému riadenia dopravy. Mozgom systému je centrálny server, ktorý riadi a koordinuje činnosť jednotlivých radičov. Ide veľmi sofistikovaný systém, ktorý nemajú ani väčšie mestá na Slovensku napr. Bratislava. Trendom do budúcnosti bude budovanie systémov, ktoré budú priamo komunikovať s vozidlami a vývoj aplikácií, ktoré nám na smartfóne budú uvádzať, ako rýchlo musíme ísť, aby sme boli v zelenej vlne.

Jedna z najväčších križovatiek v Nitre v samotnom centre mesta

Križovatka Štúrova/Štefánikova ulica v Nitre


Zdroj: Andrej Sitkey pre Nitralive.sk, foto Nitralive.sk



Komentáre  

+2 # Mikimajky 2014-08-12 19:39
Pekne zhrnuté. A tých 21 sa mi zdá nejako málo . Či?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť