Parkovanie v Nitre - analýza

Blog o doprave s Andrejom Sitkeyom: Ako riešiť parkovanie v Nitre?

Blog o doprave s Andrejom Sitkeyom

Máte otázky k téme doprava? Píšte na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

(Odpovede na otázky uverejníme každý týždeň spolu s novým článkom.)

V novembrových komunálnych voľbách bolo jednou z hlavných tém parkovanie v meste Nitra. Problém parkovania vozidiel v meste možno rozdeliť na parkovanie v centrálne mestskej zóne a parkovanie na sídliskách.

Parkovanie v centrálne mestskej zóne sa do určitej miery podarilo vyriešiť. V minulom období boli v centrálnej zóne zjednosmernené ulice Farská, Kúpeľná, Sládkovičova, Boženy Nemcovej, Podzámska, Školská, Na vŕšku, Damborského a 7. pešieho pluku, A. Šulgana časť Fraňa Mojtu, J. Kráľa, Palánok, parkovanie bolo upravené na Župnom námestí a na komunikáciách F. Mojtu, Párovská, Kmeťkova, Palárikova, Piaristická, Mostná bol pridružený dopravný priestor využitý na parkovanie vozidiel. Následne bola zriadená zóna s dopravných obmedzením a parkovanie vozidiel bolo spoplatnené. Opatrenia boli realizované v súlade so zásadou umožnenia krátkodobého parkovania vozidiel v centre spojeného s vysokou obrátkovosťou parkovacích miest a so zásadou vytláčania vozidiel z centra mesta. Dlhodobé parkovanie vozidiel bolo zabezpečené na záchytných parkoviskách mimo samotného centra mesta napr. na parkoviskách pri zimnom štadióne alebo zápasníckej hale. K stabilizácii problému výrazným spôsobom napomohlo vybudovanie Mlynov kde vzniklo cca 1.000 zatiaľ bezplatných parkovacích miest. Na diskusiu zostáva spoplatnenie parkoviska na Wilsonovom nábreží oproti internátu Mladosť a parkovisku pri Dome služieb na Štúrovej, ktoré mali charakter záchytných parkovísk. Parkovanie v centre mesta deformuje niekoľko faktorov, spomeniem len dva: Prvým je povoľovanie a výstavba prevádzok bez adekvátneho počtu parkovacích miest.. Vzorovým príkladom sú polyfunkčné budovy na Mostnej alebo pripravovaný hotel na Podzámskej. Druhým faktorom je vyhradzovanie parkovacích miest pre právnické a fyzické osoby za zlomok ceny parkovacieho miesta, ktorá je určená sumou vybranou na parkovacom mieste za rok. V Nitre je priemerná cena vyhradeného parkovacieho miesta v centre mesta pre podnikateľov cca. 400 € a pre fyzickú osobu cca. 230 €., ktorá zahrňuje aj zriadenie dopravného značenia. Na porovnanie v Trenčíne je to od 500 do 2.500 €, v Žiline od 720 do 2.180 € a v Prešove 1.330 €, pričom zriadenie dopravného značenia sa platí osobitne. Z uvedeného vyplýva, že, v Nitre je cena vyhradeného miesta, ktoré je k dispozícii 24 hodín a v dobrej dostupnosti, neprimerane nízka tzn. zvýšenie poplatku je nevyhnutné.

Nedoriešené parkovanie však zostáva na sídliskách. V minulom období boli vybudované veľké obytné celky bez náležitého počtu parkovacích miest resp. bez zachovanie územnej rezervy na ich budovanie. K vyostreniu problému došlo po zvýšení životnej úrovne spojenej so zvýšením automobilizácie obyvateľstva. V podstate sú tri reálne možnosti riešenia tohto problému. Prvým riešením je výstavba hromadných garáží. Pozitívom tohto riešenia je efektívne využitie priestoru, ktorého je na sídlisku nedostatok a komfortné parkovanie. Negatívom je jeho finančná a časová náročnosť a predĺženie dostupných vzdialeností. Druhým riešením je budovanie klasických parkovacích plôch. Pozitívami sú spravidla dobrá dostupnosť a štandartný komfort parkovania. Negatívami sú nízka efektivita využitia priestoru, časová a finančná náročnosť. Tretím riešením je zjednosmerňovanie komunikácii priľahlých k obytným domom. Pozitívami sú časová a finančná nenáročnosť, primeraná dostupnosť a najmä zriadenie parkovacích miest bez záberu zelených plôch. Negatívom je predĺženie prístupových trás, ktoré môže vyvolať zhoršenie životného prostredia.

Na základe môjho jednoduchého zhodnotenia mi vychádza ako najoptimálnejšie riešenie zjednosmerňovanie komunikácií. Som si vedomí skutočnosti, že aj toto “optimálne“ riešenie vyvolá určitý odpor verejnosti. Na druhej strane si je však potrebné uvedomiť, že v súčasnosti značná časť vodičov parkuje svojho „tátoša“ v rozpore s pravidlami cestnej premávky a za zhovievavosti represívnych orgánov. Tento stav nebude trvať donekonečna, preto je potrebné k riešeniu problému pristúpiť urýchlene a systémovo, so zabezpečením informovanosti obyvateľov.

Aj takto sa parkuje v Nitre...

Zdroj: autor Andrej Sitkey, foto Nitralive.sk


Sponzor spravodajstva


Komentáre  

+2 # Palino 2011-04-04 23:03
Zopár postrehov:
1.) "Dlhodobé parkovanie vozidiel bolo zabezpečené na záchytných parkoviskách mimo samotného centra mesta napr. na parkoviskách pri zimnom štadióne alebo zápasníckej hale."
- Takzvané záchytné parkoviská pri zimnom štadióne alebo zápasníckej hale slúžia výlučne počas športových podujatí, nie ako záchytné parkoviská.

2.) Som presvedčený, že parkovisko na Wilsonovom nábreží malo zostať ako záchytné, bez poplatku za parkovanie. Pred domom služieb súhlasím so spoplatnením, má to svoje opodstatnenie.

3.) "Povoľovanie a výstavba prevádzok bez adekvátneho počtu parkovacích miest.. Vzorovým príkladom sú polyfunkčné budovy na Mostnej alebo pripravovaný hotel na Podzámskej."
- Maximálne súhlasím, je to neúnosné aby si polyfunkčné budovy alebo hotely stavali bez adekvátneho počtu parkovacích miest na svojom pozemku. Je to chybou mesta!!!

4.) "Druhým faktorom je vyhradzovanie parkovacích miest pre právnické a fyzické osoby za zlomok ceny parkovacieho miesta, ktorá je určená sumou vybranou na parkovacom mieste za rok."
- za posledné 4 roky, keď som bol členom VMČ Staré Mesto, neboli schválené vyhradené parkovacie miesta v Starom Meste pre právnické osoby. Výnimkou boli miesta pre ZŤP, taxislužby a hotely. VMČ vie o problémoch s parkovaním a preto sa rozhodol nepredlžovať vyhradené parkovanie pre právnické osoby v centre mesta.

5.) Jednoznačne najoptimálnejši e riešenie parkovania na sídliskách je zjednosmerňovan ie komunikácií. Je to najrýchlejšie a najlacnejšie riešenie. Druhou alternatívou je výstavba hromadných garáží, ale v dnešnej dobe na to mesto nemá a ak by mali byť platené, neboli by plne obsadené. Vodiči sú pohodlní a radšej zaparkujú na tráve, ako by mali platiť za státie. Česť výnimkám.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Michal Šimonek 2011-04-05 14:45
1. Nikto si nenechá odstavené auto na záchytnom parkovisku len tak okrem masových podujatí. To je riziko ukradnutia.

2. Mne sa páčila tá vizualizácia parkovacieho domu, škoda že to neprešlo. Parkovisko Wilson je skvelá ukážka ako v Nitre parkovanie nefunguje - všade diery, oproti pri podniku Wilson na chodíkoch a tráve odparkované autá zadarmo.

3. No len treba si uvedomiť, že v centrách miest proste nie je kde parkovať a hlavne v Nitre je asi problém stavať podzemné garáže kvôli spodnej vode. Viac ma trápi, že pri tej poslednej budove na Mostnej sa nedodržala výška a budova vyčnieva.

5. Chrenová ja na tom lepšie vďaka väčším rozostupom panelákov a je to predsalen rovina. Na Klokočine bezhlavo vystavali bytovky a cesty vedú krížom krážom.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Guest 2011-04-05 20:43
2) Môžem sa už mýliť, ale ja tak viem, že chodník pred podnikom Wilson je súkromný, teda ak na ňom parkujú autá, je to v poriadku... A polícia nemôže nič.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Michal Šimonek 2011-04-05 21:33
Súkromný chodník? To hádam nie :-)
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Andrej 2011-04-05 20:02
Áno VMČ nesúhlasí s vyhradením parkovacích miest, napriek tomu ich mesto protizákonne vyhradzuje.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Palino 2011-04-05 22:13
Citovanie Andrej:
Áno VMČ nesúhlasí s vyhradením parkovacích miest, napriek tomu ich mesto protizákonne vyhradzuje.


Tu by som to upresnil - napriek nesúhlasu VMČ dáva súhlas primátor alebo prvý viceprimátor...
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-3 # Majo 2011-04-07 14:21
Ja v pri parkovani envidim absolutne ziadny problem, ani na sidlisku klokocina, ani v centre mesta sa mi nikdy nestalo ze by som nenasiel volne miestto v hocaku hodinu. Len rozmaznani a lenivi sa stazuju ze nemozu zaparkovat 3metre od vchodu do obchodu :P
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # dano dida 2014-01-15 14:56
so zásadou vytláčania vozidiel z centra mesta. (citát z článku) - ktoré konkrétne opatrenia korešpondujú s touto zásadou? napríklad nové parkovacie miesta v križovatke Farská/ Palárikova/ Štefánikova? ak chceme z centra vytlačiť autá, tak tam musí byť menej parkovacých miest, lebo čím viac ich tam bude, tým bude viac áut bude v meste. Mesto je celok primárne postavený pre chodcov, no v súčasnosnosti sa ho snažíme prerobiť pre autá, lenže nafúknuť sa nedá, ulice majú svoju kapacitu, ktorú sme už teraz presiahli - preto toto riešenie nieje trvalo udržateľné. Postupným znižovaním parkovacích miest dáme priestor chodcom/ cyklistom tak aby mesto bolo priechodné,živé , zdravé. Nitra má ideálnu mierku na to aby sa tu rozvíjali trvalo udržateľné formy dopravy....samo zrejme táto téma je oveľa rozsiahlejšia, no tento koncept je dávno vyskúšaný v iných krajinách a mestách a funguje (Kodaň, Viedeň, Hamburg....) v článku som nenašiel ani raz spomenutú cyklistiku. Prečo?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Michal Šimonek 2014-01-15 15:34
Problem je ten, ze mesto neriesi parkovanie - treba parkovaci dom, podzemne parkovanie - proste hocico ine len nie robit jednosmerky a malovat ciary na cesty.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Martin879 2014-01-16 15:57
Nesúhlasím

1. aby boli parkoviská spoplatnené
2. s buzeráciou za zlé parkovanie viď. BA...

Mesto je pre ľudí a nie dojná krava. Ak to na meste nevedia pochopiť, tak tam nemajú čo hľadať.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # sasha 2015-07-22 22:58
presne, mesto je pre ludi a nie pre auta, ved aj preto mnohe metropoly zakazuju vjazd aut do sirsieho centra
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-8 # WTF 2014-11-27 18:04
tento článok písal dement?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+4 # rišo 2014-11-27 19:56
bez argumentov vyznievaš ako dement ty
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-4 # maros 2014-12-08 12:21
najhorsie je parkovanie vecer kruzenie okolo parkovisk a cakanie dokial sa uvolni miesto......
uz sa mi velakrat stalo ze v poriadne zlom pocasi

http://pocasie.pozri.sk/predpoved-pocasia/nitra

som parkoval pekne daleko od domu........
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+1 # Didi 2015-03-13 11:36
súhlasím s Martin879

Nesúhlasím

1. aby boli parkoviská spoplatnené
2. s buzeráciou za zlé parkovanie viď. NR

Takýmto spôsobom si vyrábame mŕtve mesto.

Pokuty za zlé /hoci neúmyselné/ parkovania sú nastavené na platy poslancov a štátnych vyšších úradníkov, ktorí pokuty neplatia.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2015-03-23 10:22
Smiať sa alebo plakať ?
http://nitra.sme.sk/c/7709765/pod-r1-chce-nitra-urobit-zachytne-parkovisko-garazovy-dom-nebude.html
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+3 # Michal Šimonek 2015-03-23 10:48
Tie záchytné parkoviská to je nejaká úchylka - síce pekná myšlienka, ale v našich podmienkach nereálna. To parkovisko bude prázdne pretože každý chce parkovať rovno pod oknami bytovky.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Smejko 2015-03-25 08:00
Záchytné parkovisko je fajn, ale u nás nefunkčná záležitosť. Už v súčasnosti môžu autá parkovať na parkovisku pod Zoborom alebo na Štúrovej pri kruháčoch. Koľko áut tam skutočne parkuje a tieto parkoviská sú 5-10 min. chôdze od centra? Vodič je jednoducho lenivý a chce zaparkovať čo najbližšie aj keď poruší zákon. "Dobrým" príkladom je spoplatnené parkovanie na Nábreží Mládeže a pri cyklodepe, kde po spoplatnené neparkuje skoro nikto. Kde sú tie autá? V sídlisku?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
+2 # Michal Šimonek 2015-03-25 12:12
Odporúčam sa pozrieť pod Kalváriu ako to vyzerá po spoplatnení ulíc - všetky autá teraz parkuju pri rieke a v uličkách pri rodinných domoch . ulice sú neprejazdné cez deň v oboch smeroch a nikto to nerieši.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-1 # sidlisko klokocina 2015-06-22 23:23
:D pomoc bude to v Nitre niekto riesit parkovne na sidliskach ,preco sa nedaju kupit parkovne miesta ani po 20=tich rokov , existuje toto nekonecne platenie pokut za parkovanie sluzobnych aut, ked na sidlisku niekto byva 25 rokov. Preco sa stavaju sydliska ked ani na jednu rodinu nieje jedno parkovacie miesto. Nieje toto obmedzovanie ,alebo je to pohodlnost zodpovednych ktory sedia a poberaju nase dane. dik za pochopenie
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Majo Chreno 2015-11-15 12:39
Ako je to so sklápacím garážovým miestom,ktoré nemá zriadené dopravné značenie?
Pravdepodobne nemá uhradený poplatok za rezervované parkovacie miesto.
Aké sú pravidlá?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
-2 # dlhy 2015-11-15 13:03
Sklápacie garáže na verejných miestach sú dávno zakázané.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
0 # Majo Chreno 2015-11-15 18:42
A ako je to s tými čo to stále neakceptujú?
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať

Pridať komentár

Bezpečnostný kód
Obnoviť